Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podaje, że spośród ponad 440 tys. spraw jakie trafiły w 2013 r. do rzeczników konsumentów ponad 77 tys. dotyczyło właśnie zakupu odzieży i obuwia. Konsumenci mieli też sporo problemów z usługami telekomunikacyjnymi, finansowymi dostawą energii oraz zakupem sprzętu RTV i AGD.
W ramach sieci działa 372 miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów, którzy w przypadku problemów udzielają bezpłatnych porad i informacji na temat przysługujących nam praw. Najczęstszą formą ich działania jest udzielanie porad prawnych. Gdy to nie wystarcza do rozwiązania problemu, rzecznicy interweniują u przedsiębiorcy np. poprzez wezwanie do udzielenia wyjaśnień, przeprowadzenie mediacji lub pouczenie. W ubiegłym roku rzecznicy skorzystali z tej możliwości w 62,3 tys. przypadkach – sporo mniej niż w latach wcześniejszych. W 2012 r. takich spraw było 54,9 tys. a jeszcze rok wcześniej 51,5 tys. Rzecznicy pomagają też bezpłatnie konsumentom, którzy decydują się bronić swoich interesów przed sądem. Mogą przygotować pozew albo wystąpić z powództwem w postępowaniu indywidualnym lub grupowym.
W roku 2013 przygotowali 4,3 tys. pozwów i powództw w sprawach indywidualnych. Najczęściej zgłaszali się do rzeczników w sprawach zakupu obuwia i odzieży (77,3 tys. porad i 19 tys. wystąpienia), sprzętu RTV i AGD (41,5 tys. skarg i 4 tys. wystąpień), elementów wyposażenia mieszkania (20,7 tys. porad i 3 tys. wystąpień), komputerów (14, 4 tys. porad i 1,1 tys. wystąpień) i artykułów motoryzacyjnych (10 tys. porad i niemal 1 tys. wystąpień). W sprawach związanych z umowami sprzedaży zawartymi poza lokalem przedsiębiorcy i na odległość rzecznicy udzielili ogółem 52,7 tys. porad i występowali do przedsiębiorców 6,9 tys. razy.