Reklama

Boeing zwiększa prognozę rynku

Boeing zwiększył 20-letnią prognozę i przewiduje, że w najbliższych latach popyt na nowe samoloty sięgnie 34 tys. maszyn o wartości 4,5 bln dolarów

Publikacja: 03.07.2012 15:46

Boeing zwiększa prognozę rynku

Foto: Flickr

Rynek lotnictwa cywilnego wypadł dobrze nawet w trudnych latach i to doprowadziło do zwiększenia tempa produkcji samolotów. Wielu przewoźników przeżywa jednak trudności, bo mieszkańcy i firmy z regionów zmuszonych do oszczędzania ograniczają podróże. Drogie paliwo też wpływa na zyski linii lotniczych.

Boeing ocenia teraz, że światowy rynek podwoi się do 34 tys. samolotów o wartości 4,5 bln dolarów. W poprzedniej prognozie z 2011 r. spodziewał się 33 500 maszyn o wartości 4 bln dolarów.

Koncern z Chicago oparł prognozę na założeniu, że transport lotniczy będzie rosnąć o 5 proc. rocznie, a  transport frachtu o 5,2 proc. przez następne 20 lat. Jego europejski rywal, Airbus spodziewa się także podobnej dynamiki. Motorem wzrostu mają być tanie linie lotnicze, które atrakcyjnymi cenami wywołują szybszy rozwój transportu w tym segmencie od całego rynku.

Popyt na nowe samoloty stanie się w najbliższych 20 latach bardziej zrównoważony geograficznie, choć liderem będzie nadal Azja-Pacyfik, a Chiny i Indie będą nadal rosnąć. Na region ten przypadnie zatem jedna trzecia całej produkcji, około 12 030 samolotów.

Boeing przewiduje duży popyt na nowe, oszczędniejsze samoloty, które będą zastępować  stare;  ten segment rynku ma stanowić 41 proc. całości.

Reklama
Reklama

Jeśli chodzi o kategorie samolotów, to nadal największym segmentem będą maszyny wąskokadłubowe – z rodziny A320 i B737. Popyt na nie wyniesie 23 240 o wartości 2,03 bln dolarów.

W segmencie szerokokadłubowych, np. B787 Dreamliner,  klienci powinni kupić 7950 sztuk o wartości 2,08 bln , a w segmencie największych: A380 i B747/8 - 790 sztuk wartych 280 mld. Największy popyt na te największe, 0,4 całości, ma pochodzić  z Azji.

W kategorii samolotów cargo  sytuacja pogorszy się jako pochodna sytuacji w gospodarce. Liczba tych samolotów podwoi się z 1740 obecnie do 3200 w 2031 r. W poprzedniej  prognozie Boeing mówił o 3500 maszynach do 2030 r.

Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama