Z mytem na drogie wakacje

Będziesz jechać na urlop z przyczepą lub żaglówką? Przygotuj się na dodatkowe koszty

Publikacja: 21.04.2011 02:27

Myto zapłacą kierowcy samochodów, których całkowita masa przekroczy 3,5 tony, a więc np. dużych osob

Myto zapłacą kierowcy samochodów, których całkowita masa przekroczy 3,5 tony, a więc np. dużych osobowych z przyczepą

Foto: daimler

1 lipca na 1600 km polskich dróg zacznie obowiązywać myto.

Chodzi o wszystkie autostrady (579 km) i drogi ekspresowe (554) oraz wybrane krajowe (432 km) zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W kolejnych latach ta lista ma się wydłużać.

Poza tym, tak jak teraz, trzeba będzie odrębnie płacić za jazdę po zarządzanych przez prywatne firmy autostradach: A1, A2 i A4.

Myto zapłacą kierowcy wszystkich samochodów, których masa całkowita przekracza 3,5 tony, także np. osobowych z przyczepami (podstawą będzie dopuszczalna masa całkowita podana w dokumentach rejestracyjnych).

Rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury, które zawiera m.in. stawki opłaty, zostało opublikowane 15 kwietnia, ale wiele osób jest tym zaskoczonych. Tak jak Roman Kudło, właściciel firmy Żeglarz holującej jachty. – Nic o tym nie słyszałem. O koszt myta podniosę cenę usługi – zapowiada.

Opłaty będą zależały od tzw. normy czystości spalin danego samochodu. Dla tych „najczystszych" (spełniających normę Euro 5) wyniosą za km: autostrady lub drogi ekspresowej – 20 gr, krajowej – 16 gr.

I tak np. kierowca terenówki z przyczepą z jachtem na drodze ekspresowej S7 od Czosnowa do Kroczewa i obwodnicy Płońska (w sumie 23 km) zapłaci 4,6 zł. A prowadzący limuzynę z dużą przyczepą kempingową z Radymna do Przemyśla na drodze krajowej nr 81 (19,6 km) – 3,14 zł. Jeśli będzie jechał na wakacje w Bieszczady znad morza, zapłaci w obie strony kilkadziesiąt złotych.

To jednak nie wszystko. Podróżujący będą musieli też wypożyczyć urządzenie za 120 zł. Myto zostanie bowiem pobrane elektronicznie. Samochód musi zostać wyposażony w tzw. transponder nazwany ViaBox (przyklejany od wewnątrz do szyby), który policzy, ile przejechaliśmy, i wyśle dane do bramek nad drogą. Zamontowano ich już ponad 30, do lata ma być 430. – ViaBox, czyli niewielkie pudełko, będzie można wypożyczyć za 120 zł na stacjach benzynowych położonych w pobliżu płatnych odcinków dróg i dokonać za co najmniej 100 zł przedpłaty, podobnie jak w telefonach komórkowych – tłumaczy przedstawicielka pobierającej opłaty spółki ViaToll Dorota Prochowicz. – Jeżeli urządzenie nie będzie zniszczone, można je oddać i odzyskać 120 zł. ViaToll odda także niewykorzystane pieniądze, które pozostaną na koncie urządzenia.

Tym, którzy nie zapłacą, grozi kara 3 tys. zł. To, czy kierowca ma jeszcze pieniądze „na koncie", sprawdzą czujniki na bramkach. Niektóre z nich będą mogły zrobić zdjęcia tym, którzy nie zapłacili. I taka informacja trafi do elektronicznego systemu, do którego mają mieć dostęp Inspekcja Transportu Drogowego, policja, celnicy i Straż Graniczna. I oni będą takich kierowców karać. Jednak do tej pory nie dostali pieniędzy na sprzęt komputerowy umożliwiający połączenie z systemem.

Na mycie budżet państwa ma zarobić w ciągu ośmiu lat ponad 20 mld zł. Rząd wprowadza je na mocy unijnej dyrektywy dotyczącej poboru opłat za korzystanie z dróg oraz ustawy o drogach publicznych z 2008 r.

Jednak pobieranie myta od aut osobowych z przyczepą wzbudziło protesty, m.in. Krajowej Izby Gospodarczej. – Ustawodawca, najprawdopodobniej nieświadomie, objął nią również samochody osobowe z przyczepą – tłumaczy ekspert prawno-gospodarczy KIG Przemysław Ruchlicki. Zdaniem izby myto powinno być pobierane tylko od ciężarówek i autobusów, bo tego dotyczy unijna dyrektywa. UE wprowadziła ją m. in., by chronić środowisko.

– Wprowadzamy to, co uchwalił Sejm w 2008 r. – odpowiada Teresa Jakutowicz, zastępca dyrektora Biura Informacji i Promocji w resorcie infrastruktury.

Elektroniczny pobór myta w Polsce przygotowuje austriacka firma Kapsch (związana jest z nią spółka ViaToll), która zbudowała podobne systemy w Czechach i Austrii. Listę płatnych odcinków można znaleźć na stronie www.viatoll.pl, a 2 maja mają na niej zacząć działać kalkulator opłat oraz poradnik, jak ominąć płatne odcinki.

1 lipca na 1600 km polskich dróg zacznie obowiązywać myto.

Chodzi o wszystkie autostrady (579 km) i drogi ekspresowe (554) oraz wybrane krajowe (432 km) zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W kolejnych latach ta lista ma się wydłużać.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca