Zarząd Opla zatwierdza likwidację Bochum

Członkowie kierownictwa General Motors zasiadający we władzach Opla zebrali się w środę dla zatwierdzenia pierwszego od kilkudziesięciu lat zamknięcia fabryki w Niemczech

Publikacja: 17.04.2013 15:51

Zarząd Opla zatwierdza likwidację Bochum

Foto: Bloomberg

W ramach kompleksowego planu ożywienia Opel zakończy do końca 2014 r.  produkcję modelu Zafira w zakładzie  w Bochum istniejącym od 50 lat. Decyzja ta spowoduje likwidację 3 tys. miejsc pracy, ale zamknięcie tej fabryki jest kluczowym elementem strategii firmy osiągnięcia rentowności najwcześniej w 2015 r. po (wtedy) 15 kolejnych latach strat GM w Europie.

Decyzja ta wywołała rzadko spotykany publiczny podział w związkach zawodowych, po wielu miesiącach trudnych negocjacji.  Działacze związkowi z Bochum, dawnego górniczego ośrodka w zagłębiu Ruhry przeżywającego gorsze lata,  uważają, że ich koledzy w 3 inncyh fabrykach Opla zbyt chętnie zgodzili się na poświęcenie ich zakładu, aby ratować swoje.

Rada pracownicza w Bochum zakładając, że GM nie podejmie tak niezwykłej i kosztownej decyzji o przeniesieniu produkcji i oprzyrządowania do Zafiry przed 2017 r., sprzeciwiła się kompromisowi, który pozwoliłby utrzymać zakład do końca życiowego cyklu tego modelu.

- General Motors mówił, ze chce zachować najwyżej 1200 pracowników, ale nie ma niczego konkretnego w  tej sprawie. Nigdy nie złożył wiążącej oferty, więc cała nasza załoga miała nadzieję, że dotrzyma swojej części zobowiązania - oświadczył Rainer Einenkel z rady, zasiadajacy także we władzach Opla.

Szefowie trzech innych rad pracowniczych, którzy podpisali już umowy chroniące ich załogi przed redukcjami, znaleźli się teraz w niezręcznej sytuacji, bo Einenkel z Bochum popierał ich, a  tymczasem oni zdystansowali się wobec niego publicznie.

- Przedstawiciele związków w zarządzie będą głosować przeciwko zamknięciu, nawet jeśli Einenkel ni ma tam wielu przyjaciół. Moim zdaniem będzie to dobry pomysł na wysłanie sygnału, nie sadzę , by związkowcy wstrzymali się od głosu, bo to byłaby zbyt wielka obraza dla pracowników z Bochum -  stwierdził przedstawiciel Opla znający temat.

Nawet jeśli związkowcy zagłosują przeciwko, to plan zostanie i tak przyjęty, o ile poprą go pozostali członkowie zarządu, jak sie oczekuje.

Jego decyzja będzie oznaczać, że zakład Opla   w Ruesselsheim skorzysta na nieszczęściu Bochum, bo ma przejąć na ostatnie dwa lata produkcję Zafiry. - Gdyby podjęto decyzję o  przeniesieniu tej produkcji w 2015-16 r. do innej niemieckiej fabryki, to myślę,  że jej załoga sprzeciwiłaby się temu na znak solidarności z Bochum - dodał Einenkel.

W ramach kompleksowego planu ożywienia Opel zakończy do końca 2014 r.  produkcję modelu Zafira w zakładzie  w Bochum istniejącym od 50 lat. Decyzja ta spowoduje likwidację 3 tys. miejsc pracy, ale zamknięcie tej fabryki jest kluczowym elementem strategii firmy osiągnięcia rentowności najwcześniej w 2015 r. po (wtedy) 15 kolejnych latach strat GM w Europie.

Decyzja ta wywołała rzadko spotykany publiczny podział w związkach zawodowych, po wielu miesiącach trudnych negocjacji.  Działacze związkowi z Bochum, dawnego górniczego ośrodka w zagłębiu Ruhry przeżywającego gorsze lata,  uważają, że ich koledzy w 3 inncyh fabrykach Opla zbyt chętnie zgodzili się na poświęcenie ich zakładu, aby ratować swoje.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się