Ministerstwo Gospodarki chce przede wszystkim zmienić formułę kontaktów między firmami a administracją z papierowej na elektroniczną. Likwidacja 50 obowiązków informacyjnych lub ich ograniczenie to rocznie ok. 3 mld oszczędności dla firm.
– Proponowane zmiany w większości nie budzą kontrowersji, dlatego nie powinno być większych problemów z ich przyjęciem – zaznaczył wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak na konferencji prasowej.
3 mld złotych oszczędności mogą dać firmom zmiany w przepisach
Według wiceministra Mieczysława Kasprzaka najważniejsze propozycje to zmniejszenie o połowę okresu przedawnienia należności wobec ZUS i KRUS – z dziesięciu do pięciu lat, czy zmniejszenie częstotliwości przekazywania formularza RMUA z wykazem zapłaconych składek.
Ministerstwo uważa też, że kopie deklaracji rozliczeniowych firmy powinny przechowywać pięć, a nie dziesięć lat, jak teraz. Zdaniem resortu nie ma uzasadnienia też przepis, który nakazuje firmom przechowywanie w wersji papierowej przez 50 lat akt osobowych pracowników. Firmy mają mieć możliwość przechowywania ich na cyfrowych nośnikach danych.