Minister infrastruktury szczęśliwie wycofał się częściowo z tego pomysłu, zapowiadając zmianę prawa i zwolnienie z opłat motocykli oraz samochodów do 3,5 tony.
To wjazdy do centrów miast powinny być w przyszłości płatne. Już za rządu Jerzego Buzka przyjęto, że obwodnice, których usytuowanie rozładuje ruch lokalny, będą darmowe. Wiele dużych miast (średnie i małe problem raczej omija, gdyż nie są samoistnym celem podróży autostradą) nie ma bowiem obwodnic wewnętrznych względem autostrad. Tym zaś sporo brakuje do wyczerpania przepustowości. Zachęcajmy do ich wykorzystywania jako obwodnic! Nie ma sensu zwiększać tłoku w mieście, gdy wykorzystanie obwodnic będzie niepełne.
Minister musi brać pod uwagę koszty powodowane korkami w miastach. Komisja Europejska szacuje je na 1 proc. PKB rocznie. Dla statystycznego Polaka oznacza to prawie 350 zł. Gdy stoimy w korku, zamiast pracować, gospodarka jest stratna. Większa emisja spalin, wyższy poziom hałasu i wypadki to koszty ratowania życia i zdrowia ludzkiego oraz środowiska.
Minister tłumaczył, że rezygnując z opłat za obwodnice, Krajowy Fundusz Drogowy straci 1,2 mld zł. Te wyliczenia powinny być ujawnione. Elektroniczny pobór opłat od ciężarówek ma docelowo dać w 2015 r.
3,3 mld zł przychodów na sieci 9 tys. km dróg. Oczywiście wokół miast ruch jest większy, ale chyba nie na tyle, by płatności na ok. 150 km obwodnic autostradowych dawały ponad 1 mld przychodów, uwzględniając nawet samochody osobowe...