W całej Europie ubywa małych sklepów

Przez ostatnich pięć lat liczba najmniejszych placówek spadła o 3,7 proc. – podaje Komisja Europejska. W Polsce ubywa ich kilka razy szybciej Przybywa miejscowości, w których nie ma żadnego sklepu

Publikacja: 26.07.2010 07:25

Okolice rynku w Węgrowie

Okolice rynku w Węgrowie

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Kilkadziesiąt tysięcy małych sklepów zamknięto w ciągu ostatnich pięciu lat w krajach Unii Europejskiej. W Polsce ubywa ich najszybciej – tylko w tym roku zniknie ok. 4 tys. W całej Europie sklepiki nie radzą sobie z konkurencją sieci dyskontowych, które otwierają sklepy w coraz mniejszych miejscowościach. To, że są miejsca, gdzie nie ma żadnego sklepu, jest niebezpieczne zwłaszcza dla starszych i osób niepełnosprawnych. KE zwraca na to uwagę – czytamy w sprawozdaniu, m.in. dla Parlamentu Europejskiego, do którego dotarła „Rz”. 17 proc. populacji UE ma już 64 lata i więcej. Dla nich i dla niepełnosprawnych sklep blisko domu jest dużym ułatwieniem. Jest to także ważne dla osób nieposiadających samochodu, czyli 9 proc. obywateli UE. Rośnie znaczenie sklepów w centrach miast – nie tylko w branży spożywczej, ale także w innych sektorach rynku.

Komisja zauważa, że mieszkańcy miast poniżej 10 tys. mieszkańców są znacznie mniej zadowoleni z wyboru sklepów niż przeciętny konsument. – Interes społeczny nie zawsze jest zbieżny z ekonomicznym, dlatego trudno się dziwić znikaniu sklepów zaopatrywanych codziennie przez ich właścicieli, to się po prostu nie opłaca – mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy doradczej Inquiry.

Zdaniem Komisji szansą na walkę z ograniczonym dostępem coraz większej liczby Europejczyków do sklepów byłby szybszy rozwój handlu internetowego, który w UE odpowiada jedynie za ok. 2 proc. sprzedaży detalicznej. – Tylko w czterech krajach jest wyższy, a sprzedaż produktów spożywczych w tej formie jest jeszcze bardziej ograniczona – podaje Komisja.

– Internet jest na pewno przyszłością handlu, ale w przypadku osób starszych robienie w ten sposób zakupów wiąże się z przełamaniem wielu barier i stereotypów, co jest trudne – mówi Renata Juszkiewicz, dyrektor przedstawicielstwa grupy Metro w Polsce prowadzącej sieci Real, Makro, Media Markt i Saturn. Według badania NetTrack w grupie 60+ z Internetu korzysta jedynie 4 proc. osób, a wśród osób w wieku 25 – 39 lat 38 proc. Ogółem dopiero ponad 50 proc. Polaków korzysta z sieci.

Komisja w 2009 r. rozpoczęła sprawowanie nadzoru nad rynkiem handlowym ze względu na jego znaczenie dla gospodarki. Odpowiada za 4,2 proc. PKB UE, zatrudnia 17,4 mln osób, z których 60 proc. to kobiety. Tymczasem w Polsce nie dość, że nie zajmuje się nim odrębne ministerstwo, to jeszcze w ramach już działających resortów, zwłaszcza gospodarki, nie ma nawet specjalnego departamentu poświęconego branży.

Handel wskazywany jest jako przykład branży, która pomogła w walce z kryzysem gospodarczym. W Polsce zakupy nie spadły tak gwałtownie jak w Wielkiej Brytanii czy Irlandii, a w naszym kraju handel odpowiada za niemal 20 proc. PKB. W tym roku tempo wzrostu rynku jednak znacznie się zmniejszyło – Euromonitor prognozuje, że wartość kanału ogólnospożywczego wzrośnie jedynie o ok. 1 proc. w porównaniu z 2009 r. i wyniesie 154,5 mld zł.

Małych sklepów najszybciej ubywa właśnie w Polsce. Z danych firmy Nielsen wynika, że w latach 2004 – 2009 liczba sklepów spożywczych i spożywczo-przemysłowych spadła o 17,5 proc., do 91 tys. (małych placówek wszystkich branż jest ok. 128,6 tys.). Według prognozy Euromonitor International w tym roku w Polsce zamkniętych zostanie co najmniej 4 tys. kolejnych. Jednym z powodów jest ekspansja dużych sieci, takich jak Biedronka czy Carrefour, do coraz mniejszych miast czy nawet wsi.

Trudno się dziwić, że konsumenci wolą robić zakupy w takich sklepach, skoro z cokwartalnego badania cen koszyka 20 produktów spożywczych wynika, że w dyskontach jest o 28 proc. taniej niż w niewielkich sklepikach.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail]

Biznes
Riwiera w Strefie Gazy, czyli najbardziej szalony sen Donalda Trumpa
Biznes
Kolejny koncern zbrojeniowy z Unii będzie produkował na Ukrainie
Biznes
Gdzie wyrzucić woreczek po ryżu? Wiele osób popełnia ten sam błąd
Biznes
Trump pozbywa się papierowych słomek. To (częściowo) dobra decyzja, mówią ekolodzy
Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA