Sklepy z elektroniką nadal w dołku

Sprzedaż sprzętu w tradycyjnych placówkach spada, podobnie jak ich liczba. Taki trend ma się utrzymać także ?w kolejnych latach, w związku z systematycznie rosnącą rolą handlu internetowego.

Publikacja: 20.02.2014 10:40

Sklepy z elektroniką nadal w dołku

Foto: Bloomberg

Podobnie jak branża odzieżowa także sprzedawcy elektroniki wciąż nie mogą się pozbierać po kryzysowym załamaniu. W przypadku elektroniki prognozy odbierają także nadzieję na zmianę sytuacji w nadchodzących latach.

Firma Euromonitor International przewiduje bowiem, że przynajmniej do 2016 r. obroty tradycyjnych sklepów sprzedających sprzęt będą spadały. W tym roku o 3 proc. do 18,9 mld zł, w kolejnych zaś latach rynek będzie kurczył się nawet jeszcze mocniej.

Znikające sklepy

Kurczyć się będzie także liczba placówek oferujących tego typu asortyment. – Rocznie z rynku będzie znikało średnio o ok. 100 sklepów – podają analitycy Euromonitora. Pozycja dużych sieci jest raczej niezagrożona, ale nawet w ich przypadku może się wydarzyć sporo, co pokazało np. ogłoszenie upadłości przez Mix Electronics.

W Polsce cykl życia produktów, zwłaszcza pralek, lodówek czy telewizorów, jest znacznie dłuższy niż w większości państw UE

Euromonitor w swoim raporcie podaje, że liderem rynku w ujęciu wartościowym jest koncern Metro, właściciel sieci Media Markt, oraz Saturn (spółka Media Saturn Holding). Kolejne pozycje zajmują reprezentanci kapitału krajowego – wiceliderem jest sieć RTV Euro AGD, a kolejne pozycje zajmują Neonet oraz spółka Domex, znana z marek Media Expert oraz Avans. W ich przypadku liczba sklepów rośnie, jeśli zaś chodzi o niezależne placówki czy mniejsze regionalne sieci, to wydarzyć może się wiele.

– Jesteśmy obecnie na etapie stopniowego podsumowywania roku 2013 i z danych wynika, że wszystkie sklepy detaliczne zrealizowały zakładane plany sprzedażowe, a część przejętych przez nas sklepów zanotowała ponadprzeciętny wzrost w stosunku do roku 2012 – mówi Arkadiusz Tomala, prezes Avans.

– Przewidujemy, że pierwsza połowa roku 2014 będzie bardzo podobna do roku 2013 z punktu widzenia tendencji sprzedażowych, z lekkim spadkiem udziału telewizorów i laptopów na rzecz znacznego wzrostu smartfonów i tabletów – dodaje.

Podobnie rynek ocenia Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding. – Pierwsza połowa 2013 r. była jeszcze dobra z uwagi na cyfryzację, ale w drugiej na rynku spadała sprzedaż telewizorów oraz laptopów – mówi. – Zaskoczeniem są nie tylko wzrosty sprzedaży tabletów i smartfonów, ale również sprzętu AGD, i ten trend obserwujemy także na początku 2014 r. – mówi.

Neonet informuje o dwucyfrowym wzroście obrotów oraz systematycznie rozwijanej sieci – tylko 20 lutego uruchamia pięć nowych sklepów.

187 euro rocznie wydaje Polak na elektronikę. W Europie tylko w Rumunii jest to niższa kwota.

Oszczędny jak Polak

Jak już pisaliśmy w „Rz", firma Gfk policzyła z kolei, że Polacy i tak wydają niemal najmniej na elektronikę, jeśli chodzi o kraje europejskie. Od tych najbogatszych dzieli nas istna przepaść, związana oczywiście z nieporównywalnie wyższymi zarobkami, jednak także w krajach o podobnym poziomie zamożności są one wyższe niż w Polsce.

Producenci choćby sprzętu AGD od lat zwracają uwagę, że w Polsce cykl życia wielu produktów, a zwłaszcza pralek i lodówek, jest znacznie dłuższy niż w większości państw. – Polacy nie zwracają przy tym uwagi na zużycie energii i nawet w co trzecim polskim domu lodówka ma co najmniej 10 lat. Jej eksploatacja jest nieporównywalnie bardziej kosztowna niż nowoczesnego modelu – mówi jeden z producentów.

Internet?zagrożeniem

Jeśli chodzi o e-sklepy, to ocena rynku wygląda zupełnie inaczej. Elektronika to zdecydowanie najpopularniejsza kategoria produktów kupowanych w e-sklepach. Co więcej, branża szacuje, że już nawet 20 proc. rynku sprzętu przypada na transakcje internetowe. Choć największe e-sklepy należą do tradycyjnych sieci handlowych, to konkurencja między internetem a sklepami jest coraz mocniejsza.

Liderem e-handlu elektroniką jest sklep Neo24.pl, który nie podał jeszcze wyników za 2013 r. – w grudniu ruch na jego stronie zwiększył się o 30 proc. – Postawiliśmy na znaczne rozszerzenie oferty i odnieśliśmy podwójny sukces – odnotowaliśmy ogromne zainteresowanie konsumentów nowymi kategoriami produktów i udowodniliśmy, że możemy z powodzeniem rozwijać się w kierunku sklepu multibranżowego. Utrzymaliśmy też pozycję w czołówce rynku w kluczowych dla nas segmentach RTV, AGD i IT – mówi Tomasz Kabarowski, prezes Neo24.pl. Sklep poza elektroniką sprzedaje dzisiaj także zabawki oraz kosmetyki.

– Jeśli chodzi o nasz sklep internetowy avans.pl, to uzyskuje on każdego roku wzrost na poziomie kilkudziesięciu procent – dodaje Arkadiusz Tomala.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Gadżety na fali

Polacy w ostatnich latach najchętniej kupują nowinki technologiczne, choć raczej nie szaleją z cenami. Już od dwóch lat na szczycie listy bestsellerów są zdecydowanie tablety, których roczna sprzedaż przekracza 2 mln sztuk. Jednak wciąż dominują modele z niższych pułapów cenowych – co drugi kosztuje mniej niż 100 euro. W Polsce tablety Apple póki co nie mają szans na błyskawiczny podbój rynku. Innym sprzedażowym hitem są smartfony, choć większość sprzedaży przypada raczej na oferty operatorów telekomunikacyjnych. W ujęciu wartościowym struktura rynku wygląda inaczej – największe kategorie to sprzęt AGD oraz telewizory. W obydwu  wypadkach rynek oscyluje wokół poziomu 4 mld zł, choć sprzedaż telewizorów zyskuje bardziej.

Podobnie jak branża odzieżowa także sprzedawcy elektroniki wciąż nie mogą się pozbierać po kryzysowym załamaniu. W przypadku elektroniki prognozy odbierają także nadzieję na zmianę sytuacji w nadchodzących latach.

Firma Euromonitor International przewiduje bowiem, że przynajmniej do 2016 r. obroty tradycyjnych sklepów sprzedających sprzęt będą spadały. W tym roku o 3 proc. do 18,9 mld zł, w kolejnych zaś latach rynek będzie kurczył się nawet jeszcze mocniej.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?