Podobnie jak branża odzieżowa także sprzedawcy elektroniki wciąż nie mogą się pozbierać po kryzysowym załamaniu. W przypadku elektroniki prognozy odbierają także nadzieję na zmianę sytuacji w nadchodzących latach.
Firma Euromonitor International przewiduje bowiem, że przynajmniej do 2016 r. obroty tradycyjnych sklepów sprzedających sprzęt będą spadały. W tym roku o 3 proc. do 18,9 mld zł, w kolejnych zaś latach rynek będzie kurczył się nawet jeszcze mocniej.
Znikające sklepy
Kurczyć się będzie także liczba placówek oferujących tego typu asortyment. – Rocznie z rynku będzie znikało średnio o ok. 100 sklepów – podają analitycy Euromonitora. Pozycja dużych sieci jest raczej niezagrożona, ale nawet w ich przypadku może się wydarzyć sporo, co pokazało np. ogłoszenie upadłości przez Mix Electronics.
W Polsce cykl życia produktów, zwłaszcza pralek, lodówek czy telewizorów, jest znacznie dłuższy niż w większości państw UE
Euromonitor w swoim raporcie podaje, że liderem rynku w ujęciu wartościowym jest koncern Metro, właściciel sieci Media Markt, oraz Saturn (spółka Media Saturn Holding). Kolejne pozycje zajmują reprezentanci kapitału krajowego – wiceliderem jest sieć RTV Euro AGD, a kolejne pozycje zajmują Neonet oraz spółka Domex, znana z marek Media Expert oraz Avans. W ich przypadku liczba sklepów rośnie, jeśli zaś chodzi o niezależne placówki czy mniejsze regionalne sieci, to wydarzyć może się wiele.