Norma łączności w autach: Strasburg wybrał Wi-fi

Norma łączności Wi-fi w motoryzacji popierana przez Komisję Europejską wygrała w Parlamencie Europejskim z konkurencyjną C-V2X w technologii 5G mającą poparcie Niemców i producentów sprzętu łączności. Ostatecznego wyboru dokona teraz tylko Rada Europejska.

Aktualizacja: 18.04.2019 20:42 Publikacja: 18.04.2019 17:27

Norma łączności w autach: Strasburg wybrał Wi-fi

Foto: Adobe Stock

Obie normy zostały poddane pod głosowanie w Parlamencie Europejskim. Eurodeputowani opowiedzieli się za Wi-fi. 

Komisja Europejska chce doprowadzić do zatwierdzenia normy referencyjnej dla samochodów podłączonych do Internetu, co jest istotne dla producentów pojazdów i sprzętu łączności oraz operatorów łączności. Ten rynek szacuje się na wiele miliardów euro rocznie — stwierdził Reuter.

Ta kwestia wywołała podział w sektorach motoryzacji i technologicznym, doprowadziła do zaciekłego promowania każdej normy przez jej zwolenników, zainteresowanych lukratywnym rynkiem pojazdów podłączonych do Internetu.

Technologią Wi-fi (Wireless Fidelity) polegającą głównie na łączności między samochodami popierają Volkswagen, Toyota, Renault, NXP, Autotalks i Kapsch TrafficCom, zwolennikami drugiej są Daimler, Ford, Grupa PSA, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel, Qualcomm i Samsung. Nowa technologia piątej generacji (5G) łączy pojazdy i urządzenia odbiorcze w sąsiedztwie z szerszym zakresem aplikacji w dziedzinie rozrywki, danych o ruchu drogowym i generalnej nawigacji.

Bruksela broniła technologii Wi-fi twierdząc, że jest dostępna w odróżnieniu od 5G i przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

Krytycy twierdzili z kolei, że wymóg, by modyfikowano nowe technologie tak, aby były kompatybilne ze starszymi jest nierealistyczny i zahamuje prace nad innowacjami. „Tekst proponowany w obecnej wersji przez Komisję Europejską nie zapewnia równych warunków miedzy istniejącymi technologiami, narzucając dyskryminacyjne wymogi interoperacyjności i kompatybilności, a nowszymi technologiami" - stwierdziła grupa nacisku i zwolenniczka 5G, 5GAA.

Sektor łączności wiążący duże nadzieje z aplikacjami w 5G, że wynagrodzą mu dokonane inwestycje, zareagował równie krytycznie. - Europa nie może zatwierdzać tylko jednej technologii połączeń z Internetem dla motoryzacji. Kraje członkowskie mogą to skorygować przywracając technologie 4G i 5G. Stawka jest globalna konkurencyjność i bezpieczeństwo - oświadczyła dyrektor generalna grupy lobbyingu na rzecz łączności ETNO, Lise Fuhr.

Przeciwnicy Wi-fi mogą podjąć próbę zablokowania decyzji na sesji Rady Europejskiej zwykłą większością głosów. Nie wiadomo tylko, kiedy Rada zajmie się tą sprawą.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 9 zł miesięcznie!
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca