Heineken pożegnał Rosję. Sprzedał biznes za jedno euro

Rosjanie nie wypiją już piwa Złoty Bażant, Guinness, Krusovice czy Amstel. Holenderski koncern sprzedał rosyjski biznes za symboliczne jedno euro.

Publikacja: 25.08.2023 11:54

Heineken, Sankt Petersburg, Rosja

Heineken, Sankt Petersburg, Rosja

Foto: Bloomberg

To jednak nie cała prawda o transakcji wycofania Heinekena z Rosji. Aktywa objął rosyjski producent perfum, który ma spłacić Heinekenowi 100 mln euro długu. Transakcja będzie miała „marginalny” wpływ na zysk koncernu.

O sprzedaży biznesu i całkowitym opuszczeniu rosyjskiego rynku poinformował Heineken. Wszystkie siedem browarów, kupiła rosyjska grupa Arnest. Kupujący zapewnił gwarancje zatrudnienia na kolejne trzy lata wszystkim 1800 pracownikom Heinekena w Rosji. Umowa nie przewiduje możliwości odkupu aktywów.

Czytaj więcej

Heineken przyznał, że wciąż inwestuje w Rosji mimo obietnic

30 marek piw zniknie z Rosji

W umowie zapisano też, że Arnest Group ma obowiązek spłacić Heinekenowi w ratach historyczne zadłużenie wewnątrzgrupowe rosyjskiego biznesu na kwotę około 100 mln euro. W komunikacie Heineken podkreśla, że transakcja będzie miała marginalny wpływ na zysk na akcję, a prognoza finansowa koncernu na 2023 rok „nie zmieni się”.

Dolph van den Brink, dyrektor generalny i prezes zarządu Heinekena, podkreślił, że to koniec wycofywania się firmy z Rosji. „Chociaż ta transakcja trwała znacznie dłużej, niż się spodziewaliśmy, zapewniła środki do życia naszym pracownikom i pozwoliła nam odpowiedzialnie opuścić ten kraj” – powiedział Dolph van den Brink.

Heineken ogłosił, że w marcu 2022 roku zaprzestanie inwestycji i eksportu do Rosji. W tym samym miesiącu firma ogłosiła przekazanie przedsiębiorstwa nowemu właścicielowi. Heineken obiecał opuścić Rosję w pierwszej połowie 2023 roku, jednak ze względu na zmiany w rosyjskim ustawodawstwie sprzedaż została opóźniona.

W portfolio Heinekena znajduje się około 30 marek piwa. Wśród nich Złoty Bażant, Guinness, Krusovice, Affligem, Gosser, a także „Polowanie”, „Trzy Niedźwiedzie”, „Stepan Razin”, „Okskoe”. Wszystkie te piwa znikną z półek rosyjskich sklepów. Za pół roku wstrzymana zostanie produkcja piwa pod marką Amstel.

Czytaj więcej

Heineken wychodzi z Rosji. To ma go kosztować 400 mln euro

Kim jest Sagał i jak stworzył aerozolowe imperium 

Arnest jest największym producentem perfum, kosmetyków i artykułów gospodarstwa domowego w opakowaniach aerozolowych w Rosji i krajach WNP. Ma 53 proc. rynku produktów aerozolowych wytwarzanych w Rosji. Firma jest zarejestrowana w Niewinnomyskie w Kraju Stawropolskim. Właścicielem jest urodzony w tej miejscowości Aleksiej Sagał (56 lat).

Firma produkuje wyroby w ramach kontraktów z zagranicznymi markami Unilever, Beiersdorf, Colgate-Palmolive, L'Oreal, Coty, Oriflame. A także jest właścicielem marek Prelest, Symphony, Dividic, Garden, Mosquitol.

Sagał zajął 34. miejsce w ratingu Forbesa rosyjskich bogaczy, którzy osiągnęli największe zyski z dywidend w 2022 r. Sagał zgarnął 8,7 mld rubli (równowartość 380 mln zł). Żona przedsiębiorcy jest senatorem w Radzie Federacji - wyższej izbie rosyjskiego parlamentu.

W ubiegłym roku firma kupiła za 570 mln dol. od Ball Corporation (USA) trzy fabryki puszek aluminiowych w obwodzie czelabińskim i to właśnie dywidenda z nowych aktywów wyniosła 8,7 mld rubli. Dwa miesiące później czołowi menadżerowie Arnesta zostali odznaczeni przez kremlowski reżim medalem „Za Zasługi dla Ojczyzny” II stopnia.

To jednak nie cała prawda o transakcji wycofania Heinekena z Rosji. Aktywa objął rosyjski producent perfum, który ma spłacić Heinekenowi 100 mln euro długu. Transakcja będzie miała „marginalny” wpływ na zysk koncernu.

O sprzedaży biznesu i całkowitym opuszczeniu rosyjskiego rynku poinformował Heineken. Wszystkie siedem browarów, kupiła rosyjska grupa Arnest. Kupujący zapewnił gwarancje zatrudnienia na kolejne trzy lata wszystkim 1800 pracownikom Heinekena w Rosji. Umowa nie przewiduje możliwości odkupu aktywów.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Grona goryczy w Penedes. Susza pozbawia ludzi pracy
Przemysł spożywczy
Kreml sprzedał największego producenta wódek. Podejrzany kupiec, zaniżona cena
Przemysł spożywczy
Polacy wydają ponad 10 mld zł na posiłki z dostawą. Ale branża ma problem
Przemysł spożywczy
Polacy kupują coraz więcej kawy, chociaż drożeje
Przemysł spożywczy
Do sklepów trafi różowy sos od koncernów Heinz i Mattel. Efekt sukcesu „Barbie”