Panasonic rekordowo pod kreską

Japoński gigant elektroniczny poniósł w minionym roku rekordową stratę, bo podobnie jak wiele innych firm odczuł skutki silnego jena, kataklizmów w Japonii i Tajlandii oraz ostrej konkurencji

Publikacja: 11.05.2012 18:26

Strata 772,2 mld jenów (9,67 mld dolarów) jest  jedną z największych wśród firm spoza sektora finansowego i tylko nieznacznie mniejsza od prognozowanej przez firmę z Osaki w wysokości 780 mld. Spowodowała jednak spadek akcji Panasonica w Tokio do 570 jenów, do poziomu najniższego od lata 1980 r.

Producent elektroniki użytkowej odczul spadek sprzedaży telewizorów i poniósł stratę operacyjną 67,8 mld jenów w dziale wyrobów cyfrowych wobec zysku 27,3 mld rok wcześniej.

- Osiągnięty wynik jest konsekwencją spadku z cen, aprecjacji jena oraz zmniejszenia sprzedaży na skutek trzęsienia ziemi i tsunami w Japonii oraz powodzi w Tajlandii – wyjaśniła sama firma.

Prezes Fumio Ohtsubo, który w związku ze spodziewanymi stratami zapowiedział rezygnację ze stanowiska, przyznał, że obrana przez firmę strategia dla działu produkcji telewizorów nie powiodła się.

– Zainwestowaliśmy ogromne sumy w 2006 i w 2008 r. w   produkcję paneli i telewizorów, ale doszło do wielu zmian – przyznał. – Zdaliśmy sobie sprawę, ze była to nadmierna inwestycja. Będziemy pamiętać w przyszłości o tym doświadczeniu – dodał.

Mimo strat Panasonic przewiduje wyjście spod kreski w bieżącym roku i wypracowanie do marca 2013 zysku netto 50 mld jenów. - Wprawdzie spodziewamy się utrzymywania pewnego ryzyka, ale światowa gospodarka powinna wykazać małą poprawę w 2013 r. – stwierdziła firma.

-  Podjęliśmy restrukturyzację o bezprecedensowym wymiarze. Niezależnie od wszystkiego, osiągniemy szybkie odrodzenie za pierwszym razem – zapewniał na konferencji prasowej Takumi Kajisha z dyrekcji Panasonica.

Główny ekonomista w Ośrodku Badawczym SMBC Friend, Hiroshi Sakai przestrzegł tę firmę i jej podobne przed zbytnim optymizmem w sprawie poprawy w tym roku.

– Japońskie firmy elektroniczne osiągną zapewne umiarkowaną poprawę wobec poprzedniego ciężkiego roku, ale czy uda im się zrobić to szybko i za pierwszym podejściem zależy od tego, jak zdefiniuj a na nowo swe główne działy. Muszą pozbyć się nierentownych działów, skupić na dochodowych i przebudować ich całą struktur biznesową.

Panasonic podobnie jak konkurencyjna Sony ( także z rekordowymi stratami 456,66 mld  jenów) tracił dużo w dziale produkcji telewizorów, a jego dług skoczył z powodu kupienia mniejszego Sanyo. Był to dla firmy okropny rok, bo dwie agencje ratingowe obniżyły jej ocenę. Ogłosiła ponadto plan zmniejszenia załogi o 17 tys. ludzi.

Japoński sektor elektroniki bardzo ucierpiał z powodu silnego jena i malejących cen. Zagraniczni konkurenci, Samsung, LG Electronics, Apple zaostrzyli konkurencję oferując wyroby wykorzystujące technologię wysokiej rozdzielczości w czasie, gdy rośnie popyt na smartfony, tablety i inne gadżety.

Panasonic zapowiedział dużą restrukturyzację swego działu monitorów ciekłokrystalicznych, zamierza też podobno przenieść produkcję telefonów komórkowych (jest trzecim w Japonii, za Sharpem i Fujitsu)  poza Japonię, bo w kraju ma za duże koszty.

Strata 772,2 mld jenów (9,67 mld dolarów) jest  jedną z największych wśród firm spoza sektora finansowego i tylko nieznacznie mniejsza od prognozowanej przez firmę z Osaki w wysokości 780 mld. Spowodowała jednak spadek akcji Panasonica w Tokio do 570 jenów, do poziomu najniższego od lata 1980 r.

Producent elektroniki użytkowej odczul spadek sprzedaży telewizorów i poniósł stratę operacyjną 67,8 mld jenów w dziale wyrobów cyfrowych wobec zysku 27,3 mld rok wcześniej.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku