Etihad na wielkich zakupach

Zaliczane do grupy najlepszych linii na świecie Etihad Airways z Abu Zabi to najagresywniejszy dziś gracz na europejskim rynku.

Publikacja: 07.08.2013 00:04

Etihad Airways znana jest z przejmowania innych przewoźników

Etihad Airways znana jest z przejmowania innych przewoźników

Foto: Etihad-Airways

Nie chodzi o nowe połączenia, ale o przejmowanie innych przewoźników. 1 sierpnia Etihad przejął 49 procent udziałów w serbskim JAT Airways. Na kupno pakietu akcji firmy, która ma w swojej flocie 16 samolotów (boeingi 737 i ATR), którymi obsługuje 39 tras, wydał milion dolarów. Na inwestycje przeznaczył jednak aż 100 mln. Rozmowy toczyły się od października. W marcu państwo przejęło 170 mln euro długu JAT, a minister transportu Serbii zapłacił za leasing 6 nowych samolotów dla tej linii.

Fuzja musi mieć sens

Podczas czerwcowego walnego zgromadzenia Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) prezes  Etihad James Hogan pytany przez „Rz" o ewentualne zainteresowanie LOT, powiedział, że jest zainteresowany pakietami akcji w europejskich liniach lotniczych, ale nie ma mowy, aby Etihad wyciągał kogoś z kłopotów.

– Jeśli wchodzimy w jakiś interes, to po to, by poprawić siatkę i przychody. To musi mieć jakiś sens, a przejmowany przewoźnik musi spełniać nasze kryteria. I nie zamierzamy się z nikim ścigać, a podstawowe pytanie jest takie: czy jest szansa restrukturyzacji linii, aby zaczęła przynosić zysk? Dzisiaj na rynku jest wiele możliwości i dokładnie się im przyglądamy. Jeśli zobaczymy, że nie ma to sensu, nie wchodzimy w taki biznes.

Czyli oddłużony JAT spełniał warunki Hogana.

Etihad, którego przychody wyniosły w 2012 roku  4,8 mld dolarów, ma dzisiaj 29,2 proc. udziałów w Air Berlin (za 350 mln dol.), 40 procent w Air Seychelles (kupione za 40 mln dol.), 10,5 proc. w Virgin Australia (7 mln) i 2,9 proc. w irlandzkim przewoźniku Aer Lingus. 30 lipca tego roku za 379 mln dolarów przejął 24 proc. w indyjskich Jet Airlines, które niemiecka Lufthansa koniecznie chciała ściągnąć do Star Alliance. Ta transakcja była wielkim wydarzeniem, bo po raz pierwszy zagraniczny przewoźnik wykupił udziały w linii indyjskiej; dotychczas Hindusi twardo bronili dostępu do swojego rynku.

Etihad często kupuje bardzo niewielkie udziały – np. wejście do Air Berlin zaczął od niespełna 3 procent, a potem po „dograniu" strategii dokupił dalsze 26 proc. Zapewne podobnie będzie z Aer Lingusem, bo irlandzki rząd nie ukrywa, że chętnie pozbyłby się swojego 25-proc. pakietu.

LOT zmieni właściciela?

Pakiet mniejszościowy?

Przejęcie mniejszościowego pakietu w LOT wpisałoby się w strategię arabskiego przewoźnika. Linia z Abu Zabi przy tym ostro konkuruje z dubajskimi Emirates i katarskimi Qatar Airways i skutecznie, bez większych napięć, wchodzi na europejskie rynki, w tym także na kluczowy dla wszystkich przewoźników – niemiecki.

Dzięki przejęciu udziałów i wspólnych rezerwacjach z kupowanymi liniami, inwestor z Abu Zabi nie musi się spieszyć z otwieraniem nowych połączeń. Dzisiaj linia lata do 86 miast, na rok 2017 James Hogan planuje dodanie 14 kolejnych.

– Jeżeli chodzi o linie z Zatoki Perskiej, to Etihad jest w zasadzie jedynym graczem, który dokonuje akwizycji na obcych rynkach. W przypadku inwestora dla LOT najważniejsza będzie komplementarność w stosunku do istniejącej siatki i umiejętność znalezienia dobrego modelu biznesowego, który z jednej strony wykorzysta potencjał rynku polskiego, a z drugiej stworzy dobry port przesiadkowy dla całego regionu – mówi Krzysztof Moczulski, analityk rynku lotniczego. Nie jest jednak wykluczone, że linia z Abu Zabi czeka na decyzję Brukseli, dotyczącą pomocy publicznej dla LOT.

Wcześniej o swoich przymiarkach do przejęć mówił prezes Qatar Airways Akbar el Baker. Ta linia była wymieniana jako potencjalny inwestor w czeskich CSA, ostatecznie Czesi sprzedali Korean Air 44 proc. akcji za 2,7 mln euro. Premier Czech mówił wtedy, że do wyboru było praktycznie oddać linię Koreańczykom, bądź podjąć decyzję o jej likwidacji.

Nie chodzi o nowe połączenia, ale o przejmowanie innych przewoźników. 1 sierpnia Etihad przejął 49 procent udziałów w serbskim JAT Airways. Na kupno pakietu akcji firmy, która ma w swojej flocie 16 samolotów (boeingi 737 i ATR), którymi obsługuje 39 tras, wydał milion dolarów. Na inwestycje przeznaczył jednak aż 100 mln. Rozmowy toczyły się od października. W marcu państwo przejęło 170 mln euro długu JAT, a minister transportu Serbii zapłacił za leasing 6 nowych samolotów dla tej linii.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?