Reklama

Kablówki też bez kabla

Pierwszy operator telewizji kablowej wszedł na rynek tzw. hot spotów. Może mieć następców

Publikacja: 06.06.2012 07:25

Oprócz telekomów hot spoty budują też miasta

Oprócz telekomów hot spoty budują też miasta

Foto: Rzeczpospolita

Mobilny dostęp do Internetu to usługa, którą oprócz operatorów komórkowych świadczą od dłuższego czasu także sieci telewizji kablowych. Część z nich ma w swojej ofercie usługi telefonii komórkowej. Tylko jedna z nich – wielkopolska Inea – zdecydowała się wejść na rynek hot spotów, czyli punktów z Internetem w miejscach publicznych. Ale niewykluczone, że będzie miała naśladowców w swojej branży. 100 do końca roku

Poznaniacy mogą korzystać już nie tylko z otwartych punktów dostępu do Internetu zbudowanych przez miasto. Także prywatna firma telekomunikacyjna – Inea – zainwestowała tu w sieć hot spotów. Wydała na ten cel relatywnie niewiele, bo 0,5 mln zł.

– Staraliśmy się wybierać lokalizacje tak, aby nie pokrywały się z hot spotami wybudowanymi przez miasto – mówi Kinga Podraża-Myszkowska, rzeczniczka Inei.

Zgodnie z planem poznańska sieć punktów dostępu do Internetu kablówki ma urosnąć do 100 do końca 2012 r. Na razie firma uruchomiła 20 takich punktów m.in. z myślą o turystach, którzy odwiedzą miasto w związku z rozgrywkami Euro 2012: pierwsze 15 minut surfowania za pomocą hot spotów Inei jest darmowe.

W dłuższej perspektywie Inea na hot spotach chce zarabiać. Dodatkowa usługa przyciągnąć ma nowych abonentów Internetu (dziś kablówka ma ich około 80 tys.). Jak wyjaśnia Podraża-Myszkowska, z hot spotów będą mogli korzystać też klienci innych operatorów, za dodatkową opłatą.

Reklama
Reklama

Sieci hot spotów poza Ineą nie uruchomił do tej pory żaden operator kablowy. UPC Polska, właściciel Astera, deklaruje, że nadal pracuje nad strategią usług mobilnych.

– Obecnie Multimedia Polska nie planują otwierania sieci hot spotów. Jednak obserwujemy ten segment rynku i nie wykluczamy rozpoczęcia takiego projektu w przyszłości – mówi Krystyna Kanownik, rzecznik prasowy Multimediów.

Będzie walka

Hot spoty były do tej pory domeną przede wszystkim sieci komórkowych oraz dużych operatorów stacjonarnych.

Ponieważ operatorzy coraz bardziej wchodzą na podwórko dostawców usług płatnej telewizji, zdobywając klientów mobilną wersją usługi, także kablówki zaczynają coraz mocniej walczyć o kawałek tortu należny do tej pory sieciom takim jak Polska Telefonia Cyfrowa

(T-Mobile) czy Centertel (Orange). Te dwie sieci zawsze miały najwięcej hot spotów. Teraz goni je Play. Obecnie Orange ma ich 190, T-Mobile 170. Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange, zdradza przy okazji, że operator przygotowuje strategię wobec hot spotów. T-Mobile zaś informuje, że otworzył dziewięć punktów dostępowych w swoich salonach i dostęp do Internetu jest w nich darmowy.

Wyjątkiem jest Polkomtel (Plus), który z usługi zrezygnował kilka lat temu.

Reklama
Reklama

Kablówkom nie chodzi tylko o hot spoty. Multimedia rozważają budowę platformy, która pozwoliłaby klientom korzystać z pakietów telewizji poza domem.

Giganci łączą swoje siły

Podczas gdy w Polsce sieci kablowe wchodzą w obszar operatorów komórkowych, amerykańscy giganci zrobili krok dalej. Cable Wifi to marka sieci punktów z dostępem do szybkiego radiowego dostępu do Internetu, którą w drugiej połowie maja ogłosili Bright House Networks, Cablevision, Comcast, Cox Communications i Time Warner Cable. Konkurujący operatorzy sieci kablowych postanowili współpracować i stworzyli liczącą 50 tys. hot spotów sieć, dostępną dla klientów każdej z wymienionych firm. W ten sposób rozszerzono porozumienie Cablevision, Comcast i Time Warner.

Mobilny dostęp do Internetu to usługa, którą oprócz operatorów komórkowych świadczą od dłuższego czasu także sieci telewizji kablowych. Część z nich ma w swojej ofercie usługi telefonii komórkowej. Tylko jedna z nich – wielkopolska Inea – zdecydowała się wejść na rynek hot spotów, czyli punktów z Internetem w miejscach publicznych. Ale niewykluczone, że będzie miała naśladowców w swojej branży. 100 do końca roku

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Reklama
Reklama