Senior na zakupach w internecie

Jak zwraca uwagę portal decommerce.pl osoby starsze są coraz częściej aktywne w sieci i dokonują internetowych zakupów w e-sklepach.

Publikacja: 17.02.2012 19:15

Senior na zakupach w internecie

Foto: Flickr

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Główny Urząd Statystyczny, 23 proc. osób w wieku  55-64 lata regularnie korzysta z internetu. Liczba ta spada do 9 proc. w przedziale 65-74 lat. Należy jednak podkreślić, że dla większości osób starszych zarówno komputer, jak internet są jeszcze sporą nowością (zaledwie 27,4 proc. osób w grupie wiekowej 50+ regularnie korzysta z komputera). Seniorzy dopiero zaczynają swój podbój internetu. W rozpowszechnieniu tego medium sprzyjają coraz popularniejsze zajęcia edukacyjne dla osób starszych - jak choćby „Akademia e-Seniora" czy warsztaty dla seniorów, organizowane przez Fakt oraz Akademię Allegro "Zostań e-Seniorem!".

Portal decommerce.pl zauważa, że właściciele sklepów internetowych powinni zwrócić szczególną uwagę właśnie na tę grupę odbiorczą. Zgodnie z badaniami GUS-u ("Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2006-2010"), zakupy przez internet robi już ok. 10 proc. osób w wieku 55-64 lata i 3 proc. w wieku 64-74 lata. Na razie jest to dość niewielka grupa odbiorcza, ale w ostatnich latach obserwujemy tu znaczy wzrost. Pamiętajmy o tym, że polscy emeryci dopiero poznają możliwości internetu, a udogodnienia związane z e-zakupami są idealną odpowiedzią na ich potrzeby.

Niestety, twórcy oprogramowania sklepowego to najczęściej młodzi designerzy, którzy często zapominają, że nie wszyscy internauci mają doskonały wzrok oraz idealną koordynację. Dlatego, planując aplikację, e-handlowcy powinni zwrócić uwagę na to, w jaki sposób będzie ona postrzegana przez osoby niedowidzące bądź o mniejszych sprawnościach motorycznych, a także osoby bez doświadczenia i umiejętności poruszania się po internecie.

Seniorzy mogą mieć problem ze zrozumieniem podstawowych technik i rozwiązań technologiczno-funkcyjnych, tak oczywistych dla pozostałych internautów. Dobrym przykładem może być problem ze zrozumieniem różnicy pomiędzy boksem wyszukiwania, zamieszczonym na stronie internetowej, a boksem adresu strony. Dla osób starszych komputer i internet to nadal niezrozumiałe urządzenia, o tajemniczych możliwościach, które łatwo można zepsuć. Jeśli więc internetowi sprzedawcy chcą otworzyć się na tę grupę odbiorczą, muszą przede wszystkim zapewnić łatwość nawigacji i uprościć rozwiązania, które mogą stanowić problem osobom nieobeznanym z tym medium.

Chodzi o taki element jak choćby wielkość czcionki., która musi by dostosowana do starszego, słabo widzacego czytelnika. Równie ważne jest, aby wszystkie linki hipertekstowe były na tyle wyraźne i duże, że osoba, która nie ma doświadczenia w posługiwaniu się myszką, mogła w nie bez trudu kliknąć. Dużą uwagę należy poświęcić konstrukcji wszelkiego rodzaju formularzy i wyszukiwarek. Zamiast oczekiwać, że seniorzy nauczą się naszych rozwiązań - zaproponujmy im rozwiązania, które w sposób czytelny i maksymalnie prosty poprowadzą ich przez proces zakupu.

Osoby starsze stanowią cenną grupę konsumencką. W przeciwieństwie do pozostałych internautów, mają znacznie więcej czasu na wnikliwe zapoznanie się z ofertą, są znacznie bardziej wyrozumiałe na zdarzające się niedociągnięcia lub uchybienia sprzedawców i odznaczają się cierpliwością, której tak bardzo brakuje w naszym szalonym świecie. Wystarczy raz przekonać ich do swojego sklepu, aby zyskać stałego klienta, który chętnie będzie się dzielił swoimi spostrzeżeniami i opiniami z innymi użytkownikami sieci.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Główny Urząd Statystyczny, 23 proc. osób w wieku  55-64 lata regularnie korzysta z internetu. Liczba ta spada do 9 proc. w przedziale 65-74 lat. Należy jednak podkreślić, że dla większości osób starszych zarówno komputer, jak internet są jeszcze sporą nowością (zaledwie 27,4 proc. osób w grupie wiekowej 50+ regularnie korzysta z komputera). Seniorzy dopiero zaczynają swój podbój internetu. W rozpowszechnieniu tego medium sprzyjają coraz popularniejsze zajęcia edukacyjne dla osób starszych - jak choćby „Akademia e-Seniora" czy warsztaty dla seniorów, organizowane przez Fakt oraz Akademię Allegro "Zostań e-Seniorem!".

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca