Idą złote czasy dla rzemieślników. Marki luksusowe zatrudniają ich na potęgę

Giganci branży luksusowej tworzą nowe miejsca pracy. Najbardziej poszukiwani są rzemieślnicy, bo znacząca część produkcji czołowych marek z rynku dóbr luksusowych wymaga pracy ręcznej.

Publikacja: 05.12.2023 13:44

Koncern LVMH, właściciel takich marek jak Dior, Louis Vuitton czy Fendi, zapowiedział, że w ciągu 2

Koncern LVMH, właściciel takich marek jak Dior, Louis Vuitton czy Fendi, zapowiedział, że w ciągu 2 lat zamierza zatrudnić ponad dwa i pół tysiąca rzemieślników. Inni potentaci rynku dóbr luksusowych też poszukują ludzi do pracy.

Foto: Jaroslav Grinko Usplash

Wiele zawodów, które jeszcze niedawno uważano za ginące i niepotrzebne, przeżywają renesans. Zawdzięczają to markom luksusowym, które tworzą nowe miejsca pracy dla utalentowanych krawców, kaletników, szewców, koronczarek i innych rzemieślników. To efekt trwającego od lat boomu na dobra luksusowe. 

Potentaci branży luksusowej zatrudniają rzemieślników

Rozmaite dziedziny rzemiosła z pewnością mają teraz swoje pięć minut. Wydaje się jednak, że wzrost popularności ubrań, biżuterii, obuwia czy szeregu innych przedmiotów, będących efektami pracy ludzkich rąk, nie jest krótkotrwałym trendem.

Świadczą o tym najnowsze posunięcia biznesowe czołowych domów mody. Francuski gigant branży luksusowej, koncern LVMH, w którego portfolio znajdują się takie marki jak Louis Vuitton, Fendi, Givenchy, Bulgari czy Dior, poinformował niedawno, że w ciągu najbliższych dwóch lat zamierza zatrudnić ponad dwa i pół tysiąca rzemieślników.

Czytaj więcej

Podrabiane antyki warte miliony euro w Wersalu. Znany ekspert oszukał muzeum

Inicjatywę tę ogłoszono w trakcie zorganizowanej niedawno przez LVMH imprezy Show Me Italy 2023 we Florencji. W mieście tym koncern otworzył właśnie swoje nowe biuro.

Tworzenie miejsc pracy dla kolejnej grupy rzemieślników ma odbywać się we współpracy ze szkołami i organizacjami społecznymi. Jak na razie dotyczy to manufaktur we Włoszech.

Całe przedsięwzięcie stanowi część programu Métiers d’Excellence, który koncern LVMH uruchomił w 2014 roku. Wspiera on młodych, utalentowanych rzemieślników, reprezentujących różne dziedziny przydatne w branży mody, pracuje też na rzecz zachowania tradycyjnego rzemiosła.

Obecnie w ramach Métiers d’Excellence w swoim fachu doskonali się około siedem tysięcy osób. Jak zapowiedziała w trakcie Show Me Italy 2023 Chantal Gaemperle, wiceprezeska LVMH ds. zasobów ludzkich i synergii, niebawem do programu ma dołączyć kolejne 400 uczniów.

Rzemieślnicy pilnie poszukiwani

W podobnym kierunku poszła również włoska marka Valentino, w której 30 procent udziałów od niedawna posiada francuski holding Kering, główny rywal LVMH zarówno na francuskim, jak i światowym rynku dóbr luksusowych. W nowym roku akademickim włoski dom mody uruchomił kolejną edycję swojego programu edukacyjnego o nazwie La Bottega dell'arte.

Inicjatywa włoskiej marki powstała w 2015 roku. Można powiedzieć, że La Bottega dell'arte to włoski odpowiednik Métiers d’Excellence, choć odbywa się na znacznie mniejszą skalę – dotyczy bowiem tylko jednego domu mody. Do tej pory szkołę ukończyło 35 absolwentów, z których część zatrudniła się w Valentino.

W październiku 2023 roku do programu przystąpiła kolejna siódemka nowych adeptów różnego rodzaju rzemiosł. Przez dziesięć miesięcy będą doskonalić swoje umiejętności w nowej, większej pracowni, mieszczącej się w zabytkowych wnętrzach siedziby włoskiego domu mody przy Piazza Mignanelli w Rzymie.

To nie jedyne programy słynnych marek luksusowych, które starają się zachęcić młodych ludzi, aby wybrali karierę rzemieślnika. Własne akademie od niedawna prowadzą również takie marki jak należąca do koncernu Kering Bottega Veneta, Prada czy Brunello Cucinelli.

Wszystkie te inicjatywy gigantów branży luksusowej odbywają się na tle zwiększonego zainteresowania modą zrównoważoną. Poszczególne państwa wymagają też od firm odzieżowych większego zaangażowania w zieloną transformację. Korzystanie z pracy rzemieślników ma być sposobem na bardziej ekologiczną produkcję ubrań, akcesoriów czy obuwia.

Wiele zawodów, które jeszcze niedawno uważano za ginące i niepotrzebne, przeżywają renesans. Zawdzięczają to markom luksusowym, które tworzą nowe miejsca pracy dla utalentowanych krawców, kaletników, szewców, koronczarek i innych rzemieślników. To efekt trwającego od lat boomu na dobra luksusowe. 

Potentaci branży luksusowej zatrudniają rzemieślników

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Najbogatszy Europejczyk znowu na zakupach. Na celowniku słynna marka luksusowa
Biznes
Najbogatszy Europejczyk rusza do Hollywood. Chce zarobić na rosnącej niszy
Biznes
Marka dla „młodych i pięknych” odradza się. Koniec z toksycznym wizerunkiem
Biznes
Taka sama premia dla wszystkich pracowników. Słynny dom mody dzieli się zyskami
Materiał partnera
Każdy sukces ma swoją cenę
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił