Chmura obliczeniowa (cloud computing) to model przetwarzania danych oparty na korzystaniu z usług dostarczonych przez wyspecjalizowaną firmę zewnętrzną. Z rozwiązania tego w Polsce korzysta 42 proc. dużych i średnich przedsiębiorstw – wynika z raportu firmy Cisco.
– Prawidłowo wdrożone rozwiązanie typu cloud może przynieść wymierne oszczędności – mówi „Rz" Marcin Kuśmierz, dyrektor zarządzający Home.pl, największej polskiej firmy hostingowej. – Przedtem należy jednak konkretnie przeanalizować, do czego dane rozwiązanie będzie nam potrzebne, a nie wdrażać je tylko dlatego, że stało się modne.
Jakie usługi najczęściej migrują do chmury? – Z naszych obserwacji wynika, że największą popularnością wśród tego typu rozwiązań cieszy się poczta elektroniczna i przechowywanie danych. Prowadzone przez naszych specjalistów projekty dla sektora MSP potwierdzają tę tendencję rynkową w Polsce i Europie – twierdzi Adam Bajura, dyrektor handlowy w firmie Proximus.
– Usługami dobrze sprawdzającymi się w chmurze są systemy do zarządzania relacjami z klientem czy też moduły stworzone z myślą o pracownikach mobilnych, konsultantach czy serwisantach – twierdzi Piotr Krzysztoporski, dyrektor ds. konsultingu w firmie Epicor. – Najszybciej na platformę cloud trafiają aplikacje, do których konieczny jest dostęp mobilny z różnych miejsc naraz.
– Chmura sprawdzi się w tych firmach, które nie potrzebują własnej serwerowni i działu IT – dodaje w rozmowie z „Rz" Maciej Zagórowski, współwłaściciel firmy First Byte. – Jeśli wykupują hosting w chmurze, mogą tym sposobem zapewnić sobie wszystkie usługi informatyczne. Muszą mieć jedynie łącze internetowe.