Reklama

Polacy nie lubią robić dużych zakupów

Tylko 5 proc. Polaków wydaje jednorazowo na zakupy spożywcze ponad 200 zł – wynika z badania Instytutu Homo Homini

Publikacja: 30.07.2012 17:10

Polacy nie lubią robić dużych zakupów

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Czterech na dziesięciu badanych na jednorazowe zakupy wydaje do 50 zł. Jedna trzecia z nas przeznacza na zakupy sumę dwa razy większą. Jak wynika z badania Homo Homini, Polacy wolą robić częstsze zakupy niż gromadzić zapasy w domu. Połowa badanych robi zakupy raz na dwa, trzy dni, prawie jedna robi zakupy codziennie, a 17 proc. raz na tydzień. Tylko nieco ponad 4 proc. kupuje produkty spożywcze rzadziej niż raz w tygodniu.

Polacy dokonują przemyślanych zakupów, na ogół w oparciu  o listę. 70 proc. badanych zawsze lub prawie zawsze przygotowuje listę przed wizytą  w sklepie spożywczym, a trzy czwarte badanych deklaruje, że przygotowuje listę zakupów przede wszystkim z myślą o planowanych posiłkach. Ponad połowa badanych uważa, że robiąc zakupy kierujemy się przede wszystkim ceną produktów.

Dziewięciu na dziesięciu badanych przyznało, że zwraca uwagę na jakość kupowanych produktów spożywczych. Taka sama liczba respondentów twierdzi, że czyta etykiety ze składem kupowanych produktów.

Prawie trzy czwarte Polaków jada obiad wyłącznie w domu, a pozostałe 20 proc. respondentów robi to często. Tylko 5 proc. rzadko jada w domu, a zaledwie 0,5 proc. w ogóle nie ma takiego zwyczaju. Nie wierzymy, że w restauracjach i barach jedzenie jest zdrowe - ponad 90 proc. badanych uznaje domowe jedzenie za zdrowsze. Wyniki badania pokazują, że lubimy wiedzieć z czego zrobione są potrawy, które jemy. Dla niemal jednej trzeciej badanych przewaga domowego jedzenia polega głównie na tym, że wiemy co jemy i w jaki sposób danie zostało przyrządzone, a dodatkowo prawie dziewięciu na dziesięciu badanych uważa również, że gotowanie w domu jest tańsze.

Deklaracje badanych wskazują, że Polacy chętnie gotują dla swojej rodziny oraz po prostu dla przyjemności i relaksu (odpowiednio 37,5 proc. i 29,3 proc. wskazań respondentów). Dla 35,4 proc. badanych gotowanie bywa też zwykłą, codzienną czynnością ale tylko dla 1,2 proc. respondentów pozostaje obowiązkiem.

Reklama
Reklama

Siedmiu na dziesięciu badanych przygotowuje posiłki codziennie lub prawie codziennie, a 15 proc. robi to trzy lub cztery razy w tygodniu. Co dziesiąty Polak gotuje raz lub dwa razy na tydzień. Ponad jedna czwarta badanych twierdzi jednak, że gotowanie zajmuje zbyt wiele czasu.

Źródłem pomysłów na nowe dania dla 38 proc. Polaków są najczęściej znajomi i rodzina.

Co trzeci respondent szuka ich w gazetach i w książkach kucharskich, a ponad 28 proc. samodzielnie wymyśla nowe receptury. Dla ponad jednej czwartej badanych dobrym źródłem pozyskiwania nowych przepisów są internetowe fora i blogi poświęcone gotowaniu, a ponad 20 proc. ankietowanych czerpie pomysły na nowe dania z telewizyjnych programów kulinarnych.

Wyniki przeprowadzonego badania pokazują, że ponad trzy czwarte mieszkańców największych metropolii zawsze lub często eksperymentuje w kuchni. Wynika to najprawdopodobniej z tego, że mieszkając w większych miastach częściej stykamy się z nowymi kuchniami i smakami. Podobny wynik osiągają mieszkańcy miast liczących od 250 do 500 tys. mieszkańców. Najmniej chętni do kulinarnych eksperymentów są mieszkańcy terenów wiejskich. Badania pokazują też, że nie lubimy skomplikowanych przepisów - ponad trzy czwarte badanych stawia na szybkie i proste potrawy.

Badanie dotyczące zwyczajów żywieniowych Polaków lipcu tego roku przeprowadził instytut Instytut Homo Homini. Zostało zrobione na potrzeby projektu sieci handlowej Lidl „Pascal kontra Okrasa". W jego ramach – wystartował 30 lipca - co tydzień dwaj znani kucharze będą w spotach reklamowych sieci handlowej prezentować dwa dania, możliwe do przygotowania w domach.

Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama