Czeska grupa EPH chce przejąć CTL Logistics

Grupa EPH chce przejąć jednego z największych w Polsce towarowych przewoźników kolejowych.

Publikacja: 18.09.2014 11:36

Ener­ge­tic­ky a pru­my­slo­vy hol­ding (EPH) chce ku­pić CTL Lo­gi­stics, jed­ne­go z naj­więk­szych gra­czy na pol­skim ryn­ku to­wa­ro­wych prze­wo­zów ko­le­jo­wych – mó­wi „Rz" oso­ba ma­ją­ca wie­dzę o pro­wa­dzo­nych ne­go­cja­cjach. EPH – du­ża cze­ska gru­pa ka­pi­ta­ło­wa – sku­pia oko­ło 40 firm z branży ener­ge­tycz­nej, ga­zow­ni­czej, naf­to­wej, wy­do­byw­czej i trans­por­to­wej.

Je­śli trans­ak­cja się po­wie­dzie, CTL praw­do­po­dob­nie bę­dzie po­łą­czo­ny z EP Car­go, pod­miot kon­tro­lo­wa­ny przez EPH, któ­ry m.in. re­ali­zu­je prze­wo­zy ko­le­jo­we w Pol­sce i Cze­chach. W na­szym ryn­ku je­go udzia­ły są po­ni­żej 1 proc. Do CTL na­le­ży teraz 6,7 proc. ryn­ku.

EPH mo­że być za­in­te­re­so­wa­ne prze­ję­ciem pol­skie­go prze­woź­ni­ka z kil­ku po­wo­dów. Po pierw­sze – Cze­si nie są w sta­nie re­ali­zo­wać wła­sny­mi po­cią­gami wszyst­kich prze­wo­zów w ra­mach gru­py. Po­sia­da­jąc w port­fe­lu elek­trow­nie, ko­pal­nie wę­gla ka­mien­ne­go (w Pol­sce za po­śred­nic­twem PG Si­le­sia kon­tro­lu­ją ko­pal­nię w oko­li­cach Cze­cho­wic-Dzie­dzic) oraz fir­my han­dlu­ją­ce su­row­ca­mi, gru­pa EPH zgła­sza du­że za­po­trze­bo­wa­nie na usłu­gi trans­por­to­we. W swo­im port­fe­lu ma jesz­cze in­ne fir­my lo­gi­stycz­ne i han­dlu­ją­ce wę­glem, ta­kie jak: Uni­ted Ener­gy Co­al Tra­ding oraz EOP & HO­KA, co też zwiększa zapotrzebowanie na transport.

Do­tych­czas je­dy­ną fir­mą, któ­ra po­in­for­mo­wa­ła o pro­wa­dzo­nych roz­mo­wach w spra­wie prze­ję­cia CTL, by­ło PKP Car­go. Przy­stą­pie­nie do ne­go­cja­cji EPH ozna­cza, że polskiej spół­ce bę­dzie trud­niej prze­jąć kra­jo­we­go prze­woź­ni­ka. Co wię­cej – to praw­do­po­dob­nie niejedyni za­in­te­re­so­wa­ni. Z nie­ofi­cjal­nych in­for­ma­cji wy­ni­ka, że na­by­cie CTL roz­wa­ża ame­ry­kań­ski in­we­stor branżo­wy.

Brid­ge­po­int, wła­ści­ciel wy­sta­wio­ne­go na sprze­daż prze­woź­ni­ka, od­ma­wia wszel­kich in­for­ma­cji i ko­men­ta­rzy na te­mat roz­mów i ewen­tu­al­nej trans­ak­cji do cza­su jej sfi­na­li­zo­wa­nia.

Ana­li­ty­cy wy­ce­nia­ją CTL na  450–650 mln zł. Spół­ka w ubie­głym ro­ku wy­pra­co­wa­ła 726,6 mln zł skon­so­li­do­wa­nych przy­cho­dów ze sprze­da­ży. Gru­pa ma bli­sko 200 lo­ko­mo­tyw oraz po­nad 4,8 tys. wa­go­nów. Po­sia­da też warsz­ta­ty na­pra­wy ta­bo­ru szy­no­we­go.

CTL za­trud­nia  po­nad 1,8 tys. pra­cow­ni­ków.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca