Rośnie eksport polskiej wódki

Rośnie sprzedaż zagraniczna mocnych trunków. Mogłaby być większa, gdyby nie kłopoty finansowe branży

Publikacja: 14.09.2012 00:24

Rośnie eksport polskiej wódki

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

– W tym roku eksport napojów spirytusowych ma szansę zanotować wzrost na poziomie z ubiegłego roku – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS).

W 2011 r. wartość sprzedaży zagranicznej mocnych alkoholi poszła w górę o niemal 6 proc. Natomiast w ciągu czterech miesięcy tego roku urosła o 7,6 proc. Największy udział w eksporcie – przekraczający 80 proc. – ma wódka czysta.

Więcej za granicę udało się sprzedać CEDC, wiceliderowi branży. Tylko w pierwszym kwartale 2012 r. jego eksport w ujęciu ilościowym był o 17 proc. wyższy niż przed rokiem. Wśród polskich wódek CEDC liderem sprzedaży zagranicznej jest dostępna w 40 krajach żubrówka.

– Od lipca tego roku jej dystrybucję na ważnym dla nas rynku brytyjskim przejęła firma First Drinks Brands. Zorganizowała szeroko zakrojoną kampanię promocyjną, która z pewnością pozytywnie wpłynie na wyniki żubrówki – uważa Magdalena Kotula, specjalista ds. promocji marek CEDC.

Rozwój sprzedaży eksportowej wpisany jest w strategię Polmosu Bielsko-Biała. Firma sprzedaje coraz więcej do Stanów Zjednoczonych. Trafia tam m.in. jej extra żytnia.

– Pracujemy na tym, aby w najbliższym czasie wejść z naszymi markami do Czech, Bułgarii oraz na Węgry i Słowację – mówi Grzegorz Chojnacki, przewodniczący rady nadzorczej bielskiej wytwórni.

Rynki ościenne zdobywa już Stock Polska, lider branży. Wojciech Bortkiewicz, dyrektor marketingu tej firmy, informuje, że marka 1906 zdobyła 3 proc. słowackiego rynku w wódki w ujęciu ilościowym.

Słabiej radzi sobie za granicą nasz spirytus. W pierwszych czterech miesiącach tego roku jego eksport zmalał o niemal 80 proc., do 4,5 mln euro. – Wzrost cen spowodował, że polski spirytus przestał być atrakcyjny dla zagranicznych odbiorców – wyjaśnia Leszek Wiwała.

Podwyżki to przede wszystkim efekt wyższych cen zbóż i energii. W ciągu ostatnich dwóch lat spirytus rektyfikowany ze zbóż zdrożał o 50 proc.

Zdaniem szefa ZP PPS trudniejszy dla eksporterów wódek może być przyszły rok. – Pogorszenie się sytuacji gospodarczej z pewnością odbije się na i tak słabych wynikach producentów, przez co ograniczą wydatki na promocję za granicą – mówi.

Już teraz produkcja wódki w Polsce odbywa się na granicy opłacalności. W 2011 r. straty netto producentów mocnych alkoholi sięgnęły 320 mln zł, a na minusie było 42 proc. krajowych producentów. W pierwszej połowie 2012 r. zysk netto branży wyniósł 89,9 mln zł.

Wyniki eksportowe w dużym stopniu będą zależeć od tego, co wydarzy się w CEDC i Belvedere, liderach sprzedaży zagranicznej. Obie spółki muszą spłacić duże zadłużenie.

Szanse na to, że zmagająca się z niską rentownością branża znajdzie w ciągu najbliższego roku pieniądze na wspólną kampanię promującą wódkę za granicą, są niewielkie. Od kilku lat nie udaje się przygotować szlaku polskiej wódki, podobnego do tego, jaki dla whisky stworzyli Szkoci.

– W tym roku eksport napojów spirytusowych ma szansę zanotować wzrost na poziomie z ubiegłego roku – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS).

W 2011 r. wartość sprzedaży zagranicznej mocnych alkoholi poszła w górę o niemal 6 proc. Natomiast w ciągu czterech miesięcy tego roku urosła o 7,6 proc. Największy udział w eksporcie – przekraczający 80 proc. – ma wódka czysta.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca