Rosjanie chcą budować terminal w Rotterdamie

Tajemniczy rosyjski koncern jest jednym z głównych pretendentów do budowy terminalu naftowego w największym porcie Europy — Rotterdamie

Aktualizacja: 23.08.2011 03:24 Publikacja: 23.08.2011 03:23

Rosjanie chcą budować terminal w Rotterdamie

Foto: Bloomberg

W poniedziałek minął termin przyjmowania ofert w przetargu na budowę Tank Terminal Europoort West — nowego terminalu paliwowego (55 ha) w porcie Rotterdam. To trzeci największy port przeładunkowy świata (po Szanghaju i Singapurze).

Jak dowiedziały się rosyjskie media, jedną z ofert złożyła rosyjska Grupa Summa należąca do pochodzącego z Dagestanu miliardera Zijawudina Magomiedowa. Według "Wiedomosti", grupa ma dużo szanse na wygraną, występuje bowiem w konsorcjum z Vitol — największym na świecie pośrednikiem w handlu surowcami (z obrotem w 2010 r. — 195 mld dol.). Trzecim uczestnikiem konsorcjum jest nienazwany armator statków towarowych.

O grupie Summa stało się w Rosji głośnio, gdy w ubiegłym roku stała się współwłaścicielem (razem z państwowym Transnieft) największego rosyjskiego portowego holdingu — NMTP, kontrolującego port w Noworosyjsku. To największy port Rosji. W 2010 r. przeładowano tutaj 133 mln ton ropy i jej produktów. Wartość portu to ok. 2,2, mld dol.

Terminal w Rotterdamie ma być mniejszy od Noworosyjskiego, ale ma zapewnioną stabilną bazę przeładunkową. Inwestycja ma kosztować ok. 250-300 mln dol.

Rosyjscy analitycy uważają, że strategia Grupy Summa (wcześniej Summa Capital) polega na utworzeniu "pływającego rurociągu" między Noworosyjskiem a Rotterdamem. Dziś i tak duża część przeładowanej w Rosji ropy płynie do holenderskiego portu.

Magomiedow (43 lata) i jego liczne biznesy owiane są tajemnicą. "Forbes" ocenia jego majątek na 750 mln dol. a rosyjski "Finans" na 3 mld dol. Summa ma m.in. licencję na gigantyczne złoża cynku i ołowiu na arktycznej wyspie Nowa Ziemia oraz złoża metali w Jakucji. Inwestuje w energetykę i jest jednym z największych w Rosji budowniczych przemysłowych na trudnych terenach. Wyremontowała też moskiewski Teatr Bajszoj.

Nie upublicznia wyników finansowych ani składu właścicielskiego.

W poniedziałek minął termin przyjmowania ofert w przetargu na budowę Tank Terminal Europoort West — nowego terminalu paliwowego (55 ha) w porcie Rotterdam. To trzeci największy port przeładunkowy świata (po Szanghaju i Singapurze).

Jak dowiedziały się rosyjskie media, jedną z ofert złożyła rosyjska Grupa Summa należąca do pochodzącego z Dagestanu miliardera Zijawudina Magomiedowa. Według "Wiedomosti", grupa ma dużo szanse na wygraną, występuje bowiem w konsorcjum z Vitol — największym na świecie pośrednikiem w handlu surowcami (z obrotem w 2010 r. — 195 mld dol.). Trzecim uczestnikiem konsorcjum jest nienazwany armator statków towarowych.

Biznes
Ręczna wyrzutnia dronów. Polski wynalazek ma inwestora
Materiał Promocyjny
Koniec kodu kreskowego? Nadchodzi rewolucja z kodami QR
Biznes
Kto przejmie dane genetyczne Amerykanów? Firma 23andMe znalazła nabywcę
Biznes
Trump rozmawia z Putinem. Nowy pakt UE–Wielka Brytania
Biznes
Król jest tylko jeden. Ten czołg dominuje w Europie