B787: nadajniki ELT do wycofania albo kontroli

Federalny urząd lotnictwa FAA zalecił liniom lotniczym wymontować albo skontrolować awaryjnej nadajniki lokacyjne ELT w samolotach B787, po pożarze wywołanym przez aparat produkcji Honeywella.

Publikacja: 27.07.2013 18:22

B787: nadajniki ELT do wycofania albo kontroli

Foto: Bloomberg

Dyrektywa żeglowności idzie dalej do zalecenia FAA sprzed tygodnia, w którym stwierdzono, że przewoźnicy powinni sprawdzić te urządzenia, czy nie ma w nich przyszczypanych przewodów, a także szukać dowodów na podwyższoną temperaturę czy wilgotność. Teraz urząd dołączył do Boeinga, który zalecił w minionym tygodniu liniom lotniczym, sprawdzić albo wymontować nadajniki.

Problem powstał, gdy w samolocie Ethiopian Airlines, parkującym na Heathrow przez 8 godzin pojawił się ogień. Spowodował znaczne zniszczenia w tylnej części, przypalił zewnętrzną powłokę kadłuba tuż przed statecznikiem pionowym.

Kadłub Dreamlinera jest wykonany z kompozytu węglowego, materiału palącego się w niższej temperaturze od stopu aluminium używanego tradycyjnie w budowie samolotów. Pożar stal się okazją do przeprowadzenia pierwszego testu — dużej naprawy kadłuba. Prezes Boeinga Jim McNerney poinformował, że koncern rozmawia z Ethiopianem o sposobie przeprowadzenia naprawy. Nie podjęto jeszcze żadnych decyzji. Jego zdaniem, za wcześnie jeszcze oceniać, jak długo potrwa naprawa.

Kara za brak kontroli jakości

Odrębnie urząd FAA zaproponował resortowi transportu nałożenie na Boeinga kary 2,75 mln dolarów za to, że jego dział samolotów cywilnych nie zachował systemu kontroli jakości zgodnie z procedurami zatwierdzonymi przez ten urząd.

- Bezpieczeństwo jest dla nas sprawą najważniejszą, a w pełni sprawny system kontroli jakości ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania najbezpieczniejszego na świecie systemu transportu powietrznego — oświadczył minister transportu Anthony Foxx. — Producenci samolotów muszą podejmować szybkie i staranne kroki dla korygowania problemów bezpieczeństwa i ich zgodności z przepisami, kiedy tylko zorientują się, że powstały.

We wrześniu 2008 Boeing ustalił, że w samolotach B777 użyto niewłaściwych elementów mocujących (śrub, nitów, bolców itp). W październiku 2008 FAA wystosował do Boeinga pismo w sprawie postępowania wyjaśniającego, wymagające odpowiedzi w ciągu 20 dni roboczych. Urząd twierdzi teraz, że Boeing ciągle przedstawił mu plany działania z konkretnymi terminami realizacji pewnych posunięć naprawczych, ale w rzeczywistości nie wykonał tych planom. Koncern zakończył plan likwidowania kwestii tych mocowań 10 listopada 2010, ponad dwa lata po stwierdzeniu tego problemu.

- Producenci musza uznać za priorytet ustalanie i korygowanie problemów jakości w ustalonym terminie — stwierdził szef FAA, Manuel Huerta.

Boeing przestał używać tych elementów mocujących po wykryciu problemu przez władze. Niektóre kwestie związane z procesem produkcji istniały jednak nadal do czasu pełnego wdrożenia planu korygującego.

Dyrektywa żeglowności idzie dalej do zalecenia FAA sprzed tygodnia, w którym stwierdzono, że przewoźnicy powinni sprawdzić te urządzenia, czy nie ma w nich przyszczypanych przewodów, a także szukać dowodów na podwyższoną temperaturę czy wilgotność. Teraz urząd dołączył do Boeinga, który zalecił w minionym tygodniu liniom lotniczym, sprawdzić albo wymontować nadajniki.

Problem powstał, gdy w samolocie Ethiopian Airlines, parkującym na Heathrow przez 8 godzin pojawił się ogień. Spowodował znaczne zniszczenia w tylnej części, przypalił zewnętrzną powłokę kadłuba tuż przed statecznikiem pionowym.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca