Akcja naprawcza w Japonię dotyczy airbagów dostarczonych przez firmę Takata Toyocie, Hondzie, Nissanowi i Mazdzie. Jej rzecznik wyjaśnił, że wadliwe poduszki trafiły także do firm zagranicznych, ale nie podał ich nazw. Wiadomo, że firma z Tokio dostarcza poduszki i pasy bezpieczeństwa dużym firmom, m.in. Daimlerowi i Fordowi. Akcje Takaty straciły w Tokio 9 proc.
Obecna akcja, największa od czasu wycofania do naprawy ponad 7 mln aut Toyoty w październiku, podkreśla ryzyka związane z dużymi dostawami podzespołów dostarczanych firmom samochodowym przez małe grono podwykonawców, bo producenci pojazdów walczą z kosztami.
Toyota wymieni poduszki w 1,73 mln samochodów wyprodukowanych między listopadem 2000 a marcem 2004, w tym 580 tys. w Ameryce Płn. i 490 tys. w Europie. Niektóre poduszki przed fotelem pasażera mogą nie wypełnić się prawidłowo z powodu niewłaściwego paliwa w generatorze gazu - wyjaśnił rzecznik Toyoty, Ryo Sakai.
Nie doszło do obrażeń ani utraty życia z tego powodu. Toyota wymieni poduszki na nowe, operacja potrwa od godziny do 2,5 godzin. Sakai nie potrafił ocenić kosztów tej akcji
Drugi rzecznik producenta poduszek wyjaśnił, że wada postała w procesie produkcji.. Specjalista samochodowy w J.P.Morgan w Japonii, Kohei Takahashi wyjaśnił, że generatory gazu nie są bardzo drogie, największe koszty przypadną na pracę przy usuwania problemu.