W rocznym podsumowaniu branży ogłoszonym przez organizację producentów APPLiA Polska widać, że mimo mocnego spowolnienia sektor nadal się rozwija. Aż 2 mld zł zainwestowali producenci w ubiegłym roku w Polsce. Mimo spadku produkcji i eksportu, jak i spowolnienia na krajowym rynku w roku 2022 konsumenci wydali na duże i małe AGD 17,7 mld zł, o 10 proc. więcej niż przed rokiem. W ujęciu ilościowym sprzedano 7,2 mln szt. urządzeń dużego AGD – o 4 proc. mniej niż w 2021 r.

– Zwiększenie inwestycji to dobry sygnał dla całego przemysłu. Za nami kolejny rok pełen wyzwań. Po dużych wzrostach cen surowców i energii w całej Europie wywołanych agresją Rosji na Ukrainę, dwucyfrowej inflacji i rosnących stopach procentowych, w całej Europie mocno zmalał popyt na dobra trwałe, w tym AGD - mówił Wojciech Konecki, prezes związku producentów AGD, APPLiA Polska. - Jednak wielkość produkcji w 2022 była na poziomie sprzed pandemii, co może sygnalizować pewną stabilizację po dwuletnim okresie rekordowych zamówień dla przemysłu - dodaje.

Czytaj więcej

Polskie firmy boją się o nowe zamówienia, ale nie chcą zwalniać ludzi

W roku 2022 polskie fabryki wyprodukowały niecałe 30 mln urządzeń, w tym prawie 26 mln szt. dużego AGD co oznacza 15 proc. spadek rdr. Wartość produkcji sprzedanej wyniosła ok. 25,2 mld zł po spadku o 4 proc. Ponad ¼ wolumenu i wartości stanowią pralki. Urządzenia tzw. mokre, czyli pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań są polska specjalnością i stanowią 60 proc. całej produkcji. W tych kategoriach co drugie urządzenie wyprodukowane w UE pochodzi z Polski – w całym dużym AGD Polska ma 40 proc. udziału w unijnej produkcji. Polska jest również największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań i zmywarek.