SIA kupuje samoloty Boeinga i Airbusa

Singapore Airlines postanowił wydać 17 mld dolarów na kupno 30 samolotów Airbusa i 30 Boeinga, bo zakłada ożywienie w segmencie premium.

Publikacja: 03.06.2013 12:12

Informacja o tak dużym zamówieniu uczyniła z przewoźnika oczekiwanego od dawna premierowego klienta (launch customer) przygotowywanej dłuższej wersji B787 Dreamliner, pozwalając Boeingowi na realizację planów produkcji samolotu na 320 miejsc, atrakcyjnego dla Azji, gdzie na wielu trasach panuje tłok.

Zamówienie wiąże się ze zmianą strategii SIA, który chce rozwinąć siatkę regionalnych połączeń i konkurować z tanimi przewoźnikami.

— Świadczy o naszej determinacji w rozwijaniu Singapuru jako centrum przesiadkowego i o naszym przekonaniu, że podróżowanie w segmencie premium z pełnym zakresem usług ma przyszłość — oświadczył prezes SIA Goh Choon Phong. — To zamówienie należy do jednego z największych w historii przewoźnika, pomoże nam zachować wiodącą pozycję.

Wydłużony B787 o wstępnej nazwie 787-10X będzie oferować 50 miejsc więcej od największej wersji będącej w opracowaniu, ale będzie mieć mniejszy zasięg. Będzie zatem odpowiednim środkiem transportu na zatłoczonych trasach w Azji albo przez Atlantyk.

Pierwsze zamówienie na ten samolot, który zapewne przyjmie nazwę B787-10, gdy Boeing zatwierdzi oficjalnie jego produkcję ułatwi koncernowi zwiększenie tempa produkcji dreamlinerów z planowanych obecnie 13 sztuk miesięcznie pod koniec roku. Prezes Boeinga Jim McNerney wspomniał na niedawnym spotkaniu z akcjonariuszami o możliwości dalszego zwiększenia produkcji tych maszyn

Zamówienie przez SIA zależy jednak od decyzji zarządu koncernu o rozpoczęciu produkcji kolejnej wersji — zastrzegł SIA. Dostawy pierwszych sztuk nastąpiłyby od roku finansowego 2016/17 zaczynającego się 1 kwietnia.

Starannie wyważone zamówienie oznacza także wsparcie europejskiego rywala Boeinga, bo jest wstępnym poparciem dla planowanej największej wersji Airbusa A350 — 350-miejscowego A350-1000. Po wolnym starcie ten samolot zyskuje coraz więcej zamówień, zmuszając Boeinga do ogłoszenia publicznie planów sprzedaży unowocześnionej wersji bardzo udanego mini-jumbo B777.

SIA postanowił zamówić dodatkowe 30 A350-900, poza wcześniej kupionymi 40 samolotami, co czyni z tej linii największego klienta na główny model europejskiego odrzutowca, który w najbliższych tygodniach wykona pierwszy lot. Przewoźnik zastrzegł opcję na 20 następnych A350-900 i poinformował, że może zamienić je na większe A350-1000.

Informacja o tak dużym zamówieniu uczyniła z przewoźnika oczekiwanego od dawna premierowego klienta (launch customer) przygotowywanej dłuższej wersji B787 Dreamliner, pozwalając Boeingowi na realizację planów produkcji samolotu na 320 miejsc, atrakcyjnego dla Azji, gdzie na wielu trasach panuje tłok.

Zamówienie wiąże się ze zmianą strategii SIA, który chce rozwinąć siatkę regionalnych połączeń i konkurować z tanimi przewoźnikami.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku