Sylwester zdecydowanie bez szaleństw. Polacy zostają w domach

Co czwarty Polak w związku z zakończeniem roku nie chce wydawać żadnych dodatkowych środków. Większość spędzi sylwestra w domu lub u znajomych.

Publikacja: 30.12.2022 08:47

Sylwester zdecydowanie bez szaleństw. Polacy zostają w domach

Foto: Adobe Stock

Z badania na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że 87 proc. Polaków spędzi ten dzień w domach. Popularność domówek widać od 2020 r. Wtedy powodem były względy bezpieczeństwa, tym razem to efekt wysokiej inflacja, która zmusza do ograniczania wydatków. Z badania wynika, że średnio wyniosą one 195 zł, co jest wynikiem porównywalnym z uzyskanym w roku 2021, który wynosił 186 zł (+9 zł), ale aż o 112 zł mniej niż w 2019 r.

Czytaj więcej

Świąteczne last minute bardzo staniało. Ceny o dobre 2 tys. zł niższe

Na zorganizowane imprezy w lokalach, instytucjach kultury lub pod gołym niebem wybiera się zaledwie 5 proc. Polaków, a tylko 4 proc. planuje w tym czasie jakiś wyjazd.

- Na taką sytuację największy wpływ mają oczywiście rosnące koszty życia. Polacy w tym roku stanęli przed trudnym wyborem pomiędzy wydatkami związanymi ze świątecznymi zakupami a zabawą 31 grudnia - mówi prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor (Grupa BIK). - Dla wielu już nawet przygotowanie wigilijnego stołu było wyzwaniem, dlatego kolejny już rok zabawa sylwestrowa odchodzi na dalszy plan, a zastępują ją skromne domówki lub całkowita rezygnacja z zabawy — dodaje.

Czytaj więcej

Sylwester poza domem. Mniej chętnych niż rok temu

W efekcie żadnych wydatków na Sylwestra nie planuje ponosić 24 proc. Polaków, o 7 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej, co bezpośrednio związane jest ze spędzaniem tegorocznego sylwestra w domu. Sytuacja ta dotyczy wszystkich w zbliżonym stopniu, niezależnie od płci, wieku czy miejsca zamieszkania. Wydatki powyżej 300 zł planuje zaledwie 14 proc. Polaków. W pozostałych przedziałach wydatków częstotliwość wskazywania jest porównywalna z rokiem ubiegłym – z wyjątkiem przesunięcia pomiędzy wydatkami do 100 zł, tu nastąpił spory spadek z 40 proc. do 30 procent.

Z badania na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że 87 proc. Polaków spędzi ten dzień w domach. Popularność domówek widać od 2020 r. Wtedy powodem były względy bezpieczeństwa, tym razem to efekt wysokiej inflacja, która zmusza do ograniczania wydatków. Z badania wynika, że średnio wyniosą one 195 zł, co jest wynikiem porównywalnym z uzyskanym w roku 2021, który wynosił 186 zł (+9 zł), ale aż o 112 zł mniej niż w 2019 r.

Na zorganizowane imprezy w lokalach, instytucjach kultury lub pod gołym niebem wybiera się zaledwie 5 proc. Polaków, a tylko 4 proc. planuje w tym czasie jakiś wyjazd.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Hubert Kamola został prezesem ZA Puławy
Biznes
Rosja kupiła już zachodnie części do samolotów bojowych za pół miliarda dolarów
Biznes
Pasjonaci marketingu internetowego po raz 22 spotkają się w Krakowie
Biznes
Legendarny szwajcarski nóż ma się zmienić. „Słuchamy naszych konsumentów”
Biznes
Węgrzy chcą przejąć litewskie nawozy. W tle oligarchowie, Gazprom i Orban