Rosyjskie fabryki aut stają, bo brakuje części

Rosyjska motoryzacja to w rzeczywistości montownie, które nie istnieją bez części z importu. Sankcje Zachodu zatrzymały taśmy wielu firm, w tym największego producenta – koncernu AwtoWAZ. Firma tnie koszty, rezygnuje ze sponsorowania sportu.

Publikacja: 06.04.2022 21:00

Zakład Awto Waz w Toljatti nad Wołgą

Zakład Awto Waz w Toljatti nad Wołgą

Foto: AFP

Od poniedziałku stoi główna linia montażowa AwtoWAZ-u – największego koncernu samochodowego Rosji, gdzie produkowane są nie tylko postsocjalistyczne łady na zagranicznych częściach, ale też francuskie renault. Francuzi są większościowym udziałowcem (76,61 proc.) spółki Alliance Rostec Auto tworzonej z państwową korporacją zbrojeniową Rostech.

Ale sankcje stawiają pod znakiem zapytania takie relacje. Rostech i jego szef Siergiej Czemiezow są objęci sankcjami UE. Według Bloomberga Grupa Renault, którą kontroluje francuski rząd, rozważa podział swojej działalności w Rosji na dwie niezależne firmy. Może to złagodzić skutki kosztownego wyjścia z rynku rosyjskiego – dla Renault drugiego na świecie pod względem sprzedaży.

Pozostało 84% artykułu
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca