Reklama
Rozwiń
Reklama

Polacy wydadzą w salonach 21 mld zł

Prawie 24,5 tysiąca nowych samochodów kupiono w Polsce w listopadzie. To wynik o 16 proc. lepszy niż przed rokiem i zaledwie o 0,4 proc. (101 sztuk) słabszy niż w październiku.

Publikacja: 07.12.2007 22:00

Polacy wydadzą w salonach 21 mld zł

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Liderem rynku pozostaje Toyota, dzięki sprzedaniu 31,3 tys. sztuk aut, czyli o 20,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Druga na liście Skoda sprzedała 29,3 tys. aut, notując 12,9 proc. wzrostu. Trzecie miejsce w rankingu najpopularniejszych marek zachował Fiat z wynikiem 25,7 tys. sztuk, o 14,8 proc. lepszym niż w listopadzie 2006 r.

Wojciech Drzewiecki z Samaru sadzi, że w grudniu kupionych może być od 24 do 25 tysięcy nowych aut. Oznacza to, że w skali całego roku sprzedaż powinna sięgnąć 292 tys. nowych aut. To wynik o 22,8 proc. wyższy niż w 2006 r., gdy kupiono 237,8 tysiąca samochodów. Przy średniej cenie na poziomie 74 tysięcy złotych brutto wartość rynku można szacować na 21 mld złotych.

Oficjalnie od początku roku z salonów wyjechało 265 tysięcy nowych pojazdów, o 23 proc. więcej niż przed rokiem. To jednak dane z raportów sprzedaży przesyłanych przez koncerny samochodowe do Instytutu Samar. Tymczasem według Centralnej Ewidencji Pojazdów do końca września dowodów rejestracyjnych dla nowych aut wydano o 30 tysięcy mniej niż wynosiła oficjalna sprzedaż w salonach.

Dużo większymi obrotami niż sprzedawcy nowych aut mogą się jednak pochwalić punkty sprzedaży samochodów używanych ściąganych z zagranicy.

Jak podało Ministerstwo Finansów, przez 11 miesięcy sprowadzono ich prawie 909 tysięcy, płacąc 966 mln zł podatku akcyzowego. Przyjmując, że akcyza to 3,1 proc. wartości auta dla modeli z silnikiem o pojemności poniżej 2 litrów, oznaczałoby, że do Polski sprowadzono samochody o wartości 26 miliardów złotych.

Reklama
Reklama

W listopadzie zainteresowanie nimi nieco spadło, bo do opodatkowania w urzędach celnych zgłoszono tylko 85,5 tysięcy samochodów, o 10 tysięcy mniej niż w październiku. Jak podała firma EurotaxGlass, wzrósł za to znacznie, do 12 proc., odsetek aut w wieku od roku do trzech lat. Było ich dwukrotnie więcej niż w październiku. Średni wiek sprowadzonego w tym roku auta wynosi jednak wciąż około dziesięciu lat.

Łącznie przez dziewięć miesięcy w Polsce przybyło prawie 1,2 miliona pojazdów, bo tyle zarejestrowano w naszym kraju po raz pierwszy. W ciągu 11 miesięcy sprowadzono w sumie 908 840 aut, wśród których niemal 50 proc. to samochody eksploatowane przez okres przekraczający dziesięć lat.

Jeszcze lepszego wyniku można się spodziewać w segmencie pojazdów dostawczych. W listopadzie popyt na furgonetki osiągnął najwyższy w tym roku poziom, sięgając 6,1 tysiąca sztuk. Skumulowana sprzedaż tych modeli od początku roku (48,2 tys. sztuk) jest wyższa o 41 proc. niż w 2006. Bardzo duży popyt na auta użytkowe o masie do 3,5 tony może sprawić, że na koniec roku sprzedaż najprawdopodobniej wzrośnie do 54 tys., czyli będzie większa o 16 tysięcy sztuk niż w 2006 roku.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama