+H20 sprzedaje cydr w Biedronce

Tylko w maju do czołowej sieci sklepów w Polsce trafi milion butelek lekkiego alkoholu z jabłek app!cydr. - To może być przełom na rynku – wierzy jego producent, firma +H20.

Publikacja: 07.05.2014 14:10

W 2013 roku sprzedaż cydru mogła sięgnąć w Polsce 2 mln litrów. Porównując z wódką czy piwem to nadal mało, ale jeszcze kilka lat temu ten lekki alkohol z jabłek był w Polsce niemal nieznany. Przełom wywołała obniżka podatku akcyzowego na cydr, która weszła w życie 1 stycznia ubiegłego roku.

- Cydr jest Polsce nadal niszowy, a świadomość konsumentów jest niewielka porównując chociażby tak dojrzałe rynki jak ten w Wielkiej Brytanii – powiedział w środę na konferencji prasowej Andrzej Piotr Pawelec, dyrektor generalny firmy +H20, produkującej alkohole, w tym m.in. cydr.

To jednak zaczyna się zmieniać. Jak już informowała „Rz" w tym roku – zdaniem branży -  sprzedaż cydru może nawet potroić. Duży wpływ może mieć na to pojawienie się cydru app!cydr w Biedronce. Pod względem obrotów to największa sieć handlowa w Polsce. Tylko w maju trafiło tam 1 mln butelek 0,33 l tego alkoholu.

- Początek jest bardzo udany. W ciągu pierwszych 10 dni od debiutu sprzedało się pół miliona butelek app!cydr – mówi Andrzej  Pawelec, przewodniczący rady nadzorczej i udziałowiec +H2O (ojciec Andrzeja Piotra Pawelca). – To świetny wynik, tym bardziej, że pogoda nie była ostatnio zbyt dobra.

Na razie cydr jest w Biedronce produktem dostępnym czasowo. Czy dobry wynik oznacza, że Biedronka wprowadzi app!cydr na stałe do sprzedaży? +H20  na razie nie zdradza.

Spodziewa się natomiast, że w ślady Biedronki mogą pójść inne sieci, co ułatwi cydrowi zdobycie masowego rynku.

Potencjał jest spory. – Oceniamy, że sprzedaż cydru na polskim rynku będzie systematycznie rosła. Zdaniem niektórych ekspertów po koniec tej dekady może przekroczyć 50 mln litrów rocznie – mówi Andrzej Pawelec.

+H20 produkuje cydry od 2011 r. W swojej ofercie ma  także marki Joker, eXcider i 7 sadów.

Andrzej Piotr Pawelec uważa, że firmy mają zaplecze, aby zwiększać produkcję cydru. Jego zdaniem realnie za 2-3 lata miesięczna sprzedaż cydru może sięgać w Polsce 1-2 mln litrów.

Modzie na cydr może pomóc rosnąca popularność słabych, smakowych alkoholi. Widać to np. na rynku piw, gdzie coraz więcej udziałów zdobywają radlery, czyli piwa z lemoniadą. W tym roku Grupa Żywiec wprowadziła nawet bezalkoholową wersję Warki Radler.

Jacek Jantoń, prezes firmy Jantoń powiedział w rozmowie z „Rz", że ważne jest, aby branży udało się wywalczyć zniesienie zakazu reklamy lekkiego alkoholu z jabłek. – W przeciwny razie istnieje ryzyko, że fascynacja cydrem może zakończyć się na chwilowej  modzie i nie przekształci się w długotrwały trend – uważa Jacek Jantoń.

Jego firma zadebiutowała na rynku cydru jesienią 2013 r. - W pierwszych czterech miesiącach jego sprzedaż była trzy razy wyższa niż w końcówce ubiegłego roku – mówi Jacek Jantoń.

W 2013 roku sprzedaż cydru mogła sięgnąć w Polsce 2 mln litrów. Porównując z wódką czy piwem to nadal mało, ale jeszcze kilka lat temu ten lekki alkohol z jabłek był w Polsce niemal nieznany. Przełom wywołała obniżka podatku akcyzowego na cydr, która weszła w życie 1 stycznia ubiegłego roku.

- Cydr jest Polsce nadal niszowy, a świadomość konsumentów jest niewielka porównując chociażby tak dojrzałe rynki jak ten w Wielkiej Brytanii – powiedział w środę na konferencji prasowej Andrzej Piotr Pawelec, dyrektor generalny firmy +H20, produkującej alkohole, w tym m.in. cydr.

Biznes
Wojna Izraela z Iranem, TikTok zmienia e-handel, Niemcy twardo o budżecie UE
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie