Rosnąca rola wschodzących rynków

Trzecia na świecie grupa piwowarska uprzedziła, że oszczędzająca Europa i inflacja w Nigerii zmusiły ją do obniżenia rocznej prognozy

Publikacja: 24.04.2013 16:12

W I kwartale sprzedaż piwa zmalała poza Azją, a akcje staniały w Amsterdamie o 7,5 proc.

Heineken poinformował, że po 3 miesiącach obroty  wzrosły o 8,1 proc. do 4,125 mld euro, ale analitycy spodziewali się średnio 4,29 mld. Jeśli nie liczyć pełnego przejęcia z końca roku Asia Pacific Breweries (APB) i wahań kursów walut, to obroty zmalały o 2,7 proc. Zysk operacyjny zmniejszył się o kilka procent, bo mniejsze przychody zostały tylko częściowo pokryte redukcją wydatków na marketing i skutkami programu oszczędności.

Sprzedaż piwa zmalała o 2,7 proc. na całym świecie, poza Azją; wzrost  zanotowano w Wietnamie, Chinach, Malezję i Indonezji. Najgorzej wypadła Europa Zachodnia ze spadkiem o 8,7 proc.

Holendrzy  przewidują w tej sytuacji, że obroty i wielkość sprzedaży wzrosną w całym roku, ale mniej niż w 2012 r. Wcześniej producent piw Heineken, Sol i Tiger oraz jabłecznika (cydru) Strongbow zakładał, ze tegoroczny wzrost będzie  co najmniej taki sam jak rok temu. Roczne marże powinny byc podobne, albo nieco wyższe od tych z 2012 r.

Pierwszy kwartał był gorszy od oczekiwań z powodu działań oszczędnościowych w Europie i wysokiej inflacji w Nigerii. - To co straciliśmy w I kwartale minęło i już nie wróci. Po drugie, ożywienie w w Nigerii nastąpi późneij. Po trzecie,  Europa Zachodnia będzie nadal trudnym rynkiem - wyjaśnił w telekonferencji szef pionu finansowego Rene Hooft Graafland.

Heineken, podobnie jak rywale z branży, starał się zwiększyć obecność na wschodzących rynkach dla osiągnięcia większej dynamiki, a jednocześnie podnosił ceny na rynkach rozwiniętych. W 2010 r. kupił Fesma w Meksyku, w ubiegłym roku przejął  APB. Teraz ok.60 proc. zysku operacyjnego pochodzi ze wschodzących rynków.

W I kwartale sprzedaż piwa zmalała poza Azją, a akcje staniały w Amsterdamie o 7,5 proc.

Heineken poinformował, że po 3 miesiącach obroty  wzrosły o 8,1 proc. do 4,125 mld euro, ale analitycy spodziewali się średnio 4,29 mld. Jeśli nie liczyć pełnego przejęcia z końca roku Asia Pacific Breweries (APB) i wahań kursów walut, to obroty zmalały o 2,7 proc. Zysk operacyjny zmniejszył się o kilka procent, bo mniejsze przychody zostały tylko częściowo pokryte redukcją wydatków na marketing i skutkami programu oszczędności.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?