Mniej inwestycji magazynowych

Firmy handlujące przez internet, dyskonty a także producenci szukający w kryzysie oszczędności to - dziś najlepsi klienci Prologis i innych, wielkich magazynierów w kraju.

Publikacja: 13.02.2013 15:24

Centrum logistyczne Prologis w Bielanach Wrocławskich

Centrum logistyczne Prologis w Bielanach Wrocławskich

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski Bartek Sadowski

- Impetu nabiera szczególnie biznes e-commerce. To jeszcze nie skok, jaki odnotowaliśmy w USA, ale i u nas postępy są imponujące – twierdzi Bartosz Mierzwiak  szef Prologis Polska, dystrybutora nr 1 powierzchni magazynowych w kraju i największego właściciela i zarządcy magazynów (51 mln m kw w 21 krajach  ) na świecie. W ostatnim roku swoją powierzchnię magazynową w regionie  znacząco powiększał Amazon, w jego ślady szli inni internetowi konkurenci. – Na stabilizującym się w ciągu 2012 r. rynku powierzchni komercyjnych i przemysłowych - wyraźnie słabszym od 2011r. – ruch w biznesie e-commerce to ważny sygnał ożywienia – mówi Mierzwiak.

Inwestycje na miarę

W zeszłym roku powierzchnia komercyjnych magazynów w Polsce przekroczyła 7 mln m kw. Prologis zarządzający  1,9 mln m kw.(w 95 budynkach), zachował w kraju pozycję lidera. Firma potwierdza, że w ostatnich miesiącach , ze względu na zmianę strategii i koncentrowanie centrów logistycznych w najbardziej obiecujących, „kryzysoodpornych"  lokalizacjach, część, przede wszystkim mniejszych obiektów,  sprzedała, ograniczyła  też plany inwestycyjne.

-Obecnie większość nowych budów w branży to inwestycje powstające w ramach umów przednajmu, na konkretne zlecenie i dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów - potwierdza Ben Bannatyne dyrektor zarządzający Prologis na Europę Środkowo-Wschodnią.

Ceny wynajmu komercyjnych powierzchni  ustabilizowały się w całym regionie. W Polsce  to 2 - 4,5 euro za m. kw., w zależności od miejsca, w Czechach przewyższają 3 euro,  na Węgrzech sięgają 2,75 euro  a w Rumunii - 3,25 euro za m . kw.

Przebudowa w logistyce

Kto w okresie spowolnienia gospodarczego poprawia nastrój największych magazynierów? Wśród klientów nie tylko Prologis przybywa handlowców najpopularniejszych sieci dyskontowych, dystrybutorów sprzętu elektronicznego, AGD i towarów spożywczych – twierdza analitycy.

W Polsce, pod wpływem kryzysu, przyspieszył proces przebudowy i racjonalizacji zaplecza magazynowego wielkich sieci handlowych. Swoje składy koncentrują, w oparciu o outsourcing, Tesco, Auchan, PepsiCo. – W miejsce kilkudziesięciu magazynów potrzebują – kilkunastu, czy kilku o większej, tańszej powierzchni – ilustruje Bartosz Mierzwiak. Zewnętrzne, nowoczesne i bardziej ekonomiczne usługi magazynowe zlecają  też producenci części dla motoryzacji.

To przede wszystkim im Prologis wynajął w zeszłym roku w Polsce i regionie prawie 1,2 mln m kw powierzchni.

Nawet w słabszym dla branży 2012 roku, liderami wzrost rynku magazynowego były w kraju Wrocław, Katowice, Poznań. Nadal w czołówce  oprócz Dolnego i Górnego Śląska  pozostaje  Centralna Polska na czele z Warszawą. Nie ma natomiast wielu chętnych do inwestowania na terenach na wschód od Wisły. Lublin, Białystok, Olsztyn -  to zdaniem deweloperów, zbyt ryzykowne lokalizacje na kryzys.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej