Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 18.04.2019 20:42 Publikacja: 18.04.2019 17:27
Foto: Adobe Stock
Obie normy zostały poddane pod głosowanie w Parlamencie Europejskim. Eurodeputowani opowiedzieli się za Wi-fi.
Komisja Europejska chce doprowadzić do zatwierdzenia normy referencyjnej dla samochodów podłączonych do Internetu, co jest istotne dla producentów pojazdów i sprzętu łączności oraz operatorów łączności. Ten rynek szacuje się na wiele miliardów euro rocznie — stwierdził Reuter.
Ta kwestia wywołała podział w sektorach motoryzacji i technologicznym, doprowadziła do zaciekłego promowania każdej normy przez jej zwolenników, zainteresowanych lukratywnym rynkiem pojazdów podłączonych do Internetu.
Technologią Wi-fi (Wireless Fidelity) polegającą głównie na łączności między samochodami popierają Volkswagen, Toyota, Renault, NXP, Autotalks i Kapsch TrafficCom, zwolennikami drugiej są Daimler, Ford, Grupa PSA, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel, Qualcomm i Samsung. Nowa technologia piątej generacji (5G) łączy pojazdy i urządzenia odbiorcze w sąsiedztwie z szerszym zakresem aplikacji w dziedzinie rozrywki, danych o ruchu drogowym i generalnej nawigacji.
Bruksela broniła technologii Wi-fi twierdząc, że jest dostępna w odróżnieniu od 5G i przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.
Krytycy twierdzili z kolei, że wymóg, by modyfikowano nowe technologie tak, aby były kompatybilne ze starszymi jest nierealistyczny i zahamuje prace nad innowacjami. „Tekst proponowany w obecnej wersji przez Komisję Europejską nie zapewnia równych warunków miedzy istniejącymi technologiami, narzucając dyskryminacyjne wymogi interoperacyjności i kompatybilności, a nowszymi technologiami" - stwierdziła grupa nacisku i zwolenniczka 5G, 5GAA.
Sektor łączności wiążący duże nadzieje z aplikacjami w 5G, że wynagrodzą mu dokonane inwestycje, zareagował równie krytycznie. - Europa nie może zatwierdzać tylko jednej technologii połączeń z Internetem dla motoryzacji. Kraje członkowskie mogą to skorygować przywracając technologie 4G i 5G. Stawka jest globalna konkurencyjność i bezpieczeństwo - oświadczyła dyrektor generalna grupy lobbyingu na rzecz łączności ETNO, Lise Fuhr.
Przeciwnicy Wi-fi mogą podjąć próbę zablokowania decyzji na sesji Rady Europejskiej zwykłą większością głosów. Nie wiadomo tylko, kiedy Rada zajmie się tą sprawą.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Trump podpisuje strategiczne porozumienia w Azji, sztuczna inteligencja wkracza do gabinetów lekarskich, a Rosja...
Wielu kierowców marzy o jednej oponie zimowej, która sprawdzi się w każdych warunkach – od śniegu po mokry asfalt, od miejskich ulic po autostrady. Goodyear, tworząc model UltraGrip Performance 3, postanowił zbliżyć się do tego ideału, łącząc w jednej konstrukcji cechy, których zazwyczaj trzeba szukać w różnych produktach.
Nowe technologie pozwolą jeszcze lepiej dopasować produkty sprzedawane w kanale bancassurance do potrzeb klientó...
Działka pod CPK trafiła w prywatne ręce tuż przed zmianą władzy, Polska króluje w eksporcie zniczy, a WIG bije k...
Waszyngton i Pekin zbliżają się do przełomowego porozumienia, w Polsce przybywa pustych mieszkań, a Unia Europej...
To najszybciej rozwijający się segment kurierskiego rynku, który zmienia nie tylko handel detaliczny, ale i nasze przyzwyczajenia oraz wygląd miast.
W wieku 59 lat zmarł Maciej Adamkiewicz, polski miliarder, chirurg i wieloletni szef spółki Adamed Pharma. Był n...
To program dla managerów, który łączy strategiczne spojrzenie na przyszłość zarządzania z konkretnymi narzędziami i umiejętnościami potrzebnymi do wykorzystania potencjału AI.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas