Hiriko dla europejskich miast

Prototyp małego rewolucyjnego pojazdu miejskiego składającego się pokazano w Brukseli. W 2013 r. pojawi się na ulicach miast w Europie

Publikacja: 24.01.2012 17:40

Hiriko dla europejskich miast

Foto: AFP

Najpierw pojawiła się wersja koncepcyjna w  ośrodku badawczym bostońskiego MIT. Następnie konsorcjum 7 małych firm baskijskich dopracowało szczegóły pod nazwą Hiriko Driving Mobility. Prototyp pokazano obecnie w Brukseli przewodniczącemu Komisji Europejskiej, Jose Manuelowi Barroso.

- Zazwyczaj europejskie pomysły są rozpracowywane w USA. Tym razem amerykański pomysł rozstał wykorzystany w Europe – oświadczył rzecznik konsorcjum, Gorka Espiau.

Hiriko, co po baskijsku znaczy miejski, jest dwumiejscowym pojazdem o napędzie elektrycznym, silniki znajdują się w kołach, obracających się   wokół własnej osi  o 360 stopni, (można go parkować bokiem). Auto osiąga   maksymalną prędkość 50 km/h  - tyle  ile wolno w mieście - dzięki bateriom litowo-jonowym  ładowanym w  ciągu 12 minut. Ma  zasięg 120 km.

Zabiera dwie dorosłe osoby, wsiadające przodem, jak w dawnej BMW Isetta 350.  Drzwi otwierają się do góry, jak owiewka kabiny w starym samolocie.

I co najważniejsze - można go skrócić do długości 1,5 m z długości użytkowej 2,5 m! Do zaparkowania potrzebuje  zatem 1,5 m wolnej przestrzeni.

Auto do użytku miejskiego – atrakcyjniejsze od Smarta Fortwo, Fiata 500, Peugeota 107, Toyoty IQ czy Morrisa Mini – ma kosztować  9  tys. euro.

Producenci pojazdu prowadzą  już przedstawicielami Paryża, Londynu, Bostonu, Dubaju i Brukseli  rozmowy o możliwości uruchomienia  montowni Hiriko.  . Miasta ta rozważają wynajmowanie ich , na podobnej zasadzie jak rowerów czy małych samochodów Velib w  Paryżu, albo sprzedawanie ich za ok. 12 500 euro. Różne źródła podaja  różne ceny.

Władze innych, m.in. Berlina, Barcelony, San Francisco i Hongkongu wyraziły zainteresowanie  Hiriko.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne