Reklama
Rozwiń
Reklama

Dwie akcje usuwania usterek w autach

Cztery japońskie firmy samochodowe wymienią w 3,4 mln pojazdów na świecie wadliwie poduszki powietrzne. Amerykański Chrysler naprawi 6 różnych usterek w ponad 263 tys. samochodów.

Publikacja: 11.04.2013 14:46

Akcja naprawcza w Japonię dotyczy airbagów dostarczonych przez firmę Takata Toyocie, Hondzie, Nissanowi i Mazdzie. Jej rzecznik wyjaśnił,  że wadliwe poduszki trafiły także do firm zagranicznych, ale nie podał ich nazw.  Wiadomo, że firma z Tokio dostarcza poduszki i pasy bezpieczeństwa dużym firmom, m.in. Daimlerowi i Fordowi. Akcje Takaty straciły w Tokio 9 proc.

Obecna akcja, największa od czasu wycofania do naprawy ponad 7 mln aut Toyoty w październiku, podkreśla ryzyka związane z  dużymi dostawami podzespołów dostarczanych firmom samochodowym przez małe grono podwykonawców, bo producenci pojazdów walczą z kosztami.

Toyota wymieni poduszki w 1,73 mln samochodów wyprodukowanych  między listopadem 2000 a marcem 2004, w tym 580 tys. w Ameryce Płn. i 490 tys. w  Europie. Niektóre poduszki przed fotelem pasażera mogą nie wypełnić się prawidłowo z powodu niewłaściwego paliwa w generatorze gazu - wyjaśnił rzecznik Toyoty, Ryo Sakai.

Nie doszło do obrażeń ani utraty życia z tego powodu. Toyota wymieni poduszki na nowe, operacja potrwa od godziny do 2,5 godzin. Sakai nie potrafił ocenić kosztów tej akcji

Drugi rzecznik producenta poduszek wyjaśnił, że wada postała w procesie produkcji.. Specjalista samochodowy w J.P.Morgan w Japonii, Kohei Takahashi wyjaśnił, że generatory gazu nie są bardzo drogie, największe koszty przypadną na pracę przy  usuwania problemu.

Reklama
Reklama

Honda wymieni poduszki w 1,14 mln aut na Świecie, Nissan podał na razie liczbe 480 tys., Mazda obejmie akja naprawczą 45 tys. pojazdów.

Takata szacuje, że wadliwe poduszki mogły trafić do ok.2 mln samochodów na świecie.

Usterki w pojazdach Chryslera

Grupa Chryslera zajmie się z kolei sześcioma rodzajami problemów w ponad 263 tys. swych pojazdów. Największa akcja dotyczy 139 tys. aut Chrysler 300, Dodge Charger i Challenger z lat modelwoych 2011 i 2012 (119 tys. w  USA, 7 tys. w  Kanadzie, 880 w Meksyku i 11 tys.  na świecie), w których wadliwie działają światła ostrzegawcze poduszek powietrznych. Po skargach klientów na ich  migotanie producent wykrył,  że system instalacji elektrycznej bocznej poduszki fotela nie spełnia wymogów technicznych.

Z kolei w 78 500 starszych SUV o napędzie na dwa koła Dodge Nitro, Jeep Liberty z lat 2007 i 2008 oraz  w modelach Liberty sprzedawanych poza USA trzeba  zamontować osłonę termiczną, która odpada i może oprzeć się na wale napędowym. SUV o napędzie na 4 koła mają inne rozwiązanie.

W okoli 30 tys. aut  Jeep Compass i Patriot z roku modelowego 2012 producent wymieni przewody paliwowe, dla zapewnienia płynnego przepływu.  Niedobór oryginalnego surowca zmusił Chryslera do zmian projektowych i użycia innego materiału, który - jak się okazało - na potrafił zachować nadanemu mu kształtu i mógł zablokować dopływ paliwa. Ta usterka dotyczy  20 500 aut w USA, 2300 w Kanadzie, 50 w Meksyku i 7400 na świecie.

W 7 tysiącach trucków Ram z roku 2013 trzeba wymienić pokrywę silnika,  która jest mniej odporna na wysoką temperaturę. Większość tych pojazdów znajduje  się nadal w salonach sprzedaży w USA i Kanadzie.

Reklama
Reklama

W 52 małych  autach Dodge Dart z roku 2013 przeznaczonych do sprzedaży w USA i Kanadzie trzeba poprawić funkcjonowanie ręcznego hamulca. Podobny problem stwierdzono w 9300 trucków.

Akcja naprawcza w Japonię dotyczy airbagów dostarczonych przez firmę Takata Toyocie, Hondzie, Nissanowi i Mazdzie. Jej rzecznik wyjaśnił,  że wadliwe poduszki trafiły także do firm zagranicznych, ale nie podał ich nazw.  Wiadomo, że firma z Tokio dostarcza poduszki i pasy bezpieczeństwa dużym firmom, m.in. Daimlerowi i Fordowi. Akcje Takaty straciły w Tokio 9 proc.

Obecna akcja, największa od czasu wycofania do naprawy ponad 7 mln aut Toyoty w październiku, podkreśla ryzyka związane z  dużymi dostawami podzespołów dostarczanych firmom samochodowym przez małe grono podwykonawców, bo producenci pojazdów walczą z kosztami.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Rekord na kolei i czeska konkurencja, rząd Francji ocalał, atak na CCC
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Oligarcha stracił superjacht. Złoty fortepian odpłynął w siną dal
Biznes
Zarobki w służbie cywilnej, dronowa ofensywa UE i oferta Orlenu dla Azotów
Biznes
Austriacki miliarder ukrywał pieniądze przed wierzycielami. Sąd wydał wyrok
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Najbardziej zadłużone firmy Rosji. Gazprom na czele
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama