+H20 sprzedaje cydr w Biedronce

Tylko w maju do czołowej sieci sklepów w Polsce trafi milion butelek lekkiego alkoholu z jabłek app!cydr. - To może być przełom na rynku – wierzy jego producent, firma +H20.

Publikacja: 07.05.2014 14:10

W 2013 roku sprzedaż cydru mogła sięgnąć w Polsce 2 mln litrów. Porównując z wódką czy piwem to nadal mało, ale jeszcze kilka lat temu ten lekki alkohol z jabłek był w Polsce niemal nieznany. Przełom wywołała obniżka podatku akcyzowego na cydr, która weszła w życie 1 stycznia ubiegłego roku.

- Cydr jest Polsce nadal niszowy, a świadomość konsumentów jest niewielka porównując chociażby tak dojrzałe rynki jak ten w Wielkiej Brytanii – powiedział w środę na konferencji prasowej Andrzej Piotr Pawelec, dyrektor generalny firmy +H20, produkującej alkohole, w tym m.in. cydr.

To jednak zaczyna się zmieniać. Jak już informowała „Rz" w tym roku – zdaniem branży -  sprzedaż cydru może nawet potroić. Duży wpływ może mieć na to pojawienie się cydru app!cydr w Biedronce. Pod względem obrotów to największa sieć handlowa w Polsce. Tylko w maju trafiło tam 1 mln butelek 0,33 l tego alkoholu.

- Początek jest bardzo udany. W ciągu pierwszych 10 dni od debiutu sprzedało się pół miliona butelek app!cydr – mówi Andrzej  Pawelec, przewodniczący rady nadzorczej i udziałowiec +H2O (ojciec Andrzeja Piotra Pawelca). – To świetny wynik, tym bardziej, że pogoda nie była ostatnio zbyt dobra.

Na razie cydr jest w Biedronce produktem dostępnym czasowo. Czy dobry wynik oznacza, że Biedronka wprowadzi app!cydr na stałe do sprzedaży? +H20  na razie nie zdradza.

Spodziewa się natomiast, że w ślady Biedronki mogą pójść inne sieci, co ułatwi cydrowi zdobycie masowego rynku.

Potencjał jest spory. – Oceniamy, że sprzedaż cydru na polskim rynku będzie systematycznie rosła. Zdaniem niektórych ekspertów po koniec tej dekady może przekroczyć 50 mln litrów rocznie – mówi Andrzej Pawelec.

+H20 produkuje cydry od 2011 r. W swojej ofercie ma  także marki Joker, eXcider i 7 sadów.

Andrzej Piotr Pawelec uważa, że firmy mają zaplecze, aby zwiększać produkcję cydru. Jego zdaniem realnie za 2-3 lata miesięczna sprzedaż cydru może sięgać w Polsce 1-2 mln litrów.

Modzie na cydr może pomóc rosnąca popularność słabych, smakowych alkoholi. Widać to np. na rynku piw, gdzie coraz więcej udziałów zdobywają radlery, czyli piwa z lemoniadą. W tym roku Grupa Żywiec wprowadziła nawet bezalkoholową wersję Warki Radler.

Jacek Jantoń, prezes firmy Jantoń powiedział w rozmowie z „Rz", że ważne jest, aby branży udało się wywalczyć zniesienie zakazu reklamy lekkiego alkoholu z jabłek. – W przeciwny razie istnieje ryzyko, że fascynacja cydrem może zakończyć się na chwilowej  modzie i nie przekształci się w długotrwały trend – uważa Jacek Jantoń.

Jego firma zadebiutowała na rynku cydru jesienią 2013 r. - W pierwszych czterech miesiącach jego sprzedaż była trzy razy wyższa niż w końcówce ubiegłego roku – mówi Jacek Jantoń.

W 2013 roku sprzedaż cydru mogła sięgnąć w Polsce 2 mln litrów. Porównując z wódką czy piwem to nadal mało, ale jeszcze kilka lat temu ten lekki alkohol z jabłek był w Polsce niemal nieznany. Przełom wywołała obniżka podatku akcyzowego na cydr, która weszła w życie 1 stycznia ubiegłego roku.

- Cydr jest Polsce nadal niszowy, a świadomość konsumentów jest niewielka porównując chociażby tak dojrzałe rynki jak ten w Wielkiej Brytanii – powiedział w środę na konferencji prasowej Andrzej Piotr Pawelec, dyrektor generalny firmy +H20, produkującej alkohole, w tym m.in. cydr.

Biznes
Czy internet w dawnych białych plamach podrożeje?
Biznes
Nowy prezes PGZ w maju. Najpewniej z Azotów
Biznes
Firmy chcą inwestować w nowe technologie
Biznes
Jest nowa szefowa Polskiej Agencji Kosmicznej
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Blackout w Hiszpanii i Portugalii. Ekonomiści popierają podatek katastralny