Rosnąca rola wschodzących rynków

Trzecia na świecie grupa piwowarska uprzedziła, że oszczędzająca Europa i inflacja w Nigerii zmusiły ją do obniżenia rocznej prognozy

Publikacja: 24.04.2013 16:12

W I kwartale sprzedaż piwa zmalała poza Azją, a akcje staniały w Amsterdamie o 7,5 proc.

Heineken poinformował, że po 3 miesiącach obroty  wzrosły o 8,1 proc. do 4,125 mld euro, ale analitycy spodziewali się średnio 4,29 mld. Jeśli nie liczyć pełnego przejęcia z końca roku Asia Pacific Breweries (APB) i wahań kursów walut, to obroty zmalały o 2,7 proc. Zysk operacyjny zmniejszył się o kilka procent, bo mniejsze przychody zostały tylko częściowo pokryte redukcją wydatków na marketing i skutkami programu oszczędności.

Sprzedaż piwa zmalała o 2,7 proc. na całym świecie, poza Azją; wzrost  zanotowano w Wietnamie, Chinach, Malezję i Indonezji. Najgorzej wypadła Europa Zachodnia ze spadkiem o 8,7 proc.

Holendrzy  przewidują w tej sytuacji, że obroty i wielkość sprzedaży wzrosną w całym roku, ale mniej niż w 2012 r. Wcześniej producent piw Heineken, Sol i Tiger oraz jabłecznika (cydru) Strongbow zakładał, ze tegoroczny wzrost będzie  co najmniej taki sam jak rok temu. Roczne marże powinny byc podobne, albo nieco wyższe od tych z 2012 r.

Pierwszy kwartał był gorszy od oczekiwań z powodu działań oszczędnościowych w Europie i wysokiej inflacji w Nigerii. - To co straciliśmy w I kwartale minęło i już nie wróci. Po drugie, ożywienie w w Nigerii nastąpi późneij. Po trzecie,  Europa Zachodnia będzie nadal trudnym rynkiem - wyjaśnił w telekonferencji szef pionu finansowego Rene Hooft Graafland.

Heineken, podobnie jak rywale z branży, starał się zwiększyć obecność na wschodzących rynkach dla osiągnięcia większej dynamiki, a jednocześnie podnosił ceny na rynkach rozwiniętych. W 2010 r. kupił Fesma w Meksyku, w ubiegłym roku przejął  APB. Teraz ok.60 proc. zysku operacyjnego pochodzi ze wschodzących rynków.

W I kwartale sprzedaż piwa zmalała poza Azją, a akcje staniały w Amsterdamie o 7,5 proc.

Heineken poinformował, że po 3 miesiącach obroty  wzrosły o 8,1 proc. do 4,125 mld euro, ale analitycy spodziewali się średnio 4,29 mld. Jeśli nie liczyć pełnego przejęcia z końca roku Asia Pacific Breweries (APB) i wahań kursów walut, to obroty zmalały o 2,7 proc. Zysk operacyjny zmniejszył się o kilka procent, bo mniejsze przychody zostały tylko częściowo pokryte redukcją wydatków na marketing i skutkami programu oszczędności.

Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes