„Publikowane przez giełdowych dystrybutorów sprzętu IT raporty kwartalne pokazują zupełnie inny obraz rynku, niż wynika to z danych prezentowanych przez firmy analityczne. Według IDC Polska w zeszłym roku w Polsce sprzedało się 2,8 mln komputerów, czyli aż 23 proc. mniej niż w 2008 r. Tymczasem najwięksi sprzedawcy tego typu urządzeń mówią co najwyżej o 10-proc. spadku obrotów.
Przedstawiciele dystrybutorów nie ukrywają, że zeszły rok był dla nich bardzo trudny. Zarówno korporacje, jak i administracja publiczna radykalnie ograniczyły wydatki na sprzęt IT. Dużo lepiej wyglądała sprzedaż dla klientów detalicznych. Dodatkowo spadek popytu zbiegł się w czasie z silnymi wahaniami na rynku walutowym, co nie ułatwiało prowadzenia biznesu firmom dystrybucyjnym, które są dużymi importerami.
Na tym tle dużo lepiej prezentują się najwięksi sprzedawcy komputerów, czyli ABC Data, Action, AB czy Komputronik. – Duzi dystrybutorzy przejmowali udziały w rynku, z którego wykruszali się mniejsi sprzedawcy – uważa Piotr Grzybowski, analityk DI BRE Banku. Potwierdzają to wyniki wymienionych firm.
ABC Data miała w zeszłym roku obroty mniejsze o ok. 10 proc., ale równocześnie wypracowała rekordowy w historii zysk netto (ponad 18 mln zł). Sprzedaż AB spadła w I półroczu roku obrotowego 2009/ 2010 (zakończyło się 31 grudnia) o 3 proc., ale zarobek netto powiększył się o 9 proc. Komputronikowi udało się nawet zwiększyć sprzedaż o 6,8 proc., ale w dużej części był to efekt przejęcia spółki Karen. Zeszły rok Komputronik zakończył na niewielkim minusie, choć w 2008 r. wypracował 5,8 mln zł zysku netto.
Prognozy dla dystrybutorów sprzętu komputerowego na bieżący rok nie wyglądają najlepiej. Specjaliści z IDC Polska szacują, że cały rynek IT wzrośnie w tym roku o ledwie 3 proc. Dlatego szefowie spółek zajmujących się hurtową sprzedażą sprzętu IT w najlepszym razie oczekują powtórzenia zeszłorocznej sprzedaży. Takie deklaracje można usłyszeć m.in. od Piotra Bielińskiego, prezesa Action. Grzegorz Ochędzan, członek zarządu AB, mówi, że spółka chce rosnąć tak jak rynek. Ambitniejsze cele wyznacza sobie ABC Data. Wszyscy oczekują za to poprawy rentowności.