Z badania na zlecenie BIG InfoMonitor wynika, że 87 proc. Polaków spędzi ten dzień w domach. Popularność domówek widać od 2020 r. Wtedy powodem były względy bezpieczeństwa, tym razem to efekt wysokiej inflacja, która zmusza do ograniczania wydatków. Z badania wynika, że średnio wyniosą one 195 zł, co jest wynikiem porównywalnym z uzyskanym w roku 2021, który wynosił 186 zł (+9 zł), ale aż o 112 zł mniej niż w 2019 r.
Czytaj więcej
Wygrali ci, którzy z decyzją o spędzeniu Bożego Narodzenia poza domem czekali do ostatniej chwili. Biura podróży, hotele i pensjonaty nie chciały zostać z wolnymi miejscami i wyraźnie obniżyły ceny. W kraju i za granicą.
Na zorganizowane imprezy w lokalach, instytucjach kultury lub pod gołym niebem wybiera się zaledwie 5 proc. Polaków, a tylko 4 proc. planuje w tym czasie jakiś wyjazd.
- Na taką sytuację największy wpływ mają oczywiście rosnące koszty życia. Polacy w tym roku stanęli przed trudnym wyborem pomiędzy wydatkami związanymi ze świątecznymi zakupami a zabawą 31 grudnia - mówi prof. Waldemar Rogowski, główny analityk BIG InfoMonitor (Grupa BIK). - Dla wielu już nawet przygotowanie wigilijnego stołu było wyzwaniem, dlatego kolejny już rok zabawa sylwestrowa odchodzi na dalszy plan, a zastępują ją skromne domówki lub całkowita rezygnacja z zabawy — dodaje.
Czytaj więcej
Zazwyczaj o tej porze Polacy planowali już ferie, a właściciele obiektów hotelowych windowali ceny na Sylwestra dla spóźnialskich. Ten rok jest jednak inny.
W efekcie żadnych wydatków na Sylwestra nie planuje ponosić 24 proc. Polaków, o 7 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej, co bezpośrednio związane jest ze spędzaniem tegorocznego sylwestra w domu. Sytuacja ta dotyczy wszystkich w zbliżonym stopniu, niezależnie od płci, wieku czy miejsca zamieszkania. Wydatki powyżej 300 zł planuje zaledwie 14 proc. Polaków. W pozostałych przedziałach wydatków częstotliwość wskazywania jest porównywalna z rokiem ubiegłym – z wyjątkiem przesunięcia pomiędzy wydatkami do 100 zł, tu nastąpił spory spadek z 40 proc. do 30 procent.