Podobnie jak branża odzieżowa także sprzedawcy elektroniki wciąż nie mogą się pozbierać po kryzysowym załamaniu. W przypadku elektroniki prognozy odbierają także nadzieję na zmianę sytuacji w nadchodzących latach.

Firma Euromonitor International przewiduje bowiem, że przynajmniej do 2016 r. obroty tradycyjnych sklepów sprzedających sprzęt będą spadały. W tym roku o 3 proc. do 18,9 mld zł, w kolejnych zaś latach rynek będzie kurczył się nawet jeszcze mocniej.

Znikające sklepy

Kurczyć się będzie także liczba placówek oferujących tego typu asortyment. – Rocznie z rynku będzie znikało średnio o ok. 100 sklepów – podają analitycy Euromonitora. Pozycja dużych sieci jest raczej niezagrożona, ale nawet w ich przypadku może się wydarzyć sporo, co pokazało np. ogłoszenie upadłości przez Mix Electronics.

W Polsce cykl życia produktów, zwłaszcza pralek, lodówek czy telewizorów, jest znacznie dłuższy niż w większości państw UE

Euromonitor w swoim raporcie podaje, że liderem rynku w ujęciu wartościowym jest koncern Metro, właściciel sieci Media Markt, oraz Saturn (spółka Media Saturn Holding). Kolejne pozycje zajmują reprezentanci kapitału krajowego – wiceliderem jest sieć RTV Euro AGD, a kolejne pozycje zajmują Neonet oraz spółka Domex, znana z marek Media Expert oraz Avans. W ich przypadku liczba sklepów rośnie, jeśli zaś chodzi o niezależne placówki czy mniejsze regionalne sieci, to wydarzyć może się wiele.

– Jesteśmy obecnie na etapie stopniowego podsumowywania roku 2013 i z danych wynika, że wszystkie sklepy detaliczne zrealizowały zakładane plany sprzedażowe, a część przejętych przez nas sklepów zanotowała ponadprzeciętny wzrost w stosunku do roku 2012 – mówi Arkadiusz Tomala, prezes Avans.

– Przewidujemy, że pierwsza połowa roku 2014 będzie bardzo podobna do roku 2013 z punktu widzenia tendencji sprzedażowych, z lekkim spadkiem udziału telewizorów i laptopów na rzecz znacznego wzrostu smartfonów i tabletów – dodaje.

Podobnie rynek ocenia Marcin Rosati, członek zarządu Media Saturn Holding. – Pierwsza połowa 2013 r. była jeszcze dobra z uwagi na cyfryzację, ale w drugiej na rynku spadała sprzedaż telewizorów oraz laptopów – mówi. – Zaskoczeniem są nie tylko wzrosty sprzedaży tabletów i smartfonów, ale również sprzętu AGD, i ten trend obserwujemy także na początku 2014 r. – mówi.

Autopromocja
BLACK WEEKEND

Roczny dostęp do treści rp.pl za pół ceny

KUP TERAZ

Neonet informuje o dwucyfrowym wzroście obrotów oraz systematycznie rozwijanej sieci – tylko 20 lutego uruchamia pięć nowych sklepów.

187 euro rocznie wydaje Polak na elektronikę. W Europie tylko w Rumunii jest to niższa kwota.

Oszczędny jak Polak

Jak już pisaliśmy w „Rz", firma Gfk policzyła z kolei, że Polacy i tak wydają niemal najmniej na elektronikę, jeśli chodzi o kraje europejskie. Od tych najbogatszych dzieli nas istna przepaść, związana oczywiście z nieporównywalnie wyższymi zarobkami, jednak także w krajach o podobnym poziomie zamożności są one wyższe niż w Polsce.

Producenci choćby sprzętu AGD od lat zwracają uwagę, że w Polsce cykl życia wielu produktów, a zwłaszcza pralek i lodówek, jest znacznie dłuższy niż w większości państw. – Polacy nie zwracają przy tym uwagi na zużycie energii i nawet w co trzecim polskim domu lodówka ma co najmniej 10 lat. Jej eksploatacja jest nieporównywalnie bardziej kosztowna niż nowoczesnego modelu – mówi jeden z producentów.

Internet?zagrożeniem

Jeśli chodzi o e-sklepy, to ocena rynku wygląda zupełnie inaczej. Elektronika to zdecydowanie najpopularniejsza kategoria produktów kupowanych w e-sklepach. Co więcej, branża szacuje, że już nawet 20 proc. rynku sprzętu przypada na transakcje internetowe. Choć największe e-sklepy należą do tradycyjnych sieci handlowych, to konkurencja między internetem a sklepami jest coraz mocniejsza.

Liderem e-handlu elektroniką jest sklep Neo24.pl, który nie podał jeszcze wyników za 2013 r. – w grudniu ruch na jego stronie zwiększył się o 30 proc. – Postawiliśmy na znaczne rozszerzenie oferty i odnieśliśmy podwójny sukces – odnotowaliśmy ogromne zainteresowanie konsumentów nowymi kategoriami produktów i udowodniliśmy, że możemy z powodzeniem rozwijać się w kierunku sklepu multibranżowego. Utrzymaliśmy też pozycję w czołówce rynku w kluczowych dla nas segmentach RTV, AGD i IT – mówi Tomasz Kabarowski, prezes Neo24.pl. Sklep poza elektroniką sprzedaje dzisiaj także zabawki oraz kosmetyki.

– Jeśli chodzi o nasz sklep internetowy avans.pl, to uzyskuje on każdego roku wzrost na poziomie kilkudziesięciu procent – dodaje Arkadiusz Tomala.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Gadżety na fali

Polacy w ostatnich latach najchętniej kupują nowinki technologiczne, choć raczej nie szaleją z cenami. Już od dwóch lat na szczycie listy bestsellerów są zdecydowanie tablety, których roczna sprzedaż przekracza 2 mln sztuk. Jednak wciąż dominują modele z niższych pułapów cenowych – co drugi kosztuje mniej niż 100 euro. W Polsce tablety Apple póki co nie mają szans na błyskawiczny podbój rynku. Innym sprzedażowym hitem są smartfony, choć większość sprzedaży przypada raczej na oferty operatorów telekomunikacyjnych. W ujęciu wartościowym struktura rynku wygląda inaczej – największe kategorie to sprzęt AGD oraz telewizory. W obydwu  wypadkach rynek oscyluje wokół poziomu 4 mld zł, choć sprzedaż telewizorów zyskuje bardziej.