Właściciel Empiku kończy flirt z odzieżą

Grupa Empik Media ?& Fashion zdecydowała się wycofać z prowadzenia sklepów odzieżowych takich marek jak Gap, River Island czy New Look.

Publikacja: 21.02.2014 10:57

Ten segment działalności Grupy EMF przyniósł w 2013 r. 371 mln zł straty netto – rok wcześniej 110 mln zł. – Dlatego w czwartym kwartale 2013 podjęliśmy decyzję o wycofaniu się z prowadzenia sklepów odzieżowych – mówi Jacek Bagiński, dyrektor finansowy EMF.

Chodzi o placówki siedmiu marek, m.in. New Look, Aldo, Esprit, River Island. Jak powiedział Jacek Bagiński, trwają już rozmowy z franczyzodawcami w sprawie odkupienia przez nich od EMF polskich operacji. Najwcześniej mogą się zakończyć w sprawie sklepów New Look, kolejny powinien być Esprit. – Chcemy zakończyć ten proces w 2014 r. i nie liczymy z tego tytułu na znaczące wpływy. Sklepy, których nie uda się sprzedać, zostaną zamknięte – dodaje.

Rozmowy prowadzone są nie tylko z franczyzodawcami, ale również innymi sieciami odzieżowymi, zainteresowanymi po prostu przejęciem lokali. Chodzi zarówno o marki już obecne na polskim rynku, jak również podmioty dotąd tu nieobecne. Poza ogromnymi stratami mocno spada także sprzedaż segmentu odzieżowego – w IV kw. o 45 proc. do 61 mln zł, a w całym 2013 r. 19 proc., do 307 mln zł.

Poza odzieżą zarząd jest generalnie zadowolony z wyników, zwłaszcza jeśli chodzi o grupy Empik oraz Smyk, które poprawiają wyniki zarówno w tradycyjnych sklepach, jak i w internetowych. W przypadku Empiku wzrost wyniósł w całym 2013 r. 1 proc., a – co jest  pewnym zaskoczeniem – w samym czwartym kwartale sprzedaż spadła o 3 proc. Z kolei Smyk w końcówce roku zwiększył obroty o 7 proc., a w całym roku o 11 proc.

Żródłem pewnych problemów były szkoły językowe w Rosji, gdzie zbyt mocno podniesione zostały ceny kursów, co spowodowało odpływ klientów. Skutki zostały złagodzone dopiero po pół roku, stąd wyniki tego segmentu w Rosji są słabsze.

Z kolei w Niemczech z ogromną konkurencją na rynku walczy sieć Spiele Max z grupy Smyk. Ta sieć jednak sprzedaje głównie zabawki – ubrania dla dzieci stanowią najwyżej 10 proc. obrotów. W Polsce proporcje są dużo bardzie wyrównane, co znacznie lepiej wpływa na wyniki i pozwala walczyć z choćby ich sezonowością. – Uruchomiliśmy też w Niemczech sklep internetowy i pracujemy nad zmianami w ofercie – dodaje Bagiński.

W obecnej sytuacji zarząd nie będzie też rekomendował wypłaty dywidendy z zysku. Grupę kontroluje Penta Investments oraz Eastbridge działający na podstawie porozumienia, posiadający łącznie 76,40 proc. akcji. 17,29 proc. należy do ING OFE. Dominujący właściciele chcieli wykupić akcje i wycofać spółkę z giełdy, ING nie było zainteresowane ich sprzedażą.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca