Obsługa w sieci lepsza niż za ladą

Badanie jakości obsługi klientów w internecie. Dla ponad 5,8 mln Polaków kupujących w sieci bezpieczeństwo ich danych to najważniejsze kryterium przy wyborze e-sklepu

Publikacja: 15.10.2008 06:08

Obsługa w sieci lepsza niż za ladą

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Wartość handlu internetowego w Polsce rośnie w imponującym tempie. Zaledwie pięć lat temu, w 2003 r., łączna wartość sprzedaży w e-sklepach i na aukcjach w Internecie wynosiła 738 mln zł. W ubiegłym roku przekroczyła 8 mld zł, z czego 4,6 mld przypadło na aukcje, a ponad 3,4 mld na sklepy.

Mimo to dopiero latem tego roku przeprowadzono pierwsze w historii polskiego e-commerce kompleksowe badanie jakości obsługi klienta w Internecie. Raport przygotowały firmy PBI, IAB Polska oraz InteliWISE. Okazało się, że polscy internauci w czasie zakupów online najbardziej zainteresowani są nie towarem, ale bezpieczeństwem własnych danych. Najważniejszym wymogiem stawianym przez Polaków e-sklepom jest poufność. Tak wskazało aż 45 proc. badanych. Dla porównania, szybka realizacja zamówienia jest istotna dla zaledwie 28 proc. ankietowanych.

– Bezpieczeństwo prywatnych danych jest podstawą udanej transakcji w Internecie. Uważamy, że klienci będą zawsze zwracać uwagę na tę kwestię, niezależnie od tego, czy informacje o nich w rzeczywistości będą dobrze lub źle zabezpieczone – powiedział „Rz” Sławomir Pliszka, dyrektor ds. badań w PBI.

Imponujący jest ogólny poziom satysfakcji klientów z jakości obsługi w e-sklepach. Aż 81 proc. kupujących zadeklarowało różne stopnie zadowolenia ze sposobu traktowania przez internetowych sprzedawców.

– Aż 55 proc. kupujących było „raczej zadowolonych”, więc jednak mieli jakieś zastrzeżenia – zaznacza Sławomir Pliszka. – Mimo to wynik bardzo zaskakuje. Może znaczenie mają niższe ceny. Zadowolenie z nich może rzutować na ocenę całej transakcji – zastanawia się Magda Borowik, analityk IDC Polska.

Jak jednak przekonuje Tomasz Bator, wiceprezes Agito. pl, największego sklepu internetowego w Polsce (120 mln zł obrotu w 2007 r.), kluczowa jest dostępność opinii wystawionych przez poprzednich klientów.

– Znajdziemy je nie tylko w portalach aukcyjnych, ale także w porównywarkach cenowych, które odpowiadają za połowę wejść na naszą stronę internetową. Zła obsługa klienta będzie skutkować negatywnymi komentarzami. W dobrze prowadzonym sklepie powinny one stanowić promil wszystkich wystawionych opinii – stwierdził.

[ramka]Polacy chcą być pewni, że ich dane pozostaną bezpieczne. Szybkość dostawy towaru, wygoda korzystania ze strony WWW sklepu czy rzetelna informacja o ofercie – to drugorzędne wymagania stawiane przez internautów e-sklepom. [/ramka]

Wartość handlu internetowego w Polsce rośnie w imponującym tempie. Zaledwie pięć lat temu, w 2003 r., łączna wartość sprzedaży w e-sklepach i na aukcjach w Internecie wynosiła 738 mln zł. W ubiegłym roku przekroczyła 8 mld zł, z czego 4,6 mld przypadło na aukcje, a ponad 3,4 mld na sklepy.

Mimo to dopiero latem tego roku przeprowadzono pierwsze w historii polskiego e-commerce kompleksowe badanie jakości obsługi klienta w Internecie. Raport przygotowały firmy PBI, IAB Polska oraz InteliWISE. Okazało się, że polscy internauci w czasie zakupów online najbardziej zainteresowani są nie towarem, ale bezpieczeństwem własnych danych. Najważniejszym wymogiem stawianym przez Polaków e-sklepom jest poufność. Tak wskazało aż 45 proc. badanych. Dla porównania, szybka realizacja zamówienia jest istotna dla zaledwie 28 proc. ankietowanych.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?