Kablówki też bez kabla

Pierwszy operator telewizji kablowej wszedł na rynek tzw. hot spotów. Może mieć następców

Publikacja: 06.06.2012 07:25

Oprócz telekomów hot spoty budują też miasta

Oprócz telekomów hot spoty budują też miasta

Foto: Rzeczpospolita

Mobilny dostęp do Internetu to usługa, którą oprócz operatorów komórkowych świadczą od dłuższego czasu także sieci telewizji kablowych. Część z nich ma w swojej ofercie usługi telefonii komórkowej. Tylko jedna z nich – wielkopolska Inea – zdecydowała się wejść na rynek hot spotów, czyli punktów z Internetem w miejscach publicznych. Ale niewykluczone, że będzie miała naśladowców w swojej branży. 100 do końca roku

Poznaniacy mogą korzystać już nie tylko z otwartych punktów dostępu do Internetu zbudowanych przez miasto. Także prywatna firma telekomunikacyjna – Inea – zainwestowała tu w sieć hot spotów. Wydała na ten cel relatywnie niewiele, bo 0,5 mln zł.

– Staraliśmy się wybierać lokalizacje tak, aby nie pokrywały się z hot spotami wybudowanymi przez miasto – mówi Kinga Podraża-Myszkowska, rzeczniczka Inei.

Zgodnie z planem poznańska sieć punktów dostępu do Internetu kablówki ma urosnąć do 100 do końca 2012 r. Na razie firma uruchomiła 20 takich punktów m.in. z myślą o turystach, którzy odwiedzą miasto w związku z rozgrywkami Euro 2012: pierwsze 15 minut surfowania za pomocą hot spotów Inei jest darmowe.

W dłuższej perspektywie Inea na hot spotach chce zarabiać. Dodatkowa usługa przyciągnąć ma nowych abonentów Internetu (dziś kablówka ma ich około 80 tys.). Jak wyjaśnia Podraża-Myszkowska, z hot spotów będą mogli korzystać też klienci innych operatorów, za dodatkową opłatą.

Sieci hot spotów poza Ineą nie uruchomił do tej pory żaden operator kablowy. UPC Polska, właściciel Astera, deklaruje, że nadal pracuje nad strategią usług mobilnych.

– Obecnie Multimedia Polska nie planują otwierania sieci hot spotów. Jednak obserwujemy ten segment rynku i nie wykluczamy rozpoczęcia takiego projektu w przyszłości – mówi Krystyna Kanownik, rzecznik prasowy Multimediów.

Będzie walka

Hot spoty były do tej pory domeną przede wszystkim sieci komórkowych oraz dużych operatorów stacjonarnych.

Ponieważ operatorzy coraz bardziej wchodzą na podwórko dostawców usług płatnej telewizji, zdobywając klientów mobilną wersją usługi, także kablówki zaczynają coraz mocniej walczyć o kawałek tortu należny do tej pory sieciom takim jak Polska Telefonia Cyfrowa

(T-Mobile) czy Centertel (Orange). Te dwie sieci zawsze miały najwięcej hot spotów. Teraz goni je Play. Obecnie Orange ma ich 190, T-Mobile 170. Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange, zdradza przy okazji, że operator przygotowuje strategię wobec hot spotów. T-Mobile zaś informuje, że otworzył dziewięć punktów dostępowych w swoich salonach i dostęp do Internetu jest w nich darmowy.

Wyjątkiem jest Polkomtel (Plus), który z usługi zrezygnował kilka lat temu.

Kablówkom nie chodzi tylko o hot spoty. Multimedia rozważają budowę platformy, która pozwoliłaby klientom korzystać z pakietów telewizji poza domem.

Giganci łączą swoje siły

Podczas gdy w Polsce sieci kablowe wchodzą w obszar operatorów komórkowych, amerykańscy giganci zrobili krok dalej. Cable Wifi to marka sieci punktów z dostępem do szybkiego radiowego dostępu do Internetu, którą w drugiej połowie maja ogłosili Bright House Networks, Cablevision, Comcast, Cox Communications i Time Warner Cable. Konkurujący operatorzy sieci kablowych postanowili współpracować i stworzyli liczącą 50 tys. hot spotów sieć, dostępną dla klientów każdej z wymienionych firm. W ten sposób rozszerzono porozumienie Cablevision, Comcast i Time Warner.

Mobilny dostęp do Internetu to usługa, którą oprócz operatorów komórkowych świadczą od dłuższego czasu także sieci telewizji kablowych. Część z nich ma w swojej ofercie usługi telefonii komórkowej. Tylko jedna z nich – wielkopolska Inea – zdecydowała się wejść na rynek hot spotów, czyli punktów z Internetem w miejscach publicznych. Ale niewykluczone, że będzie miała naśladowców w swojej branży. 100 do końca roku

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca