Polskie AGD przegrywa walkę z konkurencją. Chiny i Turcja zalewają Europę

Polska jest wciąż największym producentem sprzętu AGD w Europie. Ale coraz gorzej idzie rywalizacja z agresywnymi firmami chińskimi i tureckimi.

Aktualizacja: 28.09.2023 06:48 Publikacja: 28.09.2023 03:00

Chiński eksport wypiera polskie AGD z rynku

Chiński eksport wypiera polskie AGD z rynku

Foto: Adobe Stock

Eksport chińskiego sprzętu AGD na rynki unijne rośnie od lat i jest już dużo wyższy niż nasza produkcja. Z danych organizacji producentów APPLiA Polska wynika, że w I półroczu 2023 r. na rynki unijne trafiło z tego kraju 21,7 mln sztuk sprzętu. W tym samym czasie z polskich zakładów było to 6,3 mln, zatem można mówić już o przepaści. Dodatkowo, więcej niż nasze zakłady na unijne rynki sprzedały również firmy tureckie – było to 8,3 mln sztuk.

rp.pl

Walka w kryzysie

W przypadku wszystkich kierunków eksportowych wyniki są gorsze niż w tym samym okresie rok temu. Związane jest to z ogólnym spadkiem koniunktury, co przekłada się na ograniczanie zakupów i cięcia w domowych budżetach, zwłaszcza jeśli chodzi o poważniejsze pozycje w planowanych wydatkach. Eksport z Chin spadł o niemal 10 proc., z Turcji o 6,4 proc., ale z Polski – aż o ponad 19 proc.

Czytaj więcej

Grupa Amica mocno odczuwa skutki spowolnienia

Układ sił na arenie międzynarodowej zmienia się i także w tym sektorze zmiany są już zauważalne. Rynek konsoliduje się wokół największych graczy na świecie, są to również firmy chińskie. – Globalne łańcuchy dostaw się zmieniają, lepiej produkować sprzęt bliżej odbiorcy ostatecznego – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska.

Nieoficjalnie firmy przyznają, że sytuacja się pogarsza. – Nie jest sekretem, że firmy nawet z dużą bazą produkcyjną w Europie, zlecają produkcję do innych państw. Głównie właśnie do Turcji i Chin, co jest oczywistym wyborem z uwagi na niższe koszty produkcji – przyznaje jeden z producentów, wskazując jako powód choćby duże podwyżki płacy minimalnej.

Oficjalnie firmy również przyznają, że faktycznie sytuacja się zmienia. – Wielkość produkcji AGD w Polsce jest wypadkową w głównej mierze popytu w Europie oraz strategii poszczególnych koncernów. W Grupie Amica, dla której Polska jest rynkiem macierzystym, skupiamy się nad rozwojem sprzedaży, która wprost przekłada się na wielkość naszej produkcji – mówi Michał Rakowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansowych i HR. – Inwestujemy w efektywność i atrakcyjność użytkową, w wartość dla użytkownika. Obecnie rynek AGD w Europie znajduje się w dekoniunkturze, ale jest to ze swej natury rynek cykliczny, więc jesteśmy optymistycznie nastawieni co do przyszłej sprzedaży i naszych wolumenów produkcji w Polsce – zapewnia.

Nowe realia

W przypadku producentów AGD widać trendy, które w innych sektorach zaobserwowano już wcześniej. Dawniej chińskie firmy zagarniały sektory i wyroby łatwiejsze w transporcie, teraz wchodzą na kolejny poziom.

Branża zmienia się, w latach 70. w Europie było ponad 400 producentów sprzętu AGD, teraz w zasadzie kilku graczy globalnych ma zdecydowaną wielkości rynku. Obecność firm chińskich jest coraz mocniejsza. – Widać to gołym okiem: niektóre już w Europie produkują, mają na przykład zakłady w Turcji – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. korporacyjnych w Whirlpool Company Polska. – Trend będzie postępować, dane już pokazują, że import z Chin rośnie. Producenci AGD muszą się na takie realia przygotować.

Chińscy producenci AGD są coraz mocniej obecni na rynku europejskim, także dzięki kolejnym partnerstwom oraz przejęciom. W 2018 r. największy producent AGD na świecie, czyli Haier, kupił markę Candy, zapowiadając, że zainwestuje w rozwój biznesu w Europie 475 mln euro. W tym samym roku również chiński Hisense, znany w Europie wcześniej głównie z klimatyzatorów, ogłosił plan przejęcia słoweńskiego Gorenje.

Nikt nie ma złudzeń, że na tym apetyty chińskich producentów się skończą. Haier ma również negocjować umowę o partnerstwie z kolejnym dużym producentem, o czym już informowały europejskie media.

Po okresie pandemii i potężnych zawirowań, jeśli chodzi o transport z Azji, sytuacja się uspokoiła. Można się więc spodziewać, że również w przypadku sektora AGD zainteresowanie importem będzie rosło. – Obecnie przewozy odbywają się dość terminowo. Oczywiście zdarzają się drobne opóźnienia, zarówno w drodze morskiej jak i kolejowej, jednak w przeciwieństwie do czasów, w których panował covid, są to sytuacje incydentalne – mówi Emilia Rogalska, dyrektor ds. Transportu intermodalnego w firmie BGT.

Rynek się kurczy

Polski rynek nie należy do kluczowych, jeśli chodzi o sprzedaż, a dodatkowo kryzys jest tu mocno odczuwalny. Z danych firmy badawczej Gfk wynika, że w okresie od października 2022 r. do lipca 2023 r. rynek dużego AGD skurczył się aż 7,3 proc. Mocniej spada sprzedaż tylko szerokiej kategorii elektroniki konsumenckiej, zawierającej m.in. telewizory czy różnego typu akcesoria elektroniczne.

Patrząc na ujęcie miesięczne, to w ciągu ostatniego roku sprzedaż wzrosła, ale nieznacznie, jedynie w grudniu i lipcu 2022 r. Pozostałe miesiące są pod kreską i to mocno. W styczniu sprzedaż w ujęciu rocznym spadła aż o 12,6 proc., w lipcu o 11,9 proc.

– Utrzymująca się wysoka inflacja i spowolnienie gospodarcze wpływają negatywnie na branżę – mówi Snjezana Bandner, prezes MediaMarktSaturn Polska. – Rynek elektroniki użytkowej jest wprawdzie wartościowo na plusie, ale ilościowo cały rynek spada. Najmniej negatywny trend odczuwają smartfony, elektronika sportowa.

Eksport chińskiego sprzętu AGD na rynki unijne rośnie od lat i jest już dużo wyższy niż nasza produkcja. Z danych organizacji producentów APPLiA Polska wynika, że w I półroczu 2023 r. na rynki unijne trafiło z tego kraju 21,7 mln sztuk sprzętu. W tym samym czasie z polskich zakładów było to 6,3 mln, zatem można mówić już o przepaści. Dodatkowo, więcej niż nasze zakłady na unijne rynki sprzedały również firmy tureckie – było to 8,3 mln sztuk.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika