Reklama

Ruszyła wypożyczalnia wolneauto.pl

Nowość polega na kojarzeniu posiadaczy aut z osobami chcącymi je wypożyczyć nawet tylko na jeden dzień.

Publikacja: 01.10.2014 11:52

Wypożyczanie może być alernatywą dla kupowania

Wypożyczanie może być alernatywą dla kupowania

Foto: Rzeczpospolita

Serwis Wolneauto.pl rozpoczął działalność 30 września – w bazie ma 300 aut z siedmiu największych aglomeracji. – Do końca 2015 r. planujemy mieć ich 10 tys. – mówi twórca serwisu Marcin Kozerawski, który prowadzi także klasyczną wypożyczalnię samochodów.

Jego zdaniem rynek ma ogromne perspektywy, ponieważ coraz więcej osób chce zrezygnować z własnego samochodu, gdyż używają go bardzo rzadko. – Średnio 84 proc. czasu auto spędza na parkingu, rosną też opłaty za parkowanie, dlatego liczymy na duże zainteresowanie – wskazuje Marcin Kozerawski.  Roczny koszt utrzymania auta wg wyliczeń firmy to 18 tys. zł.

Do bazy mogą trafić samochody nie starsze niż dziesięcioletnie, a dzienna opłata to nawet tylko kilkadziesiąt złotych. Do wynajmu zgłaszane są także auta marek luksusowych, jak choćby Porsche.

Na świecie podobne serwisy zdobywają popularność – w Ameryce RelayRides czy Getaround, podobnie francuskie OuiCcar i Autolib czy holenderski Snappcar. Jednak, co potwierdza także badanie firmy Nielsen, konsumenci na świecie są bardziej otwarci, jeśli chodzi o tzw. co-sharing, czyli dzielenie się towarami czy usługami. 2/3 jest gotowe uczestniczyć w takiej formie wymiany, zarówno udostępniając, jak i korzystając z cudzych dóbr. Zdecydowanymi liderami są Chińczycy, wśród których odsetek pozytywnych deklaracji wyniósł 94 proc.

Tymczasem w Polsce nieco więcej niż co trzeci badany może być tym zainteresowany. Choć na świecie bardzo popularne są np. samoobsługowe pralnie, w Polsce nigdy się nie przyjęły; podobnie z wypożyczalniami ubrań czy rowerów – te ostatnie dopiero się upowszechniają.

Reklama
Reklama

Mimo wszystko w otwartości na dzielenie się towarami Polacy i tak wypadają lepiej niż choćby Francuzi czy Brytyjczycy. Na tych rynkach nad uczestnictwem w podobnym projekcie zastanawia się jedynie 29 proc. ankietowanych.

– Jak grzyby po deszczu wyrastają nowe serwisy internetowe umożliwiające nam dzielenie się tym, z czego nie korzystamy na co dzień – ocenia obecne trendy Marcin Cyganiak z Nielsena.

Serwis Wolneauto.pl rozpoczął działalność 30 września – w bazie ma 300 aut z siedmiu największych aglomeracji. – Do końca 2015 r. planujemy mieć ich 10 tys. – mówi twórca serwisu Marcin Kozerawski, który prowadzi także klasyczną wypożyczalnię samochodów.

Jego zdaniem rynek ma ogromne perspektywy, ponieważ coraz więcej osób chce zrezygnować z własnego samochodu, gdyż używają go bardzo rzadko. – Średnio 84 proc. czasu auto spędza na parkingu, rosną też opłaty za parkowanie, dlatego liczymy na duże zainteresowanie – wskazuje Marcin Kozerawski.  Roczny koszt utrzymania auta wg wyliczeń firmy to 18 tys. zł.

Reklama
Biznes
Polak wśród najlepszych dyrektorów zarządzających na świecie
Biznes
Grupa Bumech będzie produkować pojazdy wojskowe. Jest umowa
Biznes
Microsoft przekracza barierę 4 bln dolarów. Sztuczna inteligencja i chmura napędzają wzrost
Biznes
Jacek Rutkowski: Nie odchodzę na dobre z Amiki
Biznes
Umowa na 180 czołgów K2. Tym razem skorzysta polski przemysł
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama