Wartość inwestycji przekracza 25 mln zł i w kwocie tej mieści się ponad 9 mln zł dofinansowania ze środków Funduszu Spójności.  Jest to część projektu „Budowa i wyposażenie kolejowego terminala intermodalnego na stacji Poznań – Franowo – Etap 1A" . Po jego realizacji, na początek, przeładowywać się tutaj będzie 11 tys. kontenerów rocznie. Docelowo trafiać ma tutaj 26 tys. tego typu pojemników. Terminal przystosowany jest do obsługi ładunków kontenerowych przewożonych transportem kombinowanym, m.in. kolejowym i drogowym. Po zakończeniu projektu będzie to największy terminal w zestawieniu z  pozostałymi 7 należącymi do Grupy PKP CARGO Logistic i funkcjonującymi w naszym kraju. Obecnie do użytku oddano plac o powierzchni około 20 tys. m kw. (do składowania kontenerów) oraz  liczący 1570 m układ torowy z rozjazdami i dwoma torami załadunkowo- wyładunkowymi. Powstała również m.in.: infrastruktura energetyczna, telekomunikacyjna, wodnokanalizacyjna oraz stanowisko do tankowania samojezdnych urządzeń przeładunkowych, jak również droga dojazdowa do wybudowanego obiektu. Generalnym wykonawcą prac budowlanych była SKANSKA, natomiast dostawcą urządzeń przeładunkowych firma CARGOTEC.

Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości PKP Cargo, informował, że terminal obsługiwać będzie 30-osobowa załoga, a już od wiosny przyszłego roku  powstanie możliwość rozbudowy tej jednostki. Dzisiaj przeładunki prowadzone są z wykorzystaniem dwóch bardzo nowoczesnych wózków jezdnych firmy KALMAR. Koszt ich zakupu sięgnął 2 mln zł.  Każdy ma  udźwig do 45 t i wysięgnik umożliwiający podnoszenie kontenerów z pociągu stojącego na torze nieprzylegającym bezpośrednio do placu (nawet ponad innym składem wagonów).

Adam Purwin, pełniący obowiązki prezesa członek ds. finansowych PKP CARGO powstanie terminalu uzasadnia przede wszystkim położeniem na szlaku komunikacyjnym Wschód-Zachód, bliskością autostrady A2, lotniska i wielkich centrów logistycznych. Mówi, że "nie bez znaczenia jest także siła gospodarcza regionu, możliwości jakie Wielkopolska oferuje inwestorom, a więc naszym potencjalnym klientom" . Inwestycję zlokalizowano na największej stacji towarowej w  Wielkopolsce, na której krzyżują się niezwykle ważne linie kolejowe, obsługujące transport z portów morskich dalej do Polski i Europy południowej. Równocześnie terminal powstał przy linii nr 352 Swarzędz – Poznań Starołęka, stanowiącej obwodnicę towarową Węzła Poznańskiego, będącą częścią ciągu komunikacyjnego E 20. Są tu rozrządzane pociągi z zachodu Europy do centrum kraju i za wschodnią granicę. Stąd można też odprawiać składy towarowe m. in. do Wrocławia, Zielonej Góry, Szczecina, Bydgoszczy, Piły, Kluczborka i Warszawy oraz do granicy zachodniej państwa.

Dyrektor Kostowski zauważa, że dzięki temu terminalowi znacznie skróci się czas obsługi klienta i kontenerów w tym miejscu. Zmaleją też koszty, bo krótszy będzie postój wagonów.  Grupa PKP CARGO dysponuje potencjałem umożliwiającym realizowanie przewozów towarowych w oparciu o wykorzystanie optymalnych technologii logistycznych. Dzisiaj, pod względem tonażu, jest to drugi przewoźnik towarów koleją w Europie. PKP CARGO ma prawie 65 proc. udziału w przewozach kolejowych intermodalnych w Polsce ( pod względem przewożonej masy towarów) i blisko 72 proc. udziału (pod względem pracy przewozowej).  W całości polskiego, szynowego przewozu towarów, około 6 proc. stanowi transport intermodalny. W Niemczech jest to ok. 30 proc.  a w Norwegii ponad 60 proc. Według prezesa Purwina  zdobywanie nowych rynków zbytu w Europie, zwiększająca się obsługa ruchu tranzytowego, kreowanie nowych preferencyjnych stawek za dostęp do torów w kraju dla ruchu kontenerowego, wpłyną na wzrost dynamiki zapotrzebowania na segment usług przewozów intermodalnych. Strategiczną odpowiedzią na to wyzwanie jest właśnie oddanie do użytku terminalu na stacji Poznań – Franowo.

Piotr Górski (pjg)