Pierwszych dwóch miesięcy 2009 roku firmy produkujące materiały budowlane nie mogą zaliczyć do udanych. Z powodu mniejszego popytu spadły przychody części firm. O kilka procent niższe niż w ubiegłym roku były obroty m.in. grupy Górażdże, czołowego producenta cementu, oraz firmy Atlas, lidera polskiego rynku klejów do glazury.
Mikołaj Placek, prezes Oknoplastu, szacuje, że w pierwszym kwartale sprzedaż okien w Polsce zmniejszyła się o ok. 20 proc. w porównaniu z 2008 r. Firmie udało się jednak zwiększyć przychody o 7 proc.
Osłabienie popytu na początku roku producenci przyjęli jednak ze spokojem. – Pierwszy kwartał jest zawsze w budownictwie najsłabszy. Wpływają na to przede wszystkim niekorzystne warunki atmosferyczne i cykl budowlany: budowy są kończone i rozliczane najczęściej jesienią – mówi Lidia Mikołajczyk-Gmur, dyrektor generalny Velux Polska, czołowego producenta okien dachowych. Wszystkie firmy podkreślają zgodnie, że w tym roku styczeń i luty były znacznie chłodniejsze niż przed rokiem.
Sytuacja na rynku zaczęła się poprawiać w marcu. – W porównaniu z marcem 2008 r. zanotowaliśmy niewielki wzrost sprzedaży cementu i kruszyw. Niższa była tylko sprzedaż betonu – wyjaśnia Małgorzata Dąbrowska, rzecznik grupy Górażdże. Wyższą sprzedaż niż w marcu 2008 r. miała także firma Fakro, lider polskiego rynku okien do poddaszy.
W marcu 2009 r. o 30 proc. więcej niż w lutym sprzedały hurtownie Polskich Składów Budowlanych. Mirosław Lubarski, dyrektor marketingu sieci, wyjaśnia, że tendencje z marca utrzymały się także w kwietniu. W porównaniu z poprzednim miesiącem sprzedaż PSB zwiększyła się o 11 proc. Za rosnący popyt odpowiadają przede wszystkim inwestorzy indywidualni.