ACEA: koniec dopłat, mniejsza sprzedaż

Sprzedaż nowych samochodów w Europie zmalała w 2010 r. o 5,5 proc. bo wygasły wszystkie rządowe zachęty — podała organizacja producentów ACEA

Publikacja: 16.01.2011 13:53

ACEA: koniec dopłat, mniejsza sprzedaż

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

W krajach Unii (bez Cypru i Malty, które nie przysłały danych statystycznych) nastąpił w grudniu spadek o 3,2 proc. do 1 008 638 pojazdów, mniejszy niż w listopadzie (-7,1) czy październiku (-16,6), dając w całym roku rynek 13,36 mln sztuk. Na roczny wynik wpłynęło zakończenie w wielu krajach rządowych programów sprzyjających wymianie taboru — wyjaśniła organizacja z siedzibą w Brukseli.

Na największym europejskim rynku, w Niemczech koniec roku był dobry: w grudniu sprzedaż skoczyła o 6,9 proc., ale w całym roku nastąpił spadek o 23,4 proc., bo program dopłat za złomowanie skończył się w 2009 r.

We Włoszech rynek zmalał o 21,7 proc. w grudniu i o 9,2 proc. w roku. W Hiszpanii nastąpił roczny wzrost o 3,1 proc., a w Wielkiej Bryrtanii o 1,8.

Rynek pojazdów w kilku krajach, które walczyły ze skutkami kryzysu z 2008 r. zanotowały niespodziewaną poprawę. Irlandia, która musiała w końcu skorzystać z międzynarodowej pomocy finansowej osiągnęła największy roczny wzrost sprzedaży o 54,7 proc. po prawdziwej zapaści (-62,1 proc.) w 2009 r. Portugalia może pochwalić się skokiem w grudniu o 61,9 proc. i o 38,8 w całym roku.

Grecja realizująca drastyczny program naprawy finansów publicznych była najgorszym rynkiem dla producentów o dealerów: w grudniu sprzedaż skurczyła się o 61,9 proc., a w całym roku o 35,8 proc.

W Europie Środkowej salony raczej nie narzekały. W Polsce, największym kraju w regionie, grudzień zakończył się wzrostem sprzedaży o 26 proc., dając w całym roku poprawę rynku o 4,1 proc. Łotwa osiągnęła w grudniu zawrotne 203,5 proc. i 32,9 proc. w całym roku. Stopniową poprawę osiągały wszystkie kraje bałtyckie. Bułgaria zanotowała największy spadek w regionie — 28,9 proc. rocznie.

Wśród producentów największy z nich, Volkswagen odczuł dekoniunkturę w Europie, ze spadkiem sprzedaży odpowiednio o 10,3 i 4,9 proc., ale zwiększył udział rynkowy do 21,2 proc. Jego rywal i drugi w Europie, PSA Peugeot Citroen też nie ma powodów do radości: jego sprzedaż zmalała o 6,8 i 2,8 proc.; ma jednak 13,5 proc. udziału w w rynku, przed Renaultem (10,4 proc.). Popularność Fiata zmalała odpowiednio o 19,6 i 17,4 proc.

Niektóre firmy azjatyckie: Nissan, Hyundai i Kia wypadły lepiej i zwiększyły udział rynkowy, ale największa firma na świecie, Toyota zmniejszyła sprzedaż w grudniu o 9,2 proc. i w całym roku aż o 17,4 proc.

Europejskich problemów nie mają Chiny, gdzie nastąpiła w grudniu poprawa sprzedaży o 17,9 proc. i w 2010 r. o 32 proc. Z liczbą ponad 18 mln pojazdów Chiny są największym rynkiem świata, od 2009 r. wyprzedzają USA. Indie osiągnęły roczny skok o 31 proc., a Brazylia o 11 proc.

Według niemieckiej organizacji producentów VDA, kraje grupy BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) są i będą główną siłą napędową motoryzacji.

W krajach Unii (bez Cypru i Malty, które nie przysłały danych statystycznych) nastąpił w grudniu spadek o 3,2 proc. do 1 008 638 pojazdów, mniejszy niż w listopadzie (-7,1) czy październiku (-16,6), dając w całym roku rynek 13,36 mln sztuk. Na roczny wynik wpłynęło zakończenie w wielu krajach rządowych programów sprzyjających wymianie taboru — wyjaśniła organizacja z siedzibą w Brukseli.

Na największym europejskim rynku, w Niemczech koniec roku był dobry: w grudniu sprzedaż skoczyła o 6,9 proc., ale w całym roku nastąpił spadek o 23,4 proc., bo program dopłat za złomowanie skończył się w 2009 r.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku