Reklama

Nie tylko LOT potrzebuje wsparcia państwa

Na dzisiaj zapowiedziana jest konferencja Lotu z okazji rozpoczęcia obchodów 85-lecia istnienia linii i otwarcia na lotnisku im. Chopina saloniku dla pasażerów najwyższych klas podróży.

Publikacja: 21.01.2014 11:05

Nie tylko LOT potrzebuje wsparcia państwa

Foto: Bloomberg

Wiadomo jednak, że Sebastian Mikosz będzie chciał odnieść się do informacji „Rz" o nastrojach w Brukseli wskazujących na bardzo krytyczne podejście do udzieleniu Lotowi pomocy publicznej.

Wiadomo jednak, że wszystkie ostre pytania Brukseli są kierowane do wszystkich linii lotniczych ubiegających się o pomoc publiczną. Długą listę pytań, również drobiazgowych i równie nieprzyjemnych otrzymał skandynawski SAS, który pod koniec roku wypracował wynik na plusie z działalności operacyjnej, czyli z latania.

Wiadomo też, że Lot robi co może, żeby poprawić wyniki. I jeśli nie zajdą żadne nieprzewidziane sytuacje, polski przewoźnik także „wyleci" na plus na koniec roku 2014. Taka prognoza wyniku finansowego będzie trudna do osiągnięcia. Jak zakłada proces restrukturyzacji który ma być zatwierdzony przez Komisję Europejską, Lot musi ciąć trasy, co już zrobił- tak wynikało z uzgodnień z Komisją Europejską. Lot jednak postanowił skorzystać z możliwości zwiększenia oferowania na pozostałych trasach i opcji budowania centrum przesiadkowego w Warszawie.

Przy tym KE wychodzi z założenia, że w UE jest zbyt wiele linii lotniczych i generalnie chce „zrobić oś z tym sektorem". Już wiadomo także, że zabrała się za europejskie lotniska i nie będzie wspierała planów ich budowy tam, gdzie zachodzi podejrzenie, że nie mają one szansy na rentowność.

"Czas szykować trumnę dla LOT-u"

Reklama
Reklama

Adrian Furgalski, Zespół Doradców Gospodarczych TOR

Trudno o szczegółowy komentarz bez pełnej wiedzy o tym jakie zastrzeżenia Bruksela ma wobec LOT. Nie można jednak  nie zauważyć, że działania urzędników wobec naszego przewoźnika są bardzo na rękę Lufthansie. Gdyby KE nakazała zwrot pomocy publicznej, dla LOT-u byłby to praktycznie koniec.Ciężko więc mówić o utworzeniu Polskiego Holdingu Lotniczego jako planie,który może pomóc Lotowi. Sama w sobie koncepcja konsolidacji LOT z Portami Lotniczymi nie wygląda źle ale diabeł tkwi w szczegółach. Podmiot będący operatorem lotniska Okęcie musiałby zostać wydzielony z holdingu, by zapewnić neutralność względem innych linii lotniczych. W takim kształcie holdingu rolą PPL byłoby wspieranie LOT ale trzeba pamiętać, że PPL realizują duży program inwestycyjny. Poza tym LOT podlega resortowi skarbu a PPL resortowi transportu – wypracowanie wspólnego planu zabierze więc nieco czasu.

Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama