Reklama
Rozwiń

Rosjanie chcą budować terminal w Rotterdamie

Tajemniczy rosyjski koncern jest jednym z głównych pretendentów do budowy terminalu naftowego w największym porcie Europy — Rotterdamie

Aktualizacja: 23.08.2011 03:24 Publikacja: 23.08.2011 03:23

Rosjanie chcą budować terminal w Rotterdamie

Foto: Bloomberg

W poniedziałek minął termin przyjmowania ofert w przetargu na budowę Tank Terminal Europoort West — nowego terminalu paliwowego (55 ha) w porcie Rotterdam. To trzeci największy port przeładunkowy świata (po Szanghaju i Singapurze).

Jak dowiedziały się rosyjskie media, jedną z ofert złożyła rosyjska Grupa Summa należąca do pochodzącego z Dagestanu miliardera Zijawudina Magomiedowa. Według "Wiedomosti", grupa ma dużo szanse na wygraną, występuje bowiem w konsorcjum z Vitol — największym na świecie pośrednikiem w handlu surowcami (z obrotem w 2010 r. — 195 mld dol.). Trzecim uczestnikiem konsorcjum jest nienazwany armator statków towarowych.

O grupie Summa stało się w Rosji głośnio, gdy w ubiegłym roku stała się współwłaścicielem (razem z państwowym Transnieft) największego rosyjskiego portowego holdingu — NMTP, kontrolującego port w Noworosyjsku. To największy port Rosji. W 2010 r. przeładowano tutaj 133 mln ton ropy i jej produktów. Wartość portu to ok. 2,2, mld dol.

Terminal w Rotterdamie ma być mniejszy od Noworosyjskiego, ale ma zapewnioną stabilną bazę przeładunkową. Inwestycja ma kosztować ok. 250-300 mln dol.

Rosyjscy analitycy uważają, że strategia Grupy Summa (wcześniej Summa Capital) polega na utworzeniu "pływającego rurociągu" między Noworosyjskiem a Rotterdamem. Dziś i tak duża część przeładowanej w Rosji ropy płynie do holenderskiego portu.

Magomiedow (43 lata) i jego liczne biznesy owiane są tajemnicą. "Forbes" ocenia jego majątek na 750 mln dol. a rosyjski "Finans" na 3 mld dol. Summa ma m.in. licencję na gigantyczne złoża cynku i ołowiu na arktycznej wyspie Nowa Ziemia oraz złoża metali w Jakucji. Inwestuje w energetykę i jest jednym z największych w Rosji budowniczych przemysłowych na trudnych terenach. Wyremontowała też moskiewski Teatr Bajszoj.

Nie upublicznia wyników finansowych ani składu właścicielskiego.

Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI
Biznes
Fundacja rodzinna, czyli międzypokoleniowy skarbiec
Biznes
Microsoft zwolni 9000 pracowników, bo inwestuje w sztuczną inteligencję
Biznes
Del Monte ogłosiło upadłość. Klienci odwrócili się od konserwowanej żywności
Biznes
KE proponuje nowy cel emisji, polski opór wobec ETS2 i umowa USA-Wietnam