Reklama

Odzieżowe firmy mogą dać zarobić, ale tylko niektóre

Silna gospodarka sprzyja spółkom z branży, ale ryzykiem są waluty i nowy podatek od obrotów.

Publikacja: 22.05.2016 21:00

Odzieżowe firmy mogą dać zarobić, ale tylko niektóre

Foto: Archiwum

Sytuacja makroekonomiczna i popyt nadal są bardzo dobre, a szans na dalszą poprawę analitycy upatrują w programie 500+, który może stać się silnym bodźcem dla konsumpcji.

– Powinien wspierać wyniki sprzedażowe spółek odzieżowych i obuwniczych, jednak nie należy zapominać, że jest to jeden z wielu czynników składających się na dobre wyniki tych podmiotów. W znacznie trudniejszej sytuacji są firmy z segmentu odzieżowego, w którym widoczna jest znacznie wyższa konkurencja niż w segmencie obuwniczym – mówi Piotr Bogusz, analityk DM mBanku.

Firmom odzieżowym trudniej przenosić na klientów rosnące koszty zakupu kolekcji po umocnieniu dolara.

Oprócz ryzyka walutowego zagrożeniem dla firm z branży może być podatek od obrotu. Nadal nie znamy jego ostatecznej formy, ale jego ewentualny wpływ na wynik netto w większości spółek powinien być niski, jednocyfrowy. Ryzykiem jest też możliwe wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę.

O ile w czasach „odzieżowej hossy" z lat 2013–2014 rosły prawie wszystkie przyzwoicie radzące sobie firmy z branży, o tyle teraz sytuacja jest znacznie bardziej złożona. Od początku roku wzrosły kursy akcji Próchnika (33 proc.), CDRL (28 proc.), Monnari (23 proc.), CCC (19 proc.), Bytomia (14 proc.), Vistuli i Solara (po 11 proc.). Gino Rossi (10 proc.). Spadły – LPP (8 proc.) i Wojasa (2 proc.). W dzisiejszym „Parkiecie" m.in. o tym, które firmy w średnim terminie mogą przynieść zyski.

Reklama
Reklama
Biznes
Abramowicz i Janukowycz przegrali z Brukselą. Pozostają na czarnych listach, odcięci od majątków
Biznes
43 mld euro z UE dla Polski, wyzwanie demograficzne i rozwój energetyki w Afryce
Biznes
Premier Donald Tusk wskazał nowego prezesa UKE. Teraz zagłosuje Sejm
Biznes
Upadek rządu we Francji, drony nad Polską i apel producentów aut elektrycznych
Biznes
Nie ma przedsiębiorczości bez stabilności
Reklama
Reklama