Eksport chińskiego sprzętu AGD na rynki unijne rośnie od lat i jest już dużo wyższy niż nasza produkcja. Z danych organizacji producentów APPLiA Polska wynika, że w I półroczu 2023 r. na rynki unijne trafiło z tego kraju 21,7 mln sztuk sprzętu. W tym samym czasie z polskich zakładów było to 6,3 mln, zatem można mówić już o przepaści. Dodatkowo, więcej niż nasze zakłady na unijne rynki sprzedały również firmy tureckie – było to 8,3 mln sztuk.
Walka w kryzysie
W przypadku wszystkich kierunków eksportowych wyniki są gorsze niż w tym samym okresie rok temu. Związane jest to z ogólnym spadkiem koniunktury, co przekłada się na ograniczanie zakupów i cięcia w domowych budżetach, zwłaszcza jeśli chodzi o poważniejsze pozycje w planowanych wydatkach. Eksport z Chin spadł o niemal 10 proc., z Turcji o 6,4 proc., ale z Polski – aż o ponad 19 proc.
Czytaj więcej
Producent AGD w pierwszym półroczu zanotował spadek przychodów ze sprzedaży o blisko 13 proc. W Polsce wyniki były jeszcze gorsze i póki co nie widać szans na ożywienie popytu.
Układ sił na arenie międzynarodowej zmienia się i także w tym sektorze zmiany są już zauważalne. Rynek konsoliduje się wokół największych graczy na świecie, są to również firmy chińskie. – Globalne łańcuchy dostaw się zmieniają, lepiej produkować sprzęt bliżej odbiorcy ostatecznego – mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska.