Władimir Putin zdecydował o modernizacji do 2018 r dwóch kanałów: Morze Białe-Bałtyk i Wołga-Bałtyk. Stanowią one część tzw. Drogi Północnej Transportowej, a zdaniem premiera Rosji, jej znaczenie rośnie wraz z ocieplaniem się klimatu (kanał jest dłużej i łatwiej dostępny).
Putin dodał, jak podała agencja Nowosti, że dla rozwoju Drogi Północnej, zostanie uruchomiony specjalny program budowy liniowych lodołamaczy. W najbliższych 10 latach Rosja zainwestuje w rozwój żeglugi śródlądowej co najmniej 400 mld rubli (13,2 mld dol.).
Biełamorkanał (im. Stalina) łączy jezioro Onega z Morzem Biały. Zbudowali go w ciągu 20 miesięcy (między 1931 a 1933 r) więźniowe Gułagu.
Pracując ręcznie, tylko z użyciem prymitywnych narzędzi jak łopaty, taczki itp. wykopali 227 km kanału, z czego 37 km w skalnym podłożu, o głębokości 3,5 m; postawili 19 śluz (w większości drewnianych), wyrównujących 105 m różnicę poziomów między morzem, a jeziorem; 49 tam i 15 zapór.
Podczas morderczej pracy 24 godziny na dobę na 2-3 zmiany; więźniowe dostawali 600 gr chleba i bałangę — zupę z morskich wodorostów. Podczas prac zmarło od 50 tys. do 250 tys. zeków (skrót od słowa zakluczonnyj kanałoarmiejec). Było wśród nich tysiące Polaków.