– Firmy badawcze są zgodne, że Polacy znacznie lepiej znoszą kryzys niż mieszkańcy innych państw europejskich. Mamy za sobą trudne doświadczenia z nieodległej przeszłości i w związku z tym większą odporność na rynkowe zawirowania – uważa Krzysztof Klajda, dyrektor działu badań konsumenckich w Europie Środkowo-Wschodniej w firmie badawczej Nielsen.
[srodtytul]Cenowa konkurencja[/srodtytul]
Zbadała ona poziom nastrojów społecznych w dziewięciu krajach. Zdecydowanie najlepiej wypadają w nich Polacy. W I połowie 2008 r. na pytanie, czy mamy już recesję, twierdząco odpowiedziało 35 proc. z nas. Pół roku później odsetek pesymistów wzrósł o zaledwie 2 pkt proc. W tym samym okresie w Austrii odsetek ten zwiększył się o 11 pkt proc., do 52 proc., a we Francji o 9 pkt proc., do 89 proc. To właśnie Francuzi najgorzej oceniają sytuację w swoim kraju. Za to największy skok złych nastrojów zaobserwowano w Irlandii i Belgii. Jeszcze w pierwszej połowie roku recesję widziało tam odpowiednio 64 i 62 proc. klientów, ale po sześciu miesiącach odsetek ten wzrósł do 85 i 86 proc., a więc o ponad 20 pkt proc.
Choć firmy badawcze w pierwszych miesiącach roku obserwują w Polsce dalsze pogorszenie nastrojów, to jednak nadal na tle innych krajów wypadamy znacznie lepiej. Jak zauważa Krzysztof Klajda, w Polsce nie zaczęły też rosnąć ceny, co także ma wpływ na nasze postawy. Co więcej, wiele produktów możemy kupić nawet taniej, bo sieci handlowe prześcigają się w promocjach. – Ze sporym zaskoczeniem zostało przyjęte w branży konkurowanie cenowe hipermarketów z dyskontami – mówi Agnieszka Gosiewska z Nielsena.
Tesco ogłosiło akcję dyskontowych cen na 2 tys. produktów. – Klientom się bardzo spodobała, my jesteśmy zadowoleni z wyników, a swoje oferty zmienili też konkurenci – mówi Przemysław Skory, rzecznik Tesco. Carrefour wprowadził blokadę cenową na 1 tys. produktów, a niedawno wystartował z kolejną promocją. Kupując spośród wybranych produktów drugi taki sam, klient zapłaci za niego 1 grosz. Także Real zapowiedział stałą kontrolę cen 2 tys. produktów, które mają być najbardziej konkurencyjne na rynku.