Peugeot walczy o rynek

Peugeot 2008 trafił już do sprzedaży we Francji. Premiera w Polsce planowana jest na czerwiec. Jesienią trafi na rynek także 308 po liftingu.

Publikacja: 27.05.2013 13:52

Peugeot walczy o rynek

Foto: spółka

Druga w Europie grupa samochodowa PSA Peugeot Citroen mocno odczuła spowolnienie gospodarki w strefie euro. W 2012 r. poniosła rekordową stratę netto 5 mld euro (Peugeot tracił 200 mln euro co miesiąc), podjęła więc restrukturyzację. Przewiduje ona m.in. likwidację 8 tys. miejsc pracy i zamknięcie w 2014 r. fabryki w Aulnay-sous-Bois pod Paryżem. Na cięcia zgodziły się w końcu związki zawodowe. Grupa zakłada teraz powrót do równowagi w przyszłym roku i zyski w 2015 r.

Powodem trudnej sytuacji nie było tylko spowolnienie gospodarki. Peugeotowi brakowało nowych modeli w najbardziej zatłoczonym, ale i popularnym segmencie B. Pierwszy 308 z 2007 r. nie spełnił pokładanych nadziei. W 2012 r. plan zakładał sprzedaż w Europie 265 tys. sztuk, sprzedano 220 800, po 23 miesiącach 2013 r. kupiono 39 tys., więc nie wiadomo, czy zostanie osiągnięty zakładany pułap 500 tys.

Nadzieją — nowości

Sytuację Peugeota mają poprawić nowości: mały crossover 2008 na płycie 308, który dołączy do dużego grona miejskich SUV Renaulta Captur, Nissana Juke i Qashqai, Opla Mokka, Chevroleta Trax i Mini Countryman. Drugą nowością jest 308 po liftingu, zostanie pokazany we wrześniu we Frankfurcie i po salonie trafi na rynek.

Peugeot podjął się najtrudniejszego zadania: przygotowania oferty w segmencie B. Dominują w nim w Europie limuzyny typu berlina (78 proc.), przed kabrioletami (10), jednobryłowcami (4), kombi (1,5) i sportowo-użytkowymi (5,9). Tylko ta ostatnia kategoria cieszy się rosnącą popularnością i wzrostem sprzedaży. Peugeot widzi w tym swoją szansę.

2008 — auto globalne

Pierwszy zarys samochodu powstał we wrześniu 2010, prace nad projektem zakończono w grudniu 2011, w kwietniu 2012 r. auto pokazano po raz pierwszy w Pekinie. Nad projektem pracowało 400 stylistów, inżynierów i techników. Projekt kosztował 400 mln euro, z czego Europejczycy wyłożyli 210 mln, Brazylijczycy 100 mln i Chińczycy 80 mln.

Samochód jest obecnie produkowany w Miluzie, a od 2014 r. nowe pojazdy będą wyjeżdżać także z fabryki w Wuhanie z przeznaczeniem dla Azji i od 2015 r. w Porto Real (Brazylia) dla Ameryki Łacińskiej. Producent zakłada sprzedaż 200 tys. w 2015 r. i pierwsze miejsce w swym segmencie w Europie. Podstawowa cena we Francji wynosi 15 200 euro, na polski rynek jeszcze jej nie ustalono, ale z nieoficjalnych wypowiedzi przedstawicieli firmy wynika, że będzie niższa.

Dyrektor generalny Peugeota, Maxime Picat liczy, że tym modelem firma umocni się na pozycji lidera w segmencie B w Europie i zyska nowych klientów w Azji i Ameryce Łacińskiej. Dyrektor ds. produktu, Xavier Peugeot też jest zdania, że ten miejski crossover przyciągnie międzynarodową klientelę.

2008 to rzeczywiście crossover

2008 jest prawdziwą krzyżówką, ma cechy kombi i auta sportowo-użytkowego, o sporym bagażniku (360 — 1194 l), ale bez napędu na 4 koła, o atrakcyjnej stylistyce — z przodu opływowy grill, skośne reflektory jak kocie oczy, czarne zderzaki, zadarty tył, wydatne nadkola, matowe 17-calowe alufelgi, relingi, listwy ozdobne.

Deska rozdzielcza ma wyodrębnione wyżej zegary podświetlane niebieskimi diodowymi obwódkami w wersji luksusowej. Górną część deski pokryto atłasowym materiałem, a chromowane ozdobne elementy kratek wentylacyjnych, dźwigni hamulca postojowego, dolnej części kierownicy, gałki zmiany biegów i ramek ekranu dotykowego dodatkowo ożywiają kabinę.

Panoramiczny dach z elektrycznie sterowaną zasłoną zapewnia znakomite doświetlenie wnętrza. Po włączeniu świateł, w kabinie automatycznie uruchamia się diodowe, niebieskie podświetlenie o łagodnej barwie. Także w wersjach ze stalowym dachem kabina jest elegancko podświetlona.

Kabina zapewnia duży komfort jazdy siedzącym z przodu, z tyłu miejsca jest mniej, jeśli w aucie siedzą sami wysocy mężczyźni. Jeśli nie, miejsca na nogi jest dość.

Napęd

Samochód jest napędzany jednym z 5 silników: benzynowymi 1,2 i 1,6 l o mocy 82 i 120 koni oraz wysokoprężnymi 1,4 i dwoma 1,6 l o mocy 68, 92 i 115 koni. Za kilka miesięcy pojawi się 3-cylindrowy benzynowy 1,2 l z turbodoładowaniem o mocy 110 i 130 koni. Peugeot oferuje 5- i 6-stopniowe skrzynie biegów ręczną i półautomatyczną.

Dodatki

Samochód jest wyposażony, w system stop&start, układy EBS, ASR (antypoślizg), CDS (stabilność), EBA (nagłe hamowanie), EBDF (rozdział siły hamowania), wersje bogatsze — grip control (dostosowanie napędu do rodzaju nawierzchni), park assist (automatyczne parkowanie).

W 17 krajach Europy jest dostępny patent Peugeota — Connect Apps, system plug&play obsługujący 11 inteligentnych aplikacji — podających dane o podróży: prędkość, przebieg zasięg, pozycję według GPS, ceny paliw na stacjach po drodze, ich adresy, telefony, odległość, dodatkowe usługi, adresy restauracji (z menu), hoteli. W Polsce Connect Apps będzie wprowadzony później, w mniejszym zakresie.

Wrażenia z jazdy

Peugeot 2008 istotnie zapewnia komfort jazdy, dobrą widoczność dzięki dużej przedniej szybie i wysoko umieszczonemu fotelowi, małe kolo kierownicy daje wrażenie prowadzenia sportowego auta, które reaguje błyskawicznie. 2008 jest bardziej rączy i zwinny z silnikiem benzynowym 1,6 l 120 koni; Diesel 1,6 l jest zdecydowanie głośniejszy, ale bardziej ekonomiczny, „benzyna" zużywa ponad 9 litrów na 100 km w jeździe po górach. Wersje z benzynowym silnikiem 1,2 i wysokoprężnym 1,4 są zdecydowanie słabsze na górskich krętych drogach, ale przecież nie są przeznaczone do wyczynu.

Wrażenie robi szklany dach (nie otwierany, odsłaniany elektrycznie), niebieskie diodowe obwódki zegarów. Mocna stroną auta są poręczne schowki, duży bagażnik z siatką na mniejsze zakupy.

Producentowi udało się harmonijnie połączyć elementy wersji kombi z SUV, zachować klasyczną sylwetkę (co może zniechęcać do kupna młodszych klientów) i przygotować premierę handlową w najlepszym czasie.

Dane techniczne

Silniki: benzynowy 4-cylindrowy 16-zaworowy rzędowy VTi 1,6 (1598 ccm) — wysokoprężny 4 cylindrowy, 8-zaworowy e-HDi FAP 1,6 (1560 ccm)

Maks. moc: 88 kW (120 KM) przy 6 tys. obr/min — 84 kW (115 KM) przy 3600 obr/min

Maks. moment obrotowy: 160 Nm przy 2750 obr/min — 270 Nm przy 1750 obr/min

Maks. prędkość: 196 — 188 km/h

Zużycie paliwa: 5,9 — 4,0 (tryb mieszany, dane producenta)

Emisja CO2:135 g/km — 105 g/km

Zbiornik paliwa: 50 l

Przyspieszenie 0 -100 km/h: 9,5 sek — 10,4 sek

Werdykt

Plusy

+ nowoczesna sylwetka

+ komfort wnętrza, pojemność

+ jakość wykończeń

Minusy

- brak cennika dla Polski

- brzydka antena dachowa (druciana)

 

- Piotr Rudzki z Ribeauvillé w Alzacji

Druga w Europie grupa samochodowa PSA Peugeot Citroen mocno odczuła spowolnienie gospodarki w strefie euro. W 2012 r. poniosła rekordową stratę netto 5 mld euro (Peugeot tracił 200 mln euro co miesiąc), podjęła więc restrukturyzację. Przewiduje ona m.in. likwidację 8 tys. miejsc pracy i zamknięcie w 2014 r. fabryki w Aulnay-sous-Bois pod Paryżem. Na cięcia zgodziły się w końcu związki zawodowe. Grupa zakłada teraz powrót do równowagi w przyszłym roku i zyski w 2015 r.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Pracowity grudzień dla Airbusa. Problemy z produkcją, masowe zwolnienia
Biznes
Co przewiduje traktat UE-Mercosur? Na pewno dalsze spory i protesty
Biznes
Rosji zabraknie czołgów. Nie ma ich z czego produkować
Biznes
Wojskowy offset jednoczy polskie firmy. Ale i zmusza do nauki
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Za oglądanie świątecznych dekoracji w Zakopanem będzie trzeba zapłacić. Mieszkańcy oburzeni
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką