Reklama
Rozwiń
Reklama

Ford mocniej wchodzi na chiński rynek

Chińskie liczby Forda: 3 lata, 5 mld dol. inwestycji, budowa 8 fabryk i prezentacja 15 nowych modeli samochodów. Cel: zwiększenie o połowę światowej sprzedaży

Publikacja: 25.04.2012 16:39

Ford mocniej wchodzi na chiński rynek

Foto: Bloomberg

Amerykański producent przegrywa w Chinach rywalizację z należącymi do General Motors markami Buick i Chevrolet, które w pierwszym kwartale b.r. roku sprzedały pięciokrotnie więcej samochodów. Ford ma tylko 2 proc. udziału w szacowanym na 18,5 mln aut chińskim rynku. Chcąc zwiększyć swoją sprzedaż w Państwie Środka, Ford w ciągu najbliższych trzech lat przedstawi 15 nowych samochodów, wybuduje osiem fabryk i zwiększy sieć dilerską, na co wyda łącznie 4,9 mld dol. Chińska ofensywa amerykańskiego producenta stanowi część planu zakładającego zwiększenie jego światowej sprzedaży do 2015 r. o 50 proc. do 8 mln pojazdów.

W pierwszym kwartale b.r. sprzedaż  Forda w Chinach spadła o 14 proc., a jego konkurenci, tacy jak GM i grupa Volkswagena, zyskiwali nowych klientów. W lipcu 2011 r. prezes firmy Allan Mulally zapowiedział, że do 2020 r. Ford zamierza czerpać jedną trzecią swoich zysków z Azji.

Początki są jednak trudne, bo w ubiegłym roku fabrykę firmy w Tajlandii dotknęła powódź  skutkując wstrzymaniem produkcji i stratą 92 mln dol. Dodatkowo tegoroczne spowolnienie sprzedaży oraz koszty wprowadzenia nowych samochodów zmniejszy rentowność firmy w tym regionie – zapowiedział Joe Hinrichs, szef azjatyckiego oddziału Forda. Dodał, że obecny czas jest przejściowy, a zyski przyjdą w następnych latach.

Obecny wizerunek Forda w Chinach opiera się na najbardziej popularnym, kompaktowym Focusie. Jednak ten rodzinny model nie zalicza się do najszybciej rosnących segmentów chińskiego rynku: aut luksusowych i SUV-ów. Ford poszerzy swoją ofertę

Dwoista natura chińskiego rynku motoryzacyjnego wymusza na producentach stosowanie dwóch strategii jednocześnie. Z jednej strony należy zaspokoić rosnący w tempie ponad 35 proc. rocznie segment samochodów luksusowych. Europejskie marki klasy premium, takie jak Audi, BMW i Mercedes, notują wzrosty sprzedaży w Chinach na poziomie 30-60 proc. Dlatego Ford chce wykorzystać popyt na drogie i luksusowe pojazdy oferując chińskim klientom Explorera, dużego i naszpikowanego elektroniką SUV-a. Biorąc pod uwagę rosnące apetyty Chińczyków na luksus, Ford będzie musiał wprowadzić na ten rynek Lincolna, swoją droższą markę – przekonuje Michael Robinet z instytutu IHS Automotive. Przedstawiciele Forda zapewniają, że nie mają takich planów, a Explorer sprosta wymaganiom zamożnych Chińczyków.

Reklama
Reklama

Z drugiej strony rynku znajduje się najliczniejszy segment najtańszych samochodów, który ma przed sobą perspektywę znacznego wzrostu, ponieważ zaledwie 3 proc. Chińczyków ma własne auto. – Każdy producent musi zajmować się sprzedażą starszych i tańszych konstrukcji w głębi Chin, oferując jednocześnie najnowocześniejsze i najdroższe auta dojrzałym klientom na wschodnim wybrzeżu – uważa analityk Michael Dunne.

Ford upatruje swojej szansy właśnie w środkowej części Chin, gdzie znajduje się ponad 600 miast liczących więcej niż pół miliona mieszkańców. Zdaniem Jima Pressa, prezesa pekińskiego Yanjun Auto, klienci z tych ośrodków są mniej zadowoleni ze swoich obecnych samochodów i nie są przywiązani do swoich marek. Joe Hinrichs z Forda spodziewa się największego wzrostu sprzedaży właśnie w miastach średniej wielkości, ponieważ w metropoliach rynek jest mocno nasycony.

Dlatego amerykański producent szybko rozwija sieć dilerską w mniejszych ośrodkach otwierając  średnio 2 nowe salony tygodniowo. Na końcu zeszłego roku Ford miał  400 punktów sprzedaży w Chinach, a w ciągu najbliższych trzech lat chce zwiększyć ich ilość do 680.

Amerykański producent przegrywa w Chinach rywalizację z należącymi do General Motors markami Buick i Chevrolet, które w pierwszym kwartale b.r. roku sprzedały pięciokrotnie więcej samochodów. Ford ma tylko 2 proc. udziału w szacowanym na 18,5 mln aut chińskim rynku. Chcąc zwiększyć swoją sprzedaż w Państwie Środka, Ford w ciągu najbliższych trzech lat przedstawi 15 nowych samochodów, wybuduje osiem fabryk i zwiększy sieć dilerską, na co wyda łącznie 4,9 mld dol. Chińska ofensywa amerykańskiego producenta stanowi część planu zakładającego zwiększenie jego światowej sprzedaży do 2015 r. o 50 proc. do 8 mln pojazdów.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama