Niemiecki bank kupuje udział Daimlera w EADS

Państwowy niemiecki bank rozwoju KfW kupi od Daimlera 7,5 proc. udziałów w EADS, co zachowa równowagę niemiecko-francuską w tej grupie

Publikacja: 14.11.2011 09:19

Do porozumienia doszło po miesiącach negocjacji z rządem Niemiec, w których Daimler nalegał na znalezienie rozwiązania, aby mógł skupić się na zasadniczej działalności, produkcji samochodów i ciężarówek i zmniejszyć koszty swego udziału w kapitale EADS.

- Z powodu strategicznego znaczenia EADS rząd postanowił zachować równowagę niemiecko-francuską poprzez dokonanie inwestycji przez KfW — poinformował szef finansowy Daimlera, Bodo Uebber.

Daimler, jeden z założycieli EADS, podpisze do końca roku z bankiem kontrolowanym przez państwo list intencyjny o transakcji, która zostanie zrealizowana w 2012 r. Daimler zachowa połowę, 7,5 proc. udziałów w EADS oraz 7,5 proc. praw głosu należące do konsorcjum inwestorów finansowych. Grupa ze Stuttgartu nie ujawniła, ile KfW zapłaci za udziały o wartości rynkowej 1,28 mld euro. Rząd przewidział w budżecie na 2012 r. miliard euro na kupno tego udziału.

EADS powstał w w 2000 r. w wyniku fuzji aktywów lotniczych Francji, Niemiec i Hiszpanii; Berlin i Paryż gwarantowały równe wpływy, a pakt udziałowców dał strategiczną kontrolę Daimlerowi i francuskiej grupie Lagardere. Możliwość wycofania się Daimlera wzbudziła zapytania o przyszłość tego paktu mającego klauzule o ochronie narodowych interesów bezpieczeństwa.

Prezes Airbusa, Thomas Enders stwierdził, że planowany zakup przez Niemcy udziałów w EADS to krok w złym kierunku, boi nie ma potrzeby większych państwowych wpływów w tej firmie. - Nie potrzebujemy więcej państwowych udziałowców, większych państwowych wpływów a raczej mniejszych — uznał na łamach „FT Deutschland".

Odrębnie EASD podał o skoku w III kwartale zysku netto do 312 mln euro z 13 mln rok temu i ponad dwukrotnym jego wzroście do 421 mln po 9 miesiącach. Firma matka Airbusa spodziewa się w całym roku zysku operacyjnego 1,45 mld wobec 1,3 mld w 2010 r. i wzrostu obrotów o 4 proc. do 45,8 mld. Airbus powinien dostarczyć w tym roku 520-530 samolotów cywilnych i zdobyć zamówienia brutto na ok. 1500 maszyn. Portfel jego zamówień doszedł do rekordowych 503 mld euro.

Montaż nowego samolotu A350 zacznie się w I kwartale 2012 r., a jego dostawa przesunie z końca 2013 r. o pół roku na I półrocze 2014 r. Opóźnienie będzie kosztować dodatkowe 200 mln euro; EADS nie podał jego przyczyn.

Do porozumienia doszło po miesiącach negocjacji z rządem Niemiec, w których Daimler nalegał na znalezienie rozwiązania, aby mógł skupić się na zasadniczej działalności, produkcji samochodów i ciężarówek i zmniejszyć koszty swego udziału w kapitale EADS.

- Z powodu strategicznego znaczenia EADS rząd postanowił zachować równowagę niemiecko-francuską poprzez dokonanie inwestycji przez KfW — poinformował szef finansowy Daimlera, Bodo Uebber.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni