W Europie nasycony rynek

Sprzedaż nowych samochodów w Europie (UE + EFTA) w czerwcu była najmniejsza od 8 miesięcy — podała organizacja producentów ACEA

Publikacja: 15.07.2011 16:36

Niepewność gospodarcza i wygaśnięcie w kilku krajach rządowych programów dopłat za złomowanie zniechęciło konsumentów do większych zakupów. Spadek na rynku motoryzacji wyniósł zatem 8,1 proc. wobec czerwca 2010 do 1 233 298 sztuk i był największy od października, kiedy sprzedaż skurczyła się o 16,6 proc. Po 6 miesiącach sprzedaż w Europie zmalała o 2,1 proc. do 7 128 499 sztuk.

Tendencję spadkową spowodował duży brak zainteresowania w zachodniej Europie pojazdami niemieckimi. Według danych organizacji producentów VDA ich sprzedaż zmalała w czerwcu o 8 proc.

Wyniki czerwca są tym bardziej zaskakujące, że w maju nastąpił wzrost sprzedaży o 7,1 proc., bo wydawało się, że ożywienie gospodarcze jest już trwałe. Po 5 miesiącach wynik w Europie był ujemny (-0,8 proc.), a ACEA podkreślała, że poziom sprzedaży jest nadal mniejszy niż przed kryzysem.

W Niemczech rynek zmalał w czerwcu o 0,3 proc., we Włoszech o 1,7, w W. Brytanii o 6,2 i we Francji o 12,6 proc., by system dopłat skończył się w grudniu, ale klienci mogli odbierać tańsze auta do końca marca. Hiszpanie dawno zapomnieli o dopłatach (wygasły w lipcu 2010), więc rynek zmalał o 31,4 proc.

Po pół roku sprzedaż była różna, w Niemczech wzrosła o 10,5 proc., we Francji o 1, ale zmalała na Wyspach o 7,1 proc., we Włoszech o 13,1 i w Hiszpanii aż o 26,8 proc.

W Polsce rynek także zmalał w czerwcu o 9 proc. do 24 776 sztuk, a w I półroczu o 5,6 proc. do 140 002.

Producenci zwiększają więc zainteresowanie bardziej atrakcyjnymi rynkami, krajami grupy BRIC (Chiny, Indie, Brazylia, Rosja).

Sytuacja producentów

Firmy niemieckie, zwłaszcza z segmentu luksusowego, nie narzekają na brak zainteresowania poza Europą. Trzecia na świecie grupa Volkswagena (8 marek) dostarczyła 4,09 mln pojazdów w ciągu pierwszych 6 miesięcy 2011r., o 14,1 proc. więcej niż rok wcześniej, dwukrotnie więcej od średniej 6,1 proc. całej branży. Firma w Wolfsburga zawdzięcza takie powodzenie Chinom, gdzie uplasowała 1,11 mln pojazdów (+16,4 proc.)

Analityk z NordLB, Frank Schwope ocenia, że w całym roku VW awansuje na drugie miejsce na świecie z liczbą 8 mln sztuk, pomiędzy General Motors (8,5 mln) i Toyotę (7,5 mln).

Największy na świecie producent aut luksusowych, BMW sprzedał w I półroczu w Chinach 121 614 sztuk, co oznacza skok o 60,8 proc., a wraz z „przyległościami" (Hongkong, Makao, Tajwan) 130 659 szt. (+60 proc.). Chiński rynek rozkwita, segment premium nie odczuł decyzji rządu w Pekinie o cofnięciu zachęt przy kupnie małych pojazdów.

Daimler sprzedał w czerwcu 120 150 limuzyn Mercedesa (+6,4 proc.) i 10 314 Smartów (+7,9), co dało łączny wzrost 6,5 proc. W całym roku spodziewa się rekordu ponad 1,3 mln sztuk. A w związku z popytem uruchamia pracę na dodatkową zmianę w największym zakładzie w Sindelfingen. W tym roku załoga przepracuje dodatkowe 17 sobót.

Dla Renaulta czerwiec był fatalny (-20,9 proc.), podobnie jak i I półrocze (-10,8). Jedyną pociechą Francuzów były wschodzące rynki (Brazylia), dzięki którym sprzedaż na świecie wzrosła o 1,9 proc.

PSA Peugeot Citroen też nie ma powodów do zadowolenia: w czerwcu sprzedał o 11,9 proc. mniej niż rok temu, po 6 miesiącach w Europie zmniejszył o 5,3 proc., ale na świecie zanotował poprawę o 0,2 proc. do 1,86 mln sztuk dzięki popularności małych aut i furgonetek (+38 proc.).

Firmy japońskie odczuwają nadal skutki podwójnego kataklizmu z marca. Sprzedaż aut Toyoty zmalała w czerwcu o 25,8 proc.

Zupełnie dobrze radzą sobie firmy z Korei: Hyundai zanotował w czerwcu w Europie poprawę o 9,1 proc., a Kia Motors o 14,1 proc.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku