"Nie czuję się komfortowo rozwijając Teslę, by była liderem w dziedzinie robotyki i sztucznej inteligencji, nie posiadając około 25 proc. głosów w spółce. Mam ich wystarczająco dużo, by być wpływowym, ale nie tyle, by nie zostać obalonym. Jeśli więc do tego nie dojdzie, będę preferował tworzenie produktów poza Teslą" - zatweetował Elon Musk, prezes Tesli i SpaceX. Zostało to odebrane jako zapowiedź zwiększenia przez niego udziałów w spółce do 25 proc. Na koniec trzeciego kwartału posiadał on około 411 mln akcji Tesli, czyli 13 proc. jej udziałów. "Jeśli chodzi o posiadanie akcji jako motywację, to Fidelity i inni posiadają podobne pakiety udziałów jak ja. I dlaczego nie pokazują się w pracy?" - napisał Musk.

Musk już wcześniej wielokrotnie twierdził, że Tesla jest jedną z wiodących spółek zajmujących się sztuczną inteligencją i robotyką. Tak było choćby 27 grudnia 2023 r., gdy skrytykował wypowiedź Craiga Irwina, analityka firmy Roth Capital, mówiącego, że Tesla ma zbyt dużą kapitalizację w porównaniu choćby z Toyotą. W kwietniu 2022 r. zapowiedział natomiast, że produkcja humanoidalnych robotów Optimus będzie w przyszłości więcej warta dla Tesli niż cały jej biznes motoryzacyjny.

Czytaj więcej

Przez ataki Huti ceny samochodów mogą wzrosnąć. Stają kolejne fabryki

Jak na razie ta prognoza się jeszcze nie spełniła. W sprawozdaniu finansowym za 2022 r. Tesla wskazała, że produkcja aut odpowiadała za 95 proc. jej przychodu. W raporcie za trzeci kwartał 2023 r. wspomniała jednak, że jej działalność "w coraz większym stopniu skupia się na produktach i usługach opartych na sztucznej inteligencji, robotyce oraz automatyce". W poniedziałek Musk zamieścił natomiast na platformie X (dawnym Twitterze) film pokazujący jak robot Optimus składa pranie na stole. Zademonstrował w ten sposób jego coraz większe możliwości.

Nacisk Muska na silniejsze zaangażowanie się w badania nad robotyką i sztuczną inteligencją może mieć związek z tym, że Tesla odczuwa coraz silniejszą konkurencję w biznesie motoryzacyjnym. W 2023 r., już drugi rok z rzędu, chińska spółka BYD wyprzedzała Teslę pod względem wielkości produkcji "ekologicznych" samochodów. Wyprodukowała 3 mln aut hybrydowych i elektrycznych (z czego 1,4 mln zasilanych wyłącznie baterią), podczas gdy Tesla 1,6 mln.