Łatwiejsza prywatyzacja PLL Lot

Rada Ministrów przyjęła na swoim wtorkowym (2.04) posiedzeniu ustawę uchylającą przepisy o PLL LOT. Ułatwia ona sprzedaż polskiego narodowego przewoźnika

Aktualizacja: 02.04.2013 18:09 Publikacja: 02.04.2013 16:32

Prywatyzacja jest jedyną realną alternatywą dla ciągłych kłopotów PLL LOT - uważa premier Donald Tusk.

- Jestem po długiej rozmowie z ministrem skarbu i z prezesem PLL LOT. Nie ulega wątpliwości, że jeśli nie chcemy dalej wrzucać do tej studni bez dna publicznych środków, to jedyną realną alternatywą dla scenariusza ciągle powtarzających się kłopotów jest prywatyzacja - powiedział Tusk na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.

Premier podkreślił, że "lata temu ktoś nie najsensowniej zaproponował, aby konkretnie wobec PLL LOT była taka ustawa, która gwarantowała większościowy udział państwa w tej spółce, ze skutkami, jak widać nie najlepszymi" - zauważył Tusk.

- To jest dzisiaj przedsiębiorstwo, które wymaga jakby specjalnej troski - nie mówię tego złośliwie - między innymi dlatego notyfikowaliśmy w Komisji Europejskiej pomoc, bo w ten sposób należy traktować tę pożyczkę, jaką udzieliliśmy LOT-owi na przełomie roku 2012/2013 - powiedział szef rządu.

Państwo nie musi już zachowywać większościowego ( przynajmniej 51 proc.)  akcji. Dotychczas Skarb Państwa był do tego zobowiązany. Jak przyznaje Ministerstwo Skarbu w komunikacie  sytuacja,kiedy państwo pozostawało  większościowym udziałowcem ,Lot był mało atrakcyjnym podmiotem dla potencjalnych inwestorów.  „Ustawa o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze „LOT" umożliwia sprzedaż większościowego pakietu akcji narodowego przewoźnika.Nie   oznacza  to  jednak automatycznej utraty kontroli Skarbu nad spółką. Po uchyleniu ustawy, przyszłe decyzje właścicielskie będą nadal podlegały ograniczeniom m.in. prawa wspólnotowego" - czytamy w komunikacie MSP.

Prywatyzację Lotu MSP uznaje za element głębokiej restrukturyzacji spółki. Teraz inwestor kupując  polskiego przewoźnika, będzie samodzielnie decydował o jej przyszłości. Takiej możliwości nie miały tureckie linie Turkish Airlines,które rok temu chciały przejąć  Lot, ale nie miały szansy na decydowaniu o przyszłości przejętej linii.

W obecnej sytuacji Skarb Państwa będzie mógł zaoferować unijnemu inwestorowi  większościowy pakiet akcji, a to daje szansę na zainteresowanie stabilnego i silnego inwestora, branżowego lub finansowego, który z  pozwoli spółce skutecznie konkurować z innymi przewoźnikami w Polsce i w Unii Europejskiej  - powiedział minister skarbu Mikołaj Budzanowski odnosząc się do uchwalonych zmian.

Szef MSP zaznaczył, że resort ma wstępnie określone warunki sprzedaży spółki: Zależy nam, by zachować markę i tożsamość krajowego przewoźnika. Ważne jest także utrzymanie portu przesiadkowego w Warszawie,  ponieważ  LOT generuje 45 proc ruchu na lotnisku Chopina. Istotne będzie także pozostawienie siedziby spółki w stolicy.

Resort przypomina, że podobne procesy zakończyły się sukcesem na Zachodzie Europy, tak jak w przypadku sprzedaży Austrian Airlines,które najtrudniejszą część restrukturyzacji przy wsparciu Grupy Lufthansy mają już za sobą.  Zdaniem MSP taka prywatyzacja jest możliwa również w przypadku LOT-u.

20 marca 2013 r.  Lot złożył w MSP plan restrukturyzacji. Do 20 czerwca br. plan ma zostać przesłany przez spółkę do KE, jednak resort skarbu pracuje nad tym, aby stało się to szybciej. Plan restrukturyzacji zawiera m.in.  przebudowę siatki połączeń, struktury floty i dostosowanego do nich zatrudnienia. W Locie trwa właśnie druga tura zwolnień grupowych.

Prywatyzacja jest jedyną realną alternatywą dla ciągłych kłopotów PLL LOT - uważa premier Donald Tusk.

- Jestem po długiej rozmowie z ministrem skarbu i z prezesem PLL LOT. Nie ulega wątpliwości, że jeśli nie chcemy dalej wrzucać do tej studni bez dna publicznych środków, to jedyną realną alternatywą dla scenariusza ciągle powtarzających się kłopotów jest prywatyzacja - powiedział Tusk na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca