Nie tylko LOT potrzebuje wsparcia państwa

Na dzisiaj zapowiedziana jest konferencja Lotu z okazji rozpoczęcia obchodów 85-lecia istnienia linii i otwarcia na lotnisku im. Chopina saloniku dla pasażerów najwyższych klas podróży.

Publikacja: 21.01.2014 11:05

Nie tylko LOT potrzebuje wsparcia państwa

Foto: Bloomberg

Wiadomo jednak, że Sebastian Mikosz będzie chciał odnieść się do informacji „Rz" o nastrojach w Brukseli wskazujących na bardzo krytyczne podejście do udzieleniu Lotowi pomocy publicznej.

Wiadomo jednak, że wszystkie ostre pytania Brukseli są kierowane do wszystkich linii lotniczych ubiegających się o pomoc publiczną. Długą listę pytań, również drobiazgowych i równie nieprzyjemnych otrzymał skandynawski SAS, który pod koniec roku wypracował wynik na plusie z działalności operacyjnej, czyli z latania.

Wiadomo też, że Lot robi co może, żeby poprawić wyniki. I jeśli nie zajdą żadne nieprzewidziane sytuacje, polski przewoźnik także „wyleci" na plus na koniec roku 2014. Taka prognoza wyniku finansowego będzie trudna do osiągnięcia. Jak zakłada proces restrukturyzacji który ma być zatwierdzony przez Komisję Europejską, Lot musi ciąć trasy, co już zrobił- tak wynikało z uzgodnień z Komisją Europejską. Lot jednak postanowił skorzystać z możliwości zwiększenia oferowania na pozostałych trasach i opcji budowania centrum przesiadkowego w Warszawie.

Przy tym KE wychodzi z założenia, że w UE jest zbyt wiele linii lotniczych i generalnie chce „zrobić oś z tym sektorem". Już wiadomo także, że zabrała się za europejskie lotniska i nie będzie wspierała planów ich budowy tam, gdzie zachodzi podejrzenie, że nie mają one szansy na rentowność.

"Czas szykować trumnę dla LOT-u"

Adrian Furgalski, Zespół Doradców Gospodarczych TOR

Trudno o szczegółowy komentarz bez pełnej wiedzy o tym jakie zastrzeżenia Bruksela ma wobec LOT. Nie można jednak  nie zauważyć, że działania urzędników wobec naszego przewoźnika są bardzo na rękę Lufthansie. Gdyby KE nakazała zwrot pomocy publicznej, dla LOT-u byłby to praktycznie koniec.Ciężko więc mówić o utworzeniu Polskiego Holdingu Lotniczego jako planie,który może pomóc Lotowi. Sama w sobie koncepcja konsolidacji LOT z Portami Lotniczymi nie wygląda źle ale diabeł tkwi w szczegółach. Podmiot będący operatorem lotniska Okęcie musiałby zostać wydzielony z holdingu, by zapewnić neutralność względem innych linii lotniczych. W takim kształcie holdingu rolą PPL byłoby wspieranie LOT ale trzeba pamiętać, że PPL realizują duży program inwestycyjny. Poza tym LOT podlega resortowi skarbu a PPL resortowi transportu – wypracowanie wspólnego planu zabierze więc nieco czasu.

Wiadomo jednak, że Sebastian Mikosz będzie chciał odnieść się do informacji „Rz" o nastrojach w Brukseli wskazujących na bardzo krytyczne podejście do udzieleniu Lotowi pomocy publicznej.

Wiadomo jednak, że wszystkie ostre pytania Brukseli są kierowane do wszystkich linii lotniczych ubiegających się o pomoc publiczną. Długą listę pytań, również drobiazgowych i równie nieprzyjemnych otrzymał skandynawski SAS, który pod koniec roku wypracował wynik na plusie z działalności operacyjnej, czyli z latania.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
Nvidia znów najwięcej wartą spółką na świecie. Mimo zamknięcia rynku chińskiego
Biznes
Szczyt NATO, zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach i nowy podatek bankowy
Materiał Promocyjny
Z pieluszek produkowanych w warszawskiej fabryce Procter & Gamble korzystają miliony dzieci na całym świecie
Biznes
Socjolog obnaża mechanizmy TikToka. W grze są duże pieniądze
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Komórkowa sieć robi rewolucję. Wycofała tańsze abonamenty. Jest coś w zamian