Wszystko trzeba było robić naraz

Rozmowa z Sebastianem Gościniarkiem, partnerem w firmie doradczej BBSG, ekspertem lotniczym

Publikacja: 16.08.2012 01:51

Wszystko trzeba było robić naraz

Foto: Archiwum

Rz: Czy porty lotnicze nie przesadziły trochę z inwestycjami?

Sebastian Gościniarek: To normalne, że lotniska rozbudowują się niejako na zapas. Taki charakter tego biznesu, że przepustowość buduje się z pewnym wyprzedzeniem. Można dyskutować, czy potrzebny jest aż tak duży zapas, czy inwestycji nie można było robić etapami, ale byłaby to czysto akademicka dyskusja. Biorąc pod uwagę prognozy rozwoju rynku, władze lotnisk nie popełniły błędu, za który przyjdzie im słono zapłacić.

Utrzymanie dodatkowej, jeszcze niewykorzystywanej powierzchni jednak kosztuje.

Tak, i jest to wliczone w opłaty lotnicze, które płacą użytkownicy portu, czyli linie lotnicze. Obecnie są one w dość trudnej sytuacji i portom lotniczym zapewne nie uda się obciążyć ich wszystkimi dodatkowymi kosztami. Muszą liczyć się z pogorszeniem swoich wyników, jeśli ruch nie będzie się rozwijał, jak zakładały. A to może spowodować trudności ze spłatą zobowiązań.

Lotniska pożyczyły z rynku ponad 2,1 mld zł.

Musiały. Pewne inwestycje były konieczne, zwłaszcza po drastycznym wyczerpaniu się przepustowości lotnisk w latach 2004–2008. Pieniędzy z dotacji unijnych i tak było za mało. Właścicieli nie stać na wszystkie niezbędne prace. Część z portów stała przed dramatycznymi wyborami – czy wyremontować pas startowy, drogę kołowania czy zbudować terminal. Biorąc pod uwagę zapóźnienie w tym sektorze, wszystko trzeba było zrobić naraz.

Rz: Czy porty lotnicze nie przesadziły trochę z inwestycjami?

Sebastian Gościniarek: To normalne, że lotniska rozbudowują się niejako na zapas. Taki charakter tego biznesu, że przepustowość buduje się z pewnym wyprzedzeniem. Można dyskutować, czy potrzebny jest aż tak duży zapas, czy inwestycji nie można było robić etapami, ale byłaby to czysto akademicka dyskusja. Biorąc pod uwagę prognozy rozwoju rynku, władze lotnisk nie popełniły błędu, za który przyjdzie im słono zapłacić.

Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu